علی ابراهیمی: افزایش قیمت برنج که از چند ماه پیش و در پی روند رو به رشد قیمت برخی کالاهای مصرفی آغاز شده بود، با وجود تصویب اعمال تعرفه 4 درصدی برای واردات این محصول همچنان ادامه دارد.

پیش از این تولید‌کنندگان با اعتراض نسبت به واردات برنج از سوی دولت و برخی واردکنندگان برای تأمین نیاز بازار داخلی، حتی با اعمال تعرفه 150 درصدی مخالفت کرده و این اقدام را مغایر با سیاست‌های حمایت از تولید و نیل به خودکفایی در تولید این محصول قلمداد می‌کردند.

این در حالی بود که وزارت بازرگانی واردات برنج را در راستای تأمین نیاز دستگاه‌های عمومی و تأمین تعهدات کالا‌برگی خود قلمداد می‌کرد.

در شرایطی که میزان تولید داخلی برنج 2 میلیون تن و نیاز بازار مصرف داخلی 2 میلیون 400 هزار تن بوده است، تصمیم‌گیری اخیر کمیسیون ماده یک مبنی بر کاهش تعرفه واردات برنج و ساماندهی بازار این کالا چالش‌های تازه‌ای را در بازار این کالا ایجاد کرده است.

برخی این اقدام را در راستای کاهش قیمت برنج قلمداد کرده و برخی دیگر این اقدام را مغایر سیاست‌های حمایت از تولید و نیل به خودکفایی در تولید این محصول می‌دانند این در حالی است که بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها و با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال قیمت برنج در بازارهای داخلی رو به افزایش است.

در شرایطی که اکنون عرضه و تقاضای برنج در شالی‌کوبی‌های ‌استان مازندران راکد است، در هفته‌های اخیر قیمت انواع برنج در بازار 2 تا 3 هزارو  ۵۰۰ریال در هر کیلوگرم افزایش یافت.

رکود بازار

بررسی قیمت انواع برنج رمضانی، فجر و خزر و طارم محلی که به ترتیب  ۱۵، ۱۲، ۹و  ۱۸هزار ریال در شالی‌کوبی‌ها خرید و فروش می‌شود، نشان می‌دهد که در مقایسه با 2هفته پیش قیمت انواع برنج افزایش زیادی داشته است.

این درحالی‌است که خرید و فروش برنج این ارقام در شالی‌کوبی‌های مازندران رونق چندانی نداشته و می‌توان از این وضعیت به‌عنوان رکود بازار یاد کرد.

در حالی که کشاورزان و برخی صاحبان شالی‌کوبی‌ها معتقد به کاهش تولید برنج در سال‌جاری هستند، مسئولان جهاد کشاورزی از افزایش ۱۰درصدی تولید برنج نسبت به سال گذشته خبر می‌دهند.

به گزارش ایرنا، عنایت‌الله تورنگ، رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران پس از برداشت شالی اعلام کرده بود، امسال یک میلیون و ۴۰۰هزار تن شلتوک برنج از اراضی شالیزاری استان برداشت شد که‌از این مقدار ۹۰۰هزار تن برنج سفید به دست آمده است.

کد خبر 44452

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز