چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۹:۴۲
۰ نفر

گروه اقتصادی: نابسامانی بازار برنج در حالی روز به روز شدت می‌گیرد که نگرانی از برخوردهای شتابزده با این موضوع و دامن زدن به مشکل بالا گرفته است.

به گزارش همشهری، نابسامانی‌های بازار برنج در حالی است که تا چندی پیش مسئولان وزارت‌جهاد کشاورزی به‌صورت مکرر از خودکفایی در تولید این محصول در آینده‌ای نزدیک خبر داده بودند و اخیرا موضوع حذف کالا‌برگ برنج مورد توجه وزارت بازرگانی قرار گرفت.

گرچه پیش از این بسیاری از دست‌اندرکاران بازار نسبت به افزایش بیش از پیش قیمت‌ این محصول هشدار داده بودند اما دستگاه‌های متولی تنظیم بازار با کم کردن حقوق ورودی این محصول به ۴ درصد برای کاهش قیمت‌ها تلاش کردند.

به‌نظر می‌رسد این سیاستگذاری برای تامین بازار و تثبیت قیمت برنج چندان کارآمد نبوده و اخیرا افزایش قیمت انواع برنج‌ایرانی و خارجی شتاب بیشتری گرفته؛ به نحوی که قیمت برخی انواع برنج ایرانی به بیش از ۴ هزار تومان نیز رسیده است.

به اعتقاد کارشناسان برخوردهای شتابزده دست‌اندرکاران ساماندهی و فعالان بازار برنج برای مقابله با معضل ایجاد شده ممکن است نتایج برعکس داشته باشد و زمینه زیان مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان داخلی را فراهم کند؛ تولیدکنندگانی که در این فصل سال شاید بهره‌ای از افزایش قیمت برنج داخلی نبرند.

کاهش ارزش وارداتی

در این زمینه سرپرست وزارت امور اقتصادی و دارایی در گفت‌وگو با فارس با اعلام کاهش ارزش وارداتی برنج توسط گمرک برای جلوگیری از اجحاف به مردم، می‌‌گوید: به‌دلیل سوءاستفاده صورت گرفته از بخشنامه اداره کل بازبینی گمرک ایران در مورد ارزش واقعی برنج وارداتی، با وجود اینکه حقوق ورودی این کالا براساس قانون موسوم به تجمیع عوارض، فقط ۴ درصد بوده و این امر تاثیری در قیمت‌ها ندارد (حداکثر هر کیلو ۳۲ تومان تفاوت حاصل می‌شود)، تصمیم‌ بر این شد که ارزش قیمت وارداتی همچنان براساس هر تن ۴۰۰ دلار محاسبه و دریافت شود، تا بهانه‌ای برای اجحاف به مردم وجود نداشته باشد.

همچنین رئیس‌کل گمرک ایران با بیان اینکه حقوق وارداتی برنج همان ۴ درصد است، در گفت‌وگو با شبکه دوم سیما، می‌گوید: با این‌که قیمت جهانی برنج افزایش یافته اما دولت تصمیم گرفته است از افزایش حقوق گمرکی این کالا جلوگیری کند.

برنامه واردات ۳ میلیون تن گندم و برنج

از سوی دیگر، فارس به نقل از یک مقام مسئول در وزارت بازرگانی از برنامه‌ریزی برای واردات بیش از ۳ میلیون تن گندم و برنج برای مهار بازار، کاهش قیمت این ۲ محصول و مقابله با خشکسالی خبر می‌دهد و اعلام می‌کند، وزارت بازرگانی سرگرم برنامه‌ریزی برای خرید این محصول از بازارهای جهانی بوده ومجوز خرید و واردات این ۲ محصول نیز صادر شده است.

هشدار به متخلفان بازار

مطابق روال گذشته، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز از افزایش بازرسی‌های خود از انبارها و عمده فروشی‌های برنج، برای مقابله با احتکار این محصول و برخورد با متخلفان بازار خبر می‌دهد و در اطلاعیه‌ای می‌آورد: با توجه به برخی شکایات واصله مبنی بر اختلاط برنج‌های نامرغوب و فروش آن به‌عنوان برنج مرغوب، از مصرف‌کنندگان تقاضا می‌شود ضمن دقت در خرید درصورت مشاهده هر گونه تخلف مراتب را از طریق تلفن ۱۲۴ اعلام کنند.

بالا بودن غیرمنطقی قیمت

همچنین جمیل‌ علیزاده شایق دبیر انجمن برنج در گفت‌وگو با ایسنا، بالابودن قیمت برنج در این مقطع از سال را غیرمنطقی می‌داند  و‌می‌گوید: برنج‌کاران هیچ سودی از این افزایش کاذب قیمت نمی‌برند چرا که آنها تولید خود را حداکثر تا پاییز سال ۸۶ به فروش رسانده و قیمت فروش محصول آنها نیز کاملا شفاف و طبیعی بوده است.

کد خبر 51225

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز