دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۶ - ۱۹:۱۳
۰ نفر

گروه سیاسی: هماهنگ‌کننده سیاست خارجی که پیش از این در حاشیه نشست وزرای امور خارجه ناتو در بروکسل بر تأثیر‌نپذیرفتن اروپا از گزارش اطلاعاتی آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران تأکید کرده بود، تصریح کرد اروپا همچنان از تحریم‌های شورای امنیت برضد ایران حمایت می‌کند.

خاویر سولانا که در بروکسل با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد و مهر خبر آن را منتشر کرد، گفت: اتحادیه اروپا رویکرد دوگانه خود در مذاکره با ایران مبنی بر ترغیب آن به توقف غنی‌سازی و در عین حال حمایت از تحریم‌های شورای امنیت را ادامه خواهد داد.

سخنان سولانا در حالی بیان می‌شود که علی لاریجانی، دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی از موضع‌گیری وی پس از گفت‌وگوی اخیرش با دبیر شورای عالی امنیت ملی در لندن مبنی‌بر اینکه از مذاکره با جلیلی مأیوس شده است، انتقاد کرد.

دور جدید گفت‌وگوی ایران و آژانس

روز گذشته دور جدید مذاکرات ایران و آژانس‌ بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب طرح اقدام در سطح کارشناسی در تهران آغاز شد. این دور از گفت‌وگوها معطوف به پاسخ به پرسش‌های آژانس درباره موضوع وجود برخی آلودگی‌‌ها با خلوص بالای اورانیوم در یکی از دانشگاه‌های تهران است.

به گزارش ایسنا، این چهارمین موضوع از موضوعات شش‌گانه تعیین شده در چارچوب همکاری‌هاست و این دور از مذاکرات درباره موضوع مذکور تا فردا ادامه خواهد داشت.

تاکنون شبهات آژانس درباره موضوعات پلوتونیوم، سانتریفیوژ‌های P1 و P2 ، سند اورانیوم فلزی و مسئله آلودگی کانتینرهای کرج در چارچوب همکاری‌های ایران و آژانس برطرف شده است.

هرمن ناکات، رئیس بخش منطقه‌ای پادمان آژانس به همراه دو کارشناس دیگر در هیأت فنی آژانس حضور دارند و از جانب ایران نیز همانند گذشته محمد سعیدی، معاون امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی، علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین نماینده وزارت امور خارجه حضور دارند.

محمد البرادعی در گزارش اخیر خود به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اعلام در دستورکار قرار گرفتن موضوع آلودگی‌ها، عملاً پاسخ‌های ایران به آژانس درباره موضوع سانتریفیوژها را قانع‌کننده دانست.

تلاش مذبوحانه

در عین حال، گفت‌وگوهای ایران و آژانس در شرایطی از سر گرفته شده است که واکنش‌ها به اعتراف سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران همچنان ادامه دارد.

نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی در نشست کابینه این رژیم با بیان اینکه دلیلی برای اصلاح نگاه آنها به برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد، مدعی شد که تل‌آویو برای اثبات تلاش تهران در جهت ساخت سلاح هسته‌‌ای به رایزنی با آژانس ادامه می‌دهد.

ایهود اولمرت همچنین ادعا کرد که برطبق ارزیابی‌های اسرائیل، ایران قادر است پیش از سال 2010 به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.

کد خبر 38830

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز