دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۲
۰ نفر

تونی بلر نخست وزیر پیشین انگلیس که بعد از کناره‌گیری از قدرت، اکنون به‌عنوان نماینده ویژه بین‌المللی در امور خاورمیانه فعالیت می‌کند، برنامه چند میلیون دلاری را برای کمک به شرایط اقتصادی مردم فلسطین تهیه کرده است.

روزنامه گاردین در گزارشی به نقل از منابع خبری خود نوشت: بلر به زودی برنامه‌ای را اعلام می‌کند که هدف آن تشویق برنامه‌های اقتصادی جدید برای ایجاد اشتغال برای ده‌ها هزار فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی است.

در آستانه نشست صلح آناپولیس که به پیشنهاد آمریکا در این کشور برگزار می‌شود، بلر با این پیشنهاد قصد دارد و تلاش می‌کند تا این مذاکرات که کارشناسان نسبت به نتیجه‌بخش بودنش بسیار بدبین هستند، به صورتی مثبت پیش برود.

کنفرانس صلح آناپولیس اولین مذاکرات صلحی است که در 7 سال اخیر درباره فلسطین انجام می‌شود. این برنامه اقتصادی چند میلیون دلاری اولین ابتکار بلر از زمان انتصاب به‌عنوان نماینده ویژه خاورمیانه است.

وی این برنامه را که شامل طرح‌های صنعتی و کشاورزی در کرانه باختری و نوار غزه است، به زودی به‌طور مفصل اعلام خواهد کرد.

بلر به خبرنگاران انگلیسی گفته است که این برنامه و طرح‌های اقتصادی و تجاری پیش‌بینی شده در آن به اشتغال ده‌ها هزار فلسطینی منجر خواهد شد و با اجرای آن می‌توان امیدوار بود که شرایط اقتصادی مردم فلسطین بهبود یابد.

در برنامه اقتصادی پیشنهادی بلر ایجاد یک پایانه تجاری در کرانه باختری و در شهر اریحا پیش‌بینی شده که قرار است به‌عنوان یک مسیر تجاری این منطقه را به مرز اردن متصل کند.

به این ترتیب این مسیر تجاری، ایست‌های بازرسی اسرائیلی‌ها را که مانعی در راه داد و ستد و تجارت در منطقه است  پشت سر می‌گذارد.

در بخش دیگر این طرح پیشنهادی، ایجاد یک سامانه فاضلاب جدید در غزه پیش‌بینی شده است. علاوه بر این طرح اقتصادی پیشنهادی بلر، دیوید میلیبند، وزیر خارجه انگلیس هم اوایل این هفته با وعده کمک مالی به فلسطین، به منطقه رفت.

او در گفت‌وگوهایش با سلام فیاض و محمود عباس وعده کمک 250 میلیون پوندی انگلیس برای تقویت روند صلح را داد.

این وعده‌های کمک مالی و اقتصادی در حالی به فلسطینیان داده می‌شود که اصلی‌ترین درخواست آنها در آستانه کنفرانس آناپولیس یعنی توقف شهرک‌سازی‌ صهیونیست‌ها در مناطق اشغالی نادیده گرفته می‌شود.

شهرک‌سازی‌های جدیدی که در کرانه باختری انجام می‌شود، بسیاری از فلسطینیان را از خانه و کاشانه خود دور می‌کند و رفت و آمد آنها را در سراسر سرزمین‌های اشغالی دشوار می‌کند.

این شهرک‌سازی‌ها که با خود ایجاد موانع و ایست‌های بازرسی را به‌دنبال می‌آورد، وابستگی ساکنان این منطقه را به کمک‌های بین‌‌المللی بیشتر می‌کند.

کد خبر 36991

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز