همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: گزارش جدید محمدالبرادعی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نسبت به گزارش های قبلی وی از قوت بیشتری برخوردار است.

به گزارش سایت وزارت امورخارجه ، سید محمد علی حسینی روز یکشنبه 27 آبان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران افزود: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا مطرح کرد که تمامی فعالیت های مسالمت آمیز هسته ای خود را در یک چارچوب قانونی و حقوقی دنبال می کند وآنچه که در طرف مقابل مطرح شد، اتهاماتی واهی و بی پایه و اساس بود.

وی اضافه کرد: گزارش های البرادعی به ویژه گزارش اخیر وی در خصوص سانتریفیوژهای پی1و پی 2 مشخص کرد تمامی مواضعی که طی چهار سال گذشته توسط ایران مطرح شده منطقی، درست و شفاف بوده است و این گزارش نفی اتهامات و ادعاهای واهی طرف مقابل بود.

حسینی در پاسخ به سوالی، به گروه1+5توصیه کرد که از سیاست های غیر منطقی و غیرحقوقی که تاکنون وجود داشته، پرهیز کنند.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد که روند موضوع هسته ای ایران باید مسیر عادی خود در آژانس را طی کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست هفتگی خبری خود هشدار داد: چنانچه قطعنامه جدیدی علیه ایران صادر شود بر روند اجرای توافقنامه میان ایران و آژانس تاثیر منفی خواهد گذاشت.

سیدمحمدعلی حسینی درپاسخ به این سوال، واکنش ایران درصورت صدور قطعنامه جدید چه خواهد بود؟

افزود:صدور قطعنامه جدید خلاف مسیر همکاری های مثبت و سازنده ایران و آژانس است و چنانچه این قطعنامه صادر شود بر روند اجرای توافقنامه تاثیر منفی می گذارد.

حسینی درباره گزارش البرداعی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا مطرح کرد که تمامی فعالیت های صلح آمیز هسته ای خود را در چارچوب قانونی و حقوقی دنبال می کند، اما طرف مقابل اتهامات و ادعاهای واهی و بی اساسی را مطرح می کرد.

وی افزود: گزارش های البرادعی به ویژه گزارش اخیرش درمورد سانتریفیوژهای پی1و پی 2 نشان داد تمام مواضع جمهوری اسلامی ایران در طول چهار سال گذشته منطقی، شفاف و درست بوده و اتهامات طرف مقابل بی پایه واساس بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر ادامه روند گفت وگوها و نیز نتیجه بخش بودن آن اظهار داشت: ما با آژانس در مورد طرح اقدام توافق و سوالات را از آژانس دریافت کردیم و در سریع ترین زمان ممکن پاسخ دادیم و اقدام ایران برای پاسخ سریع به سوالات در گزارش البرادعی مطرح شده و این از نقاط قوت گزارش اخیر مدیرکل آژانس است.

 حسینی اظهار داشت:این در حالی است که طرف مقابل با تصمیمات تنگ نظرانه و سطحی درصدد اعمال فشار سیاسی به آژانس بوده است.

وی بر ادامه همکاری های ایران و آژانس تاکید کرد و گفت: در گزارش اخیر البرادعی با بیان اینکه اظهارات جمهوری اسلامی ایران در مورد گذشته برنامه سانتریفیوژهای پی1و پی 2 با یافته های آژانس انطباق دارد ، مهمترین بهانه کشورهای ماجراجو برای ارجاع موضوع هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل از دست آنان خارج شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکیدکرد: روند هسته ای ایران باید مسیر عادی خود را طی کند.

حسینی در پاسخ به سوالی در خصوص تاثیر این گزارش بر رفتار گروه 1+5 اظهار داشت: آنان باید از سیاست های غیرمنطقی و غیرحقوقی پرهیز کنند.

وی افزود:گزارش اخیر البرادعی نشان داد که ارجاع موضوع ایران به شورای امنیت سازمان ملل مبنای حقوقی و قانونی نداشته است، لذا بهتر است کشورهای تاثیرگذار روندی منطقی در پیش گیرند و از همکاری های ایران و آژانس حمایت کنند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در این زمینه گفت: همکاری های ایران و آژانس و نیز توضیح مواضع جمهوری اسلامی ایران بر مواضع بسیاری از کشورها تاثیرگذار بوده وآنهااکنون مواضعی معتدل و منطقی در پیش گرفته اند.

سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری کرد که بزودی شاهد ارسال سوخت نیروگاه اتمی بوشهر از سوی روسیه و نیز تکمیل این نیروگاه باشیم.

حسینی در پاسخ به سوالی در خصوص پلمپ سوخت اولیه نیروگاه اتمی بوشهر در تاریخ 26 ماه نوامبر سالجاری افزود:ارسال سوخت نیروگاه اتمی بوشهر از سوی روسیه به تهران تحت نظارت آژانس بوده است.

وی تصریح کرد: روسیه اعلام آمادگی کرده است تا آژانس بین المللی انرژی اتمی سوخت اولیه این نیروگاه را در تاریخ 26 نوامبر همانطور که در گزارش البرادعی نیز آمده است، پلمپ کند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال ، آیا تاریخ ارسال سوخت مشخص شده است ، گفت: هنوز تاریخی مشخص نشده است اما امیدواریم بزودی شاهد ارسال سوخت باشیم.

حسینی در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات آقای منوچهر متکی وزیر امور خارجه در اجلاس اوپک و نیز پیشنهاد خرید نفت با یورو گفت:پیشنهاد خرید نفت با یورو مطرح شده و نظرات مختلفی نیز در این زمینه مطرح گردیده است.

وی با اشاره به برخی نظرات مبنی بر اینکه این امر باعث کاهش ارزش دلار خواهد شد و اثرات جانبی نیز خواهد داشت ، افزود:هنوز تصمیمی نهایی در این زمینه اتخاذ نشده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین از سفر رییس جمهوری ونزوئلا به همراه پنج تن از وزرای وی به تهران خبر داد و تصریح کرد:امشب هوگو چاوزبه تهران سفر خواهد کرد و قرار است در این سفر قراردادها و تفاهم نامه هایی از جمله صنعتی به امضاء طرفین برسد.

حسینی همچنین اظهار داشت:آقای متکی در طول هفته جاری به کشورهای کویت و قطر سفر خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امورخارجه درادامه نشست هفتگی خود باخبرنگاران تصریح کرد: مطالبه ایران مبنی بر بازگشت موضوع هسته ای از نیویورک به وین یک درخواست منطقی است.

 سید محمدعلی حسینی خاطرنشان کرد که تهران از همه راه های حقوقی و قانونی این موضوع را دنبال می کند.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر دو پهلو بودن گزارش البرادعی گفت: برخی نکاتی که در این گزارش آمده ، قراراست در آینده هم به آنها رسیدگی شود ولی آنچه مربوط به گذشته و مدالیتی و طرح اقدام است در گزارش البرادعی نظرنهایی وی درباره آنها و بویژه در خصوص سانتیریفیوژهای پی 1و پی 2مطرح شده است.

وی افزود: البرادعی همچنین تاکید کرده که تهران به پرسش های آژانس ، پاسخ صریح داده،امکان دسترسی را فراهم کرده و همکاری خوبی با آژانس داشته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در خصوص پافشاری آمریکابر رویکرد گذشته اش برغم گزارش مثبت البرادعی در مورد فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران گفت:پافشاری کاخ سفید بر رویکرد اشتباه گذشته اش حکایت از آن دارد که آمریکا به دنبال روشن شدن و شفافیت موضوع نیست.

حسینی تصریح کرد: اگر شفافیت در عملکرد ایران مطرح بود ،روند همکاری ایران وآژانس که البرادعی نیز برآن صحه گذاشته بهترین راه و یک راه حل حقوقی است.
سخنگوی وزارت امورخارجه تاکید کرد که اگر هدف تهدیدات این باشد که ملت ایران را از حقش محروم کند، آنها هرگز موفق نمی شوند.

حسینی بااشاره به سیاست و عملکردجمهوری اسلامی ایران طی 28سال گذشته یادآور شد که ملت ایران برغم تهدیدات با سیاست منطقی خود به اهدافش دست یافته است.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص حضور یا عدم حضور چین در نشست آتی گروه 1+5گفت: در این خصوص اخبار متناقضی دریافت می کنیم ولی آنچه خواسته اصلی برخی از کشورهاست ادامه گفت وگوهای ایران و آژانس است.

وی افزود: طرف مقابل می خواهد با استفاده از ابزار مختلف ، فشار سیاسی بیاورد ولی کشورهایی که دیدگاه واقع بینانه تر و مستقلانه ای دارند ، حتی در صورت حضور، مخالفت خود با آمریکا را مطرح می کنند.

حسینی درپاسخ به سوال دیگری درباره گزارش البرادعی تاکید کرد که نکات فنی و تخصصی خوبی را دراین گزارش شاهد هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: آنچه البرادعی مطرح کرد ، نکات مثبت و خوبی در آن مندرج بود و برغم فشارها این گزارش از گزارش قبلی از قوت بیشتری برخوردار است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا تهران در آینده با آژانس درمورد توقف غنی سازی گفت وگو خواهد کرد؟
تاکید کرد: خیر دراین خصوص گفت و گو نمی کنیم.

 حسینی خاطرنشان کرد که این موضوع مربوط به گذشته است و در مورد آن گفت و گو نخواهیم کرد.

وی در پاسخ به سووال دیگری در خصوص محور مذاکرات رییس جمهوری اسلامی ایران با پادشاه عربستان گفت:محور این مذاکرات مسائل منطقه ای ، دوجانبه و اوپک است.

حسینی در پاسخ این سوال، آیا آمریکا برای دور آتی گفت وگوها با ایران درباره عراق درخواست خود را ارائه کرده است، گفت: هرگاه درخواست رسمی را دریافت کنیم، نتیجه را اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امورخارجه لحن نامه دکتر محمود احمدی نژاد رییس جمهوری به نیکلا سارکوزی همتای فرانسوی اش را منطقی دانست و گفت که آقای احمدی نژاد در این نامه ناکار آمد بودن همسویی با سیاست های آمریکا را به سارکوزی یادآور شده است.

 سید محمدعلی حسینی در پاسخ به این سوال ، آیا نامه رییس جمهوری به همتای فرانسوی اش در راستای رایزنی های هسته ای ایران با سایر کشورها بوده است؟گفت:رییس جمهوری در این نامه بیان کرده که بهتر است فرانسوی ها از روند همکاری های ایران و آژانس حمایت کنند.

وی افزود: در نامه آقای دکتر احمدی نژاد به سابقه روابط جمهوری اسلامی ایران و فرانسه و نیز چشم انداز این روابط اشاره شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران اضافه کرد:در این نامه تاکید شده است که مواضع تند و تهدیدها هیچ اثری بر تصمیمات جمهوری اسلامی ایران نخواهد داشت و همسویی با سیاست های آمریکا نیز ناکارآمد است.

خبرنگار یک رسانه فرانسوی از آقای حسینی سوال کرد ، روزنامه لوموند چاپ پاریس نوشته است که لحن این نامه تهدید آمیز است.ارزیابی شما چیست؟

سخنگوی وزارت امورخارجه پاسخ داد: لحن نامه رییس جمهوری ایران به رییس جمهوری فرانسه منطقی است و آقای احمدی نژاد در مناسبت های مختلف و بر حسب ضرورت با همتایان خود، مکاتباتی انجام می دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین اظهار داشت: خانواده های مامورین کنسولی جمهوری اسلامی ایران با میانجیگری سازمان صلیب سرخ وارد بغداد شده اند.

حسینی افزود: امیدواریم بزودی این خانواده ها با عزیزان خود در بغداد دیدار کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر ضرورت تقویت دولت عراق و کاهش دخالت نیروهای اشغالگر در امور این کشور گفت که افزایش امنیت در عراق به دلیل تقویت نقش دولت این کشور، فعال ترشدن نیروهای امنیتی و پلیس عراق و کاهش دخالت های دیگران است.

سیدمحمد علی حسینی این مطلب را در پاسخ به سوال خبرنگاری مطرح کرد که از وی پرسید،مقامات آمریکایی در عراق مدعی اند حملات گروه های مسلحی که در عراق با ایران مرتبط اند کاهش یافته است و همچنین از آب شدن یخ ها بین تهران و واشنگتن سخن می گویند، ارزیابی شما چیست؟

 حسینی درادامه پاسخ خود به این سوال افزود:آمریکایی هااز ابتدا اتهامات بی پایه ای را مطرح کردند و وقتی با پرسش افکار عمومی درمنطقه و آمریکا مواجه شدند و نتوانستند سند و مدرکی را ارایه دهند، شروع به فرافکنی کردند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران ، نقش جمهوری اسلامی ایران درعراق را کاملا سازنده خواند و تصریج کرد:در گفت وگوهای صریح و روشنی که پیرامون مسایل امنیتی عراق مطرح شد، مشکلات امنیتی عراق را با طرف آمریکایی به صراحت بیان کردیم و راه حل ها را نیز پیشنهاد دادیم.

وی اضافه کرد:از نکات مهم و موثری که در پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران بود تقویت دولت آقای مالکی و واگذاری اختیارات لازم و تجهیز و تامین نیروهای امنیتی و پلیس عراق بود تا تلاش ها درمقابله با گروهک های تروریستی به نتیجه برسد.

حسینی اظهار داشت: مسئولین عراقی مطرح می کردندکه اگر اختیارات لازم را داشته باشند، قدرت مدیریت و تامینو تقویت امنیت در داخل عراق را دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: آثاری که اکنون در بغداد و سایر نقاط عراق می بینید از جمله افزایش امنیت در مناطق مختلف این کشور به خاطر آن است که نقش دولت عراق تقویت شده، نیروهای امنیتی و پلیس عراق فعال تر از گذشته عمل می کنند و دخالت های دیگران نیز کاهش یافته است.

 حسینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه معاون وزیرخارجه عراق گفته است که قرارداد 1975الجزایر لغو شده، گفت:معاهداتی که به امضا می رسد سیر حقوقی و قانونی خود را طی می کنند و این معاهدات دراثر برخی رخدادهای سیاسی و دیدگاه های شخصی نفی نمی شوند و اعتبار خود را از دست نمی دهند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران تصریح کرد:معاهدات بین المللی که به امضای مسئولین ذیربط رسیده از ثبات و دوام برخوردار بوده وقابل نقض نخواهندبود.

وی در عین حال تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران دیدگاه های نفی قرارداد 1975را رد می کند.

حسینی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال گروهک تروریستی (پ ک ک) اظهار داشت: ما همواره تاکید کرده ایم، همکاری های مشترک امنیتی بین کشورهای منطقه می تواند مانع عملیات گروهک های تروریستی شود.

وی با اشاره به برخی اخبار مبنی بر حمایت نیروهای اشغالگر در عراق از گروهک های تروریستی و نیز تجهیز و آموزش این گروهک ها گفت: مسئولیت ناامنی شمال عراق که اثرات آن، ایران و ترکیه را نیز در بر می گیرد متوجه نیروهای اشغالگر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد که ترکیه و عراق در خصوص مسائل امنیتی خود به نتیجه مطلوبی برسند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با ابراز تعجب از ادعای سخنگوی دولت عراق به وی توصیه کرد که از بیان اظهارات عاری از صحت ، بی ارزش و تحت تاثیر فضای تبلیغاتی و روانی دیگران خودداری کند.

سید محمد علی حسینی در پاسخ به سوالی تاکید کرد که اظهارات علی الدباغ هیچ گونه همخوانی با رویکرد سیاسی و سازنده ایران که بارها مورد تائید مسوولان عراقی قرار گرفته است ،ندارد.

سخنگوی دولت عراق مدعی شده است که ایران نسبت به اعمال نفوذ مناسب در ارتباط با مسایل عراق خودداری کرده است.

 حسینی در پاسخ به سوالات مکرر خبرنگاران ژاپنی در خصوص آخرین وضعیت دانشجوی ربوده شده ژاپنی توسط اشرار گفت:آخرین خبر، خبر سلامتی ایشان است.

وی بااشاره به اینکه این فرد ربوده شده ژاپنی در اطراف مرز جابجا می شود، تاکیدکرد که تلاش های تهران برای آزادی وی از دست اشرار همچون گذشته ادامه دارد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درخصوص سفر هوگوچاوز رییس جمهوری ونزوئلا به تهران خاطرنشان کرد که این سفر یک روزه خواهد بود.

حسینی با اشاره به گسترش روابط تهران - کاراکاس از 6سال گذشته تاکنون گفت که این همکاری ها می تواند نماد همکاری ایران و آمریکای لاتین باشد.

وی در پاسخ به این سوال ، پروتکل الحاقی در چه صورتی قابل اجرا است؟

گفت :با تصمیم مجلس شورای اسلامی این پروتکل قابل اجرا است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری درخصوص سفر گروه فنی آژانس به تهران ، با بیان اینکه این سفر دو هفته دیگر صورت خواهد گرفت ، تصریح کرد که این سفر در راستای همکاری ایران و آژانس است.

خبرنگاری بااشاره به گزارش البرادعی درخصوص احتمال صدور قطعنامه بعدی از آقای حسینی سوال کرد.

سخنگوی وزارت امورخارجه درپاسخ تاکیدکرد که هیچ مبنای حقوقی و قانونی برای اقدامات و تصمیمات غیرمنطقی و غیرواقع بینانه نمی بینیم.

وی خاطرنشان کرد: تهران، طرف های اروپایی را دعوت کرده است که از روند همکاری های ایران و آژانس حمایت کنند.

حسینی در خصوص زمان و مکان دیدار آتی جلیلی - سولانا گفت:قرار است اواخر این هفته معاونان جلیلی و سولانا با هم دیداری داشته باشند که دراین دیدار در خصوص زمان و مکان گفت وگوهای جلیلی - سولانا تبادل نظر خواهد شد.

حسینی درباره تحولات لبنان گفت: الان همه تلاش ها متمرکز بر این است که یک اجماع میان گروه های لبنانی به وجود بیاید و ایران این روند را دنبال می کند.

کد خبر 36879

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز