چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۸۵ - ۰۷:۴۲
۰ نفر

مطالعات طرح جامع و تفصیلی شهر تهران، طی گزارشی در جلسه صبح و بعدازظهر شورای شهر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری و رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در دویست وپنجاه ونهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران با ارائه گزارشی از چگونگی تهیه طرح های جامع و تفصیلی و اهداف مورد نظر گفت: تهران باید به شهری دانش پایه و هوشمند تبدیل و اقتصاد آن نیز برپایه دانش اداره شود.

جلیل حبیب اللهیان با بیان این که تهران در چشم انداز بیست ساله جایگاه بسیار مهمی دارد گفت: متأسفانه اکنون تهران از بسیاری شهرهای دنیا عقب بوده و به دلیل بی توجهی ها، این شهر مورد ظلم واقع شده است.

به گفته وی بسیاری از مسائل شهر به دلیل فقدان مدیریت شهری واحد در اختیار شهرداری نیست ولی چون در اینجا طرح جامع مطرح است باید به کلیه مسائل شهر توجه کنیم.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با بیان این که اجرایی شدن طرح جامع و تفصیلی به پیش زمینه هایی نیاز دارد گفت: تهران صرفا با طرح های جامع و تفصیلی، شهر نمی شود بلکه طرح های موضعی و موضوعی لازم است تا تهران شهر شود ضمن این که بدون همکاری و تعامل دولت و دستگاه های اجرایی این کار شدنی نیست.

از سوی دیگر مسعود شفیق مشاور عالی طرح جامع و تفصیلی تهران، ارتقای افق های منطقه ای، تعیین حریم مناسب و تثبیت محدوده تهران، حفاظت محیط زیست، ایمن سازی، بهبود شبکه های ارتباطی، تثبیت سطوح اراضی مسکونی، کنترل میزان تراکم و استفاده از اراضی شهری جهت گسترش فضاهای عمومی، بهسازی و نوسازی و بازسازی شهر تهران و به ویژه بافت های فرسوده، ارتقاء کیفیت زیست و رفاه شهری، حفاظت از میراث طبیعی و تاریخی و توسعه فضاهای عمومی گردشگری را مهم ترین اهداف طرح جامع عنوان کرد.

وی با اشاره به این که کنترل جمعیت و ساماندهی اسکان جمعیت برای تثبیت ۶/۸ میلیون نفر پیش بینی شده است گفت: جلوگیری از ساخت و ساز مسکونی غیرمجاز در کاربری های نظامی و باغات ازجمله راهبردهای این طرح خواهد بود.

به گفته وی هدف از تهیه طرح جامع جدید دستیابی به سندی بوده است که بتواند ضمن تشخیص و تبیین مسائل و مشکلات تهران در سطوح فراملی، ملی، منطقه ای و شهری و بررسی محدودیت ها و امکانات و حل آنها، راهکارهای مناسبی را نیز در هر سه سطح فوق تدوین و پیشنهاد کند .

از سوی دیگر نادر شریعتمداری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با انتقاد از ثابت نگه داشتن جمعیت در طرح جامع و تفصیلی گفت: رشد جمعیت در این طرح باید در سقف ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر متوقف شود این درحالی است که باید اجازه دهیم شهر روال طبیعی خود را طی کند و به فکر ایجاد زیرساخت ها باشیم.

شریعتمداری گفت: افزایش ساخت و ساز ربطی به رشد جمعیت ندارد و افزایش ساخت و ساز در حد ۴ طبقه باتوجه به ضرورت نوسازی بافت های فرسوده نیاز شهر تهران است.

حمزه شکیب عضو کمیسیون شهرسازی نیز با بیان این که تحقق اهداف طرح جامع و تفصیلی، آرمانی و آرزوی همه ما است گفت: ولی معلوم نیست در طرح جامع و تفصیلی چقدر به ایمنی شهر به لحاظ فرسودگی لوله های نفت و گاز توجه شده و در صورت بروز مشکل ایمنی های لازم در چه حدی خواهد بود؟

رئیس شورای شهر نیز گفت: بحث شرح خدمات مشخص و برای طرح جامع تدوین شده است. مهدی چمران افزود: طرح جامع و تفصیلی هریک شرح خدمات جداگانه ای دارد و اصول آن نیز مشخص است.
از سوی دیگر نایب رئیس شورای شهر تهران خواستار تحقیق و تفحص از کمیسیون ماده ۱۰۰ و تخلفات مربوط به ساخت و ساز در تهران شد.

حسن بیادی گفت: این تحقیق و تفحص باید از سال ۸۲ در شهرداری صورت گیرد.وی افزود: رأی کمیسیون ماده ۱۰۰ درباره ساخت و سازهای غیرمجاز تنها با حکم دیوان عدالت اداری تغییر می کند.بیادی به نمونه ای از این تخلفات اشاره کرد و گفت: در پرونده ای که اسناد آن موجود است، ۱۳۶ هزار متر تخلف درمورد ساخت وساز صورت گرفته است که خواستار رسیدگی هستیم.وی گفت: این تخلف میلیاردی باید مجددا به کمیسیون ماده ۱۰۰ برود و در آنجا بررسی شود.

از سوی دیگر امیررضا واعظی آشتیانی عضو هیأت رئیسه شورا نیز گفت: شهرداری از سال ۸۳ برای تثبیت تجاری ها تخفیف هایی را در نظر گرفت که در سال اول شامل ۵۰ درصد تخفیف بود و در سال بعد این تخفیف کاهش یافت ولی تکلیف این موضوع در سال ۸۵ هنوز مشخص نشده و این موضوع به مردم فشار می آورد.

خزانه دار شورای شهر خاطرنشان کرد که شهرداری در این باره نبایدبدون مصوبه شورای شهر عمل کند.

حسن زیاری رئیس کمیسیون شهرسازی نیز گفت: شهرداری موظف بوده ظرف ۱۵ روز لایحه مربوط به تثبیت تجاری ها را به شورای شهر ارائه دهد ولی با گذشت دو هفته از مهلت داده شده این لایحه هنوز به شورای شهر ارسال نشده است.

کد خبر 3579

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز