جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶ - ۱۰:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در خطبه های نماز جمعه این هفته تهران ابراز امیدواری کرد که روزی آمریکا، راه درست و منطقی و مذاکره در شرایط مساوی با طرف‌ها را در پیش گیرد.

به گزارش ایرنا، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد : امیدواریم روزی عقل در این‌ها (دولتمردان آمریکا) حاکم شود و راه درست و منطقی و مذاکره در شرایط مساوی را با طرف‌ها در پیش گیرند و نتیجه راه درست را یک بار تجربه کنند.

رییس مجلس خبرگان رهبری در عین حال اظهار داشت : اگر آمریکا ماجراجویی کند، به زودی همه ملل می‌فهمند که آمریکا اشتباه فاحشی مرتکب شده است.

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی با اشاره به جنگ عراق گفت که بر اساس سندی که دو سه روز پیش، کنگره آمریکا منتشر کرد، جنگ عراق، دو هزار و چهارصد میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه آمریکا در جنگ عراق، کشته‌ها و هزینه‌های بسیاری را پرداخته است، گفت : این راه اشتباه بوده و راه اشتباه نیز باتلاق است.

خطیب جمعه تهران تصریح کرد که متاسفانه آمریکا به جای درس گرفتن از این ماجرا، "تهدید" می‌کند.

وی افزود که تهدید کردن آثار منفی دارد و اگر این تهدید، تحقق یابد، هم برای خود آنها باتلاق عظیمی ایجاد خواهد شد و هم برای مردم منطقه زحمت ایجاد می‌کند و پایان آن نیز قابل تصور نیست.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نیز سخنان اخیر البرادعی گفت که باید صبر کرد ، مذاکره کرد و بحث کرد تا به نتیجه رسید.

هاشمی رفسنجانی اظهار داشت که تهدید کردن و راه زور و تهدید در پیش گرفتن، عقلانیت نیست، "شیطنت" است.

وی با بیان اینکه قدرت‌های استکباری امروز شاهد بیداری و هوشیاری مسلمانان در سراسر جهان هستند، اضافه کرد : اینها، انقلاب اسلامی را مبدا حرکت جدید مسلمانان می‌دانند و این باعث شده است که از ما خشمگین باشند و لذا به دنبال ضربه زدن، تهدید ، تحریم و یا جنگ روانی علیه ایران هستند.

رییس مجلس خبرگان رهبری رفتار آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران را "اشتباه " دانست و افزود : اگر آن روزی که امام را تبعید کردند، جوانان ما را به رگبار بستند، جنگ را به ما تحمیل کردند و صدام را علیه ما تجهیز کردند، می‌فهمیدند که اسلام و قرآن ، قدرت شکست ناپذیری است، کارشان به اینجا نمی‌کشید.

هاشمی رفسنجانی گفت، وقتی که به بهانه حادثه ‪ ۱۱‬سپتامبر و انفجار برج‌های دو قلو، برنامه لشکرکشی به منطقه را در دستور کار خود قرار دادند، همان موقع در خطبه‌های نماز جمعه گفتم که این راه جواب نمی‌دهد.

خطیب جمعه تهران خطاب به دولتمردان کاخ سفید تصریح کرد: اگر فکر می‌کنید با زور و تانک و جنگ روانی، می‌توانید قدرت اسلام را مهار کنید، اشتباه است. ین مسیر اشتباه را رفتید و امروز به اینجا رسیدید.

هاشمی رفسنجانی افزود: امروز، وضع دنیا خوب نیست و دنیا گرفتار قدرت‌های مغرور و زیاده خواه، شده است که به آنچه دارند، قانع نیستند بلکه به فکر آن هستند که چیزی از دیگران بگیرند.

وی اضافه کرد: با آن همه ثروت و افرادی که استثمار کرده‌اند، باز هم به دنبال بقیه آن هستند و در هر جا که منابع عظیم امکانات به ویژه انرژی وجود دارد، در پی سلطه بر آن هستند.

رییس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه چشمان حریص قدرت‌های مغرور و زیاده خواه به منطقه به خاطر وجود منابع عظیم انرژی دوخته شده است، گفت که آنچه در عراق، افغانستان، لبنان و فلسطین می‌گذرد، همه برای سلطه یافتن بر این منطقه است.

هاشمی رفسنجانی یاد و خاطره شهید حسین فهمیده را نیز گرامی داشت و گفت: شهادت فهمیده، حادثه تاریخ‌سازی است. او زیر چرخ تانک‌ها رفت تا به دیگران درس بدهد و رگ غیرت جوانان را به حرکت و خون آنان را به جوش بیاورد و امروز بسیج دانش آموزی، شاخه‌ای از این درخت تنومند است.

وی همچنین با اشاره به واقعه ‪ ۱۳‬آبان سال ‪ ۵۸‬و تسخیر لانه جاسوسی گفت: در آن زمان، سفارت آمریکا مرکز اداره همه جریان‌های چپ و راست ضد انقلاب شده بود و از طرف دولت، اقدامی نمی‌شد و لذا دانشجویان آن حادثه- عظیم را به وجود آوردند.

خطیب جمعه تهران ابراز امیدواری کرد که اگر در آینده، در روز مبارزه با استکبار جهانی، بناست اتفاقی بیفتد در راستای اعتلای نظام و پیشرفت انقلاب اسلامی باشد.

وی حادثه ‪ ۱۳‬آبان سال ‪ ۴۲‬را نقطه شروع نابودی رژیم پهلوی و آمریکا دانست و گفت : با این حادثه، خشم ملت ایران از رژیم شاه و آمریکا به دلیل دور شدن از امامشان روز به روز زیادتر شد.

هاشمی رفسنجانی همچنین شهادت امام جعفر صادق (ع) و نیز شهادت آیت الله قاضی طباطبایی را تسلیت گفت و در سخنانی به تشریح مکتب جعفری پرداخت.

کد خبر 35572

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز