جمعه ۲۷ مهر ۱۳۸۶ - ۱۰:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: خطیب جمعه تهران با اشاره به برگزاری اجلاس سران 5 کشور حاشیه دریای خزر در تهران گفت: این اجلاس، موفقیتی بزرگ در عرصه سیاست خارجی برای جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، حجت‌الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران افزود : براساس قانون اساسی و روش جمهوری اسلامی ایران راهبرد ما همکاری نزدیک و تنگاتنگ با همسایگان در همه زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، دفاعی و امنیتی است و این ریشه در منش اسلامی ما دارد.

عضو مجلس خبرگان تصریح کرد: این اجلاس اثبات کرد به رغم تلاشهای گسترده آمریکا برای انزوای کشورمان، ایران روز به روز با نشاط‌تر و شکوفاتر در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی حاضر خواهد شد تا جایی که رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد ایران قدرت بزرگ منطقه‌ای و جهانی است.

خطیب نمازجمعه تهران با بیان اینکه در این اجلاس مقرر شد سران سالی یکبار و وزرای خارجه هر شش ماه یکبار با یکدیگر جلسه داشته باشند، گفت: این موضوع زمینه‌ساز اتحاد بیشتر حول منافع مشترک کشورهای حاشیه دریای خزر است.

وی بیانیه 25 ماده‌ای پایانی اجلاس را مهم ارزیابی کرد و گفت: به خصوص ماده 15 که تاکید می کند طرف‌ها در هیچ صورتی به کشورهای دیگر اجازه نخواهند داد تا از قلمرو کشورشان برای تهاجم و دیگر عملیات نظامی برضد هر یک از طرف‌ها استفاده شود، بسیار مهم است.

خطیب جمعه تهران افزود : برگزاری این اجلاس حرکت دیپلماسی موفقی بود و ما به این خاطر از دولت سپاسگزاریم.

سید احمد خاتمی با بیان این که دشمن همه تلاش خود را بکار گرفت تا این اجلاس ناموفق برگزار شود و نتیجه‌ای نداشته باشد، گفت: به رغم تلاش و شیطنت‌های دشمن، اجلاس با موفقیت برگزار شد و جمهوری اسلامی ایران به آنچه در این عرصه می‌خواست رسید.

وی با اشاره به حساسیت آمریکا درباره سفر پوتین به تهران گفت: بوش تلفنی با پوتین صحبت کرد و وزرای دفاع و خارجه‌اش را به مسکو فرستاد تا پوتین را از سفر به تهران منصرف کنند.

خطیب نماز جمعه تهران افزود : بعد از ناکامی در این عرصه شایعه بی‌اساس ترور پوتین در تهران را مطرح کردند و این دروغ را رسانه‌های صهیونیستی مرتبط با آنان از جمله آسوشیتدپرس، رویتر، فرانس پرس، سی‌ان‌ان، بی‌بی‌سی و فاکس نیوز به دفعات پوشش خبری دادند.

سید احمد خاتمی با بیان اینکه کشور ما امن‌ترین کشور منطقه است و پیش از این، اجلاس سران کنفرانس اسلامی را در امنیت کامل برگزار کرد، گفت: پخش این شایعه کار سیا بود اما باید به آنان گفت؛ حماقت هم حدی دارد.

وی با بیان اینکه سفر پوتین به تهران بعد از 30 سال از سفر برژنف رییس‌جمهور اسبق شوروی به تهران صورت گرفت، گفت: در طول این سفر گفتگوهای سازنده‌ای برگزار شد.

وی افزود: تحلیل همه، حتی تحلیلگران غربی این است که اجلاس تهران از موفقیت‌های بزرگ نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی با اشاره به عصبانیت آمریکا از برگزاری موفق این اجلاس گفت: آمریکایی‌ها از این بابت عصبانی هستند و البته جا دارد که عصبانی باشند و باید از عصبانیت بمیرند.

امام جمعه موقت تهران گفت: نشانه عصبانیت بوش این است که مدعی شده ایران سلاح اتمی دارد و این ادعا را زمینه‌ساز آغاز جنگ جهانی سوم می‌داند.

وی با بیان این که بارها تأکید کرده‌ایم بمب اتم در دکترین دفاعی ما جایی ندارد و فقه اسلامی به ما این اجازه را نمی‌دهد که سلاح کشتارجمعی بسازیم گفت: البته ما نیازی به بمب اتم نداریم.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی با بیان اینکه ما به اندازه کافی نیروی انسانی و توان رزمی در کشورمان داریم گفت: الحمدالله در وضعی هستیم که اگر دشمن کمترین تعرضی به جمهوری اسلامی ایران داشته باشد محکم‌ترین تو دهنی را از ملت خواهد خورد.

وی افزود: اگر خطری صلح و امنیت جهانی را تهدید کند این در واقع خطر زیاده‌خواهی بی‌حد و حصر سران آمریکا و زرادخانه اتمی آنهاست و دنیا بداند مسئله آمریکا، مسئله ایران نیست بلکه این منش فرعونی و استکباری آمریکاست که می‌تواند زمینه‌ساز جنگ جهانی سوم باشد و اگر دنیا در برابر این زیاده‌خواهی‌ها آمریکایی‌ها نایستد دود آن به چشم خودش خواهد رفت.

وی با بیان اینکه آمریکا می‌خواهد کدخدای جهان باشد گفت: به فضل خدا این اتفاق نخواهد افتاد.

امام جمعه موقت تهران همچنین با تأکید بر لزوم اجرای دقیق رهنمودهای مقام معظم رهبری گفت: مسئولان وقتی این رهنمودها را می‌شنوند باید در پی اجرای دقیق آن باشند.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز عید فطر امسال درباره اسراف تصریح کرد: انتظار از رسانه‌ها این است که در این عرصه تلاش کنند و صدا و سیما و روزنامه‌ها به تبیین خطرات اسراف بپردازند و مسئولان نیز در پی کم کردن و از بین بردن اثرات آن باشند.

وی با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با دانشجویان نیز درخصوص ضرورت نخبه پروری سیاسی در کنار نخبه پروری علمی؛‌ گفت: این رهنمود بسیار مهمی است و جا دارد که رسانه‌ها به این موضوع بپردازند و نخبه‌پروری سیاسی را تعریف و راهکارهای خود را برای عملی کردن آن بیان کنند.

وی با بیان این که ایشان در همین دیدار فرمودند حمایت من از مسئولان نظام اعم از سه قوه هرگز به معنای آن نیست که نباید انتقاد کرد یا من انتقادی ندارم،‌ افزود: این مسئله مهمی است که حمایت آری و ما هم موظفیم از نهادهای نظام حمایت کنیم اما این به معنای آن نیست که اگر نارسایی می‌بینیم انتقاد نکنیم.

سید احمد خاتمی با بیان روایتی از حضرت علی (ع) درباره استقبال از دیدگاه‌های دیگران برای شناسایی خطاها؛ گفت: مسئولان نیز آمادگی شنیدن انتقادات برای برطرف کردن عیب‌ها را داشته باشند و از پیشنهادها نیز استقبال کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به فرارسیدن هفته نیروی انتظامی از تلاش این نیرو برای کاهش تصادفات جاده‌ای، طرح ارتقای امنیت اجتماعی و مبارزه با اراذل و اوباش قدردانی کرد و گفت: نیروی انتظامی باید با جدیت طرح ارتقای امنیت اجتماعی را دنبال کند و با همان نشاط اولیه با منکرات مشهود و هنجارشکنان برخورد کند.

وی با اشاره به اینکه مسئولیت ستاد مبارزه با موادمخدر نیز برعهده فرمانده نیروی انتظامی است، ابراز امیدواری کرد؛ این نیرو در این عرصه نیز تلاش ویژه‌ای داشته باشد.

خطیب جمعه تهران با اشاره به تقدیم 3600 شهید و 11000 جانباز نیروی انتظامی در عرصه مبارزه با مواد مخدر گفت: استکبار جهانی برای ضربه زدن به انقلاب در این عرصه فعالیت می‌کند بنابراین برای مبارزه با موادمخدر که خانمان برانداز یک نسل است توجه بیشتر این نیرو و همراهی دیگر مسئولان را می‌طلبد.

وی با اشاره به فرا رسیدن سالروز شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی و شهید محراب آیت‌الله اشرفی اصفهانی یاد و خاطره این شهیدان را گرامی داشت.

حجت‌الاسلام و المسلمین خاتمی همچنین در خطبه نخست نماز با اشاره به دو مفهوم "امیر بر نفس" و "اسیر در نفس" در حوزه ریاست گفت: مقصود از رئیس الزاماً کسی نیست که چند نفر در زیر مجموعه او باشند زیرا اگر کسی حتی یک نفر هم مرئوس داشته باشد، رئیس محسوب می‌شود.

وی مخاطب موضوع امیر و اسیر بر نفس در حوزه ریاست را عام دانست و تصریح کرد: این بحث همان موضوعی است که شهید بهشتی درباره آن گفت؛ امیر بر نفس، شیفته خدمت و اسیر بر نفس، تشنه قدرت است.

خطیب نمازجمعه تهران با تأکید بر این که هیچ شخصی به اندازه حضرت علی(ع)، دنیا را تحقیر نکرد؛ افزود: امیرالمومنین علی (ع) در نهج البلاغه خدمت به دین خدا و از این رهگذر، خدمت به بندگان خدا را علل پذیرش خلافت اعلام کردند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به تفسیر امارت بر نفس و روش علوی در حکومت‌های اسلامی گفت: در اسلام حکومتی با ارزش است که در آن، حکومت در خدمت ارزش‌های حکومت باشد.

وی با تأکید بر این که ریاست‌طلبی شدیدترین آسیب‌ها را به دین وارد می‌کند، گفت: بر اساس روایات، شخصی که ریاست معبود او می‌شود، دروغگو و عاجزالرأی می‌شود و در اتخاذ رأی، ثبات ندارد.

کد خبر 34325

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز