جمعه ۱۶ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۹:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: هاشمی رفسنجانی خطیب نمازجمعه تهران با اشاره به مهم بودن جلسه اخیر نمایندگان مجلس خبرگان با مقام معظم رهبری گفت: فعالیت نمایندگان این مجلس، طبق فرمایش‌های مقام معظم رهبری، حساس‌ترین کار در جامعه است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، امام جمعه موقت تهران در خطبه دوم نماز با تأکید بر اینکه نمایندگان مجلس خبرگان از تصمیم‌گیرندگان، ناظران و مراقبان خوب جامعه محسوب می‌شوند، افزود: خبرگان رهبری در خدمت انقلاب و مایه آرامش مردم در جامعه هستند.

وی با اشاره به اتمام اجلاس اخیر مجلس خبرگان رهبری گفت: این اجلاس، اجلاس مهمی بود و به تعبیر مقام معظم رهبری، مجلس خبرگان رهبری موفق شد، وزانت خبرگان را که در سال‌های گذشته کسب کرده بود حفظ کند و ادامه دهد.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: دوره جدیدی در خبرگان آغاز شده، گرچه مسیر، همان مسیر گذشته است و تا به حال عمل شده است و نمایندگان مجلس خبرگان انتظار دارند از ظرفیت مهم نمایندگان این مجلس در مسایل کشور بیشتر استفاده شود.

آقای هاشمی رفسنجانی افزود: نمایندگان مجلس خبرگان بیش از80 نفر از مجتهدان عادل و آگاه به زمان و متقی هستند که با رأی مردم انتخاب شدند و نقطه تجمع دو رکن نظام یعنی الهیت نظام و اراده مردم هستند.

امام جمعه موقت تهران گفت: کشور ما امروز با ولایت فقیه و نیابت امام زمان(عج) اداره می‌شود و این امر با اراده و خواست مردم، شکل اجرایی می‌گیرد.

وی اضافه کرد: مجلس خبرگان رهبری وظیفه دارد ازیک جنبه تشخیص بدهد آن فردی را که می‌خواهد به عنوان ولایت جامعه منصوب کند آیا این فرد صلاحیت نیابت امام زمان(عج) را با آنچه که در قانون اساسی آمده است دارد یا نه؟

آقای هاشمی رفسنجانی افزود: دوم اینکه مجلس خبرگان این کار را به نیابت از مردم انجام می‌دهد زیرا مردم آنها را انتخاب کرده‌اند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: ممکن است هر فقیهی بتواند این نظر (وظایف خبرگان رهبری) را بدهد اما اعتبار قانونی و اجرایی ندارد.

خطیب نماز جمعه تهران افزود: وقتی مردم طبق قانون اساسی، علمایی را از بین تعداد زیادی از علما، انتخاب کردند و به آنها نیابت دادند، آنها حق دارند تشخیص خود را بدهند و آنرا انتشار دهند و نظام هم وظیفه دارد نظرات خبرگان رهبری را اجرا کند.

هاشمی رفسنجانی گفت: در مسئله عزل و برکناری و یا جایگزینی ولی جامعه هم عین این موضوع وجود دارد.

خطیب نماز جمعه تهران مسئولیت نمایندگان مجلس خبرگان رهبری را بزرگ خواند و یادآور شد: عالی‌ترین مقام کشور به عنوان نایب امام زمان (عج)، ولایت را در جامعه اعمال می‌کند و خبرگان باید مواظب باشد تا آن شرایطی که قانون اساسی برای ولی جامعه در نظر گرفته‌است ادامه یابد و مرتب مواظبت شود تا شرایط باقی بماند.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به دیدار اعضای مجلس خبرگان با مقام معظم رهبری گفت: ایشان در این جلسه به نمایندگان مجلس خبرگان توصیه مهمی کردند و آن اینکه خبرگان برای اینکه مردم نظرات آنها را بپذیرند و به آن اعتقاد پیدا کنند و به آن تقدس بدهند، باید آنچنان وزانت و موقعیت خبرگان را حفظ کنند که تصمیمات آنها در دل مردم ارزش و اعتبار داشته باشد.

خطیب نماز جمعه تهران در ادامه خطبه دوم نماز جمعه با اشاره به اینکه خبرگان طبق نظر مقام معظم رهبری مسئولیت بالایی دارند گفت: عموما در انتخابات مجلس خبرگان چه در جامعه و چه در درون این مجلس برای مسئولیت ها، رقابت ها از نوع رقابت های سایر انتخابات نیست.

آقای هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: معمولاً داوطلبان مجلس خبرگان رهبری، مجتهد، عادل و آگاه به زمان خود هستند و به صورت ادای وظیفه وارد انتخابات می‌شوند و اگر ببینند کسی از آنها در مسئولیت‌پذیری بهتر است او را پیشنهاد می کنند.

امام جمعه موقت تهران افزود: این رویکرد در انتخابات داخلی مجلس خبرگان رهبری برای تصدی مسئولیت، مشهود است و معمولا به صورت پیشنهاد کردن دیگران است، نه اینکه خود را مطرح کنند.

آقای هاشمی رفسنجانی تأکید کرد: در انتخابات داخلی مجلس خبرگان رهبری، نه جنگ قدرت وجود دارد و نه جریان سیاسی خاصی است که به خاطر آن جریان سیاسی عمل شود.

آقای هاشمی رفسنجانی گفت: وقتی مسئله کمیسیون تحقیق در مجلس خبرگان رهبری مطرح می شود - که وظیفه دارند همیشه شرایط رهبری را زیرنظر بگیرند - اگر این پست را از لحاظ مادی نگاه کنیم همه می خواهند چنین جایگاهی داشته باشند اما اعضای مجلس خبرگان، این مسئولیت را به دیگران پیشنهاد می کنند.

امام جمعه موقت تهران افزود: در این مجلس این طور نیست که افراد خود را برای تصدی مسئولیتی جلو بیندازند و این روحیه در این مجلس از گذشته جاری بوده است و ادامه می‌یابد.

آقای هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: همان طور که مقام معظم رهبری گفتند کار خبرگان رهبری حساس‌ترین مسئولیت کشور است.

خطیب نماز جمعه تهران گفت: اعضای مجلس خبرگان، نوعاً کار جاری کم انجام می‌دهند اما کار واقعی آنها شبیه نیروی نظامی یک کشور است.

وی افزود: وقتی در کشوری نیروی نظامی به‌وجود می‌آید هزینه‌های زیادی صرف می‌شود؛ این هزینه و تشکیل نیروی نظامی برای این نیست که این افراد هر روز بجنگند بلکه نیروی نظامی کشورها برای این به‌وجود می‌آید که کشور در آرامش باشد و دیگران در امنیت کار کنند و اگر هم روزی بلایی پیش بیاید آنها بتوانند دفاع کنند.

آقای هاشمی رفسنجانی همچنین تأکید کرد: خبرگان رهبری را به همین نیرو می‌توان تشبیه کرد زیرا خبرگان هستند و مردم خیالشان راحت است که اگر اتفاقی و هر حادثه‌ای برای رهبری و ولی فقیه پیش بیاید فوراً تصمیم مقتضی گرفته و خلأ این مقام بزرگ پر می‌شود و فقدان مشروعیت نظام پیش نمی‌آید و کشور بی‌صاحب نمی‌شود.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اقدام فوری نمایندگان مجلس خبرگان پس از رحلت امام خمینی(ره) گفت: این کار خبرگان رهبری از سخت‌ترین کارها بود زیرا امام خمینی آنچنان موقعیتی داشتند که انسان برای جایگزین کردن فردی به جای ایشان، بسیار می‌توانست نگران باشد.

وی افزود: اما ملت دیدند که پس از رحلت امام خمینی (ره)، نمایندگان مجلس خبرگان در ظرف مدت یک روز از سراسر کشور جمع شدند و پس از چند ساعت بحث، تصمیم مناسبی گرفتند.

آقای هاشمی رفسنجانی گفت: نمایندگان مجلس خبرگان پس از ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران،‌ فردی را که برای این منصب درست و مناسب بود و البته امام هم کمک کرده بودند، به سرعت انتخاب کردند و پس از چندین سال، امروز صحت تصمیم خود را می‌بینند و این موضوع کوچکی نیست.

امام جمعه موقت تهران گفت: خدای نکرده اگر آن روز نمی‌شد تصمیم بگیریم، اگر خبرگان نبود و یا اگر خبرگان از عهده تصمیم برنمی‌آمد، بر کشور چه می‌گذشت زیرا در آن روز ایران در حال جنگ بود و به رغم آتش‌بس موقت، در جبهه‌ها درگیری بود و همان روزها هم خبر تهاجم جدید صدام بود.

هاشمی رفسنجانی در ادامه گفت: خبرگان رهبری ثابت کرده‌اند که تصمیم‌گیران خوبی هستند و هم ناظران و مراقبان خوب و در عین حال کم هزینه هستند.

وی افزود: هیچ یک از اعضای مجلس خبرگان رهبری حقوق نمی گیرند و حتی هزینه بسیاری از سفرهای خود را شخصی می‌پردازند.

امام جمعه موقت تهران همچنین با اشاره به مراجعات مردمی به نمایندگان مجلس خبرگان برای پیگیری مشکلات گفت: خیلی از نمایندگان خبرگان حتی نمی‌توانند دفتر کاری برای خود باز کنند و خانه‌های آنها محل مراجعه مردم شده‌است.

آقای هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: خبرگان رهبری در خدمت انقلاب،‌ مطمئن و مایه آرامش مردم در جامعه هستند و خیال مردم از این مجلس راحت باشد.

هاشمی رفسنجانی گفت: البته رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی باید از آنچه تاکنون به خبرگان رهبری می‌پرداختند بیشتر بپردازند، زیرا این نهاد مهم و کم‌هزینه را نباید گذاشت پیش مردم ناشناخته بماند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به چند اصل مهم قانون اساسی و محول کردن مسایل به خبرگان در بسیاری از موضوعات گفت: نمایندگان خبرگان رهبری آمادگی خدمت دارند.

آقای هاشمی رفسنجانی امام جمعه موقت تهران در خطبه نخست نیز با اشاره به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، از مردم خواست با دعا و نیایش دراین ماه عزیز بیشتر از آثار و برکات آن بهره‌مند شوند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با استناد به آیات و روایات گفت: روزه مخصوص مسلمانان نیست بلکه در میان بسیاری از ادیان نیز وجود داشته‌است.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه روزه گرفتن درماه مبارک رمضان هدیه‌ای از جانب خداوند است به اهمیت این روزه گرفتن در این ماه اشاره کرد و افزود: روزه وسیله تربیت و خودسازی انسان‌هاست.

آقای هاشمی رفسنجانی، دعا کردن و سحری خوردن در ماه مبارک رمضان را بسیار بافضیلت برشمرد و خاطرنشان کرد: انفاق و آگاهی یافتن ازوضع مردم و فقرا از آثار اجتماعی ماه مبارک رمضان است.

امام جمعه موقت تهران همچنین دست یافتن روزه‌داران به سلامت جسمی را از دیگر آثار و برکات روزه در ماه مبارک دانست.

وی روزه را نوعی تمرین صبر خواند و در ادامه به خطبه معروف حضرت رسول اکرم (ص) با عنوان خطبه رمضان اشاره کرد و گفت: در این خطبه رسول گرامی اسلام (ص) این ماه را ماه خدا می‌داند که در آن رحمت، برکت و غفران وجود دارد.

خطیب نماز جمعه تهران با استناد به این خطبه تصریح کرد: هر عمل مسلمان در این ماه مانند نفس کشیدن تسبیح خداوند است.

هاشمی رفسنجانی در پایان بار دیگر از مردم خواست این فرصت را از دست ندهند و ضمن قرائت مستمر قرآن که موجب سعادت انسان است، آن را به کسانی که بلد نیستند آموزش دهند.

کد خبر 30800

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز