همشهری آنلاین: دومین جلد از مجموعه مقالات منتخب دومین همایش جهانی حکیم ملاصدرا با عنوان "فلسفه اسلامی و فلاسفه غرب" به زبان انگلیسی ترجمه و از سوی انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا منتشر شده‌است.

به گزارش روابط عمومی بنیاد حکمت اسلامی صدرا، دومین همایش بین‌المللی ملاصدرا در تهران و جهت معرفی فلسفه اسلامی و بویژه مکتب حکمت متعالیه به جهانیان و همچنین به منظور آشنا ساختن فضلای ایرانی با اندیشه میهمانان خارجی که نمایندگان مکاتب دیگر بودند، برگزار شد.

در مقدمه کتاب می‌خوانیم: مقالاتی که برای چاپ برگزیده شد به چندین مقوله تقسیم گردید، بخش مهمی از مقالات درباره حکمت متعالیه و مکتب ملاصدرا بود که در مقوله یک گنجانده شد و در جلد اول چاپ و پخش گردید، بخش عمده‌ای نیز در مقایسه بین این مکتب با مکاتب یا آراء فلاسفه قدیم یا جدید است که در جلد دوم (همین مجلد) در دسترس علاقمندان فلسفه قرار گرفته است.

جلد دوم از مجموعه مقالات همایش سال 1383 (جلد حاضر) که به زبان انگلیسی منتشر شده، مشتمل بر 29 مقاله در چهار مقوله 1) مطالعات تطبیقی میان ملاصدرا و دیگر فلاسفه، 2) مطالعات تطبیقی میان فلسفه اسلامی و فلاسفه غرب، 3) تاریخ فلسفه و فلسفه ایران باستان و تاثیر آن بر فلسفه جهان و 4) فلسفه معاصر که شامل پدیدارشناسی، اگزیستانسیالیسم، فلسفه تحلیلی، هرمنوتیک، فلسفه زبان و پست مدرنیسم است، می‌شود.

شرح مختصری درباره حرکت از نظر بودائیسم و ملاصدرا از علی‌نقی باقرشاهی، علیّت و موضوع لایزال: برداشت برکلی درباره مسلمانان معاصر از دیدگاه متکلمین، از امیه ایرا یازشیقلو، صدرا و برگسن از کریم مجتهدی، گزیده‌های اسکندرانی جالینوس و انتقال فلسفه یونان به مسلمانان از جان والبریج از جمله مقالات منتخب درج شده در این کتاب به حساب می‌آیند.

در این کتاب هجده مقاله از فارسی به انگلیسی ترجمه شده و مابقی مقالات به انگلیسی برای همایش فرستاده شده بود که به زبان اصلی به چاپ رسیده است.

مجموعه مقالات و خطابه‌های انگلیسی دومین همایش جهانی حکیم ملاصدرا با عنوان «فلسفه اسلامی و فلاسفه غرب» با نظارت استاد سیدمحمد خامنه‌ای در 400 صفحه، چاپ و از سوی انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا منتشر شده و در دسترس اساتید و فضلای داخلی و خارجی می‌باشد.

کد خبر 35450

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز