همشهری آنلاین: کتاب «تأثیرات ابن‌عربی بر حکمت متعالیه» نوشته «دکتر فرشته ندری ابیانه» از سوی انتشارات «بنیاد حکمت اسلامی صدرا» منتشر می‌شود.

به گزارش روابط عمومی بنیاد حکمت اسلامی صدرا، این کتاب شامل پنج بخش:

1) فهرستی از تصریحات ملاصدرا بر کلام ابن‌عربی
2) فهرستی از تأثیرات ابن‌عربی بر ملاصدرا
3) مباحث مربوط به وجود
4) علیت و تجلی
5) حرکت جوهری، اتحاد عاقل و معقول، علم الهی، نفس.

و بیست و دو فصل در مقدمه، جایگاه و شخصیت ابن‌عربی در نظام فکری ملاصدرا، تدوین شده است.

در مقدمه این کتاب که به قلم مولّف نگاشته شده، آمده است:

«در بخش اول، اجمالی از تصریحات ملاصدرا بر کلام شیخ اکبر محی الدین ابن‌عربی ذکر شده است. در بخش دوم تاثیرات شیخ اکبر بر ملاصدرا در برخی از مباحث فلسفی و قرآنی آورده شده است. بطور خلاصه مباحث وجود، نفس، خلقت و خلافت انسان کامل، علم خداوند و معاد بررسی شده و در مباحث قرآنی، به تفسیر انسی این دو استاد عرفان و فلسفه، بر آیات قرآن استشهاد شده است.

در بخش سوم و چهارم، نیز به تبیین معانی وجود و نحوه اطلاق آن به خداوند با توجه به تاثیرات ابن‌عربی بر ملاصدرا و همچنین بحث «علّیت و تجلی» پرداخته شده است.»

وی ادامه می‌دهد: «در بخش چهارم خلاصه‌ای از مباحث تجلی، نحوه تجلی حقتعالی در دنیا و آخرت بر عاشقان حق، بر صور اشیاء در عالم میثاق، بر عقول خالص، بر صفات و اسماء خود آورده شده است و بخش پنجم به مباحث حرکت جوهری، اتحاد عاقل و معقول و علم الهی اختصاص یافته است.»

مهم‌ترین منابع مورد استفاده در این کتاب عبارتند از: فتوحات مکیه که دائرة المعارفی بر عارفان اسلامی است اعم از چاپ قدیم (4 جلدی) و چاپ جدید با تصحیح و ضبط احمد شمس الدین (9 جلدی) و تصحیح عثمان یحیی، فصوص الحکم با شروح متعدد آن از جمله شرح قیصری، کاشانی، حسن زاده آملی و دیگر شارحان آن. رسائل ابن‌عربی، تجلیات الهیه و سایر آثار وی و نیز مجموعه کتابهای ملاصدرا بخصوص الحکمة المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعة (9 جلدی)، الشواهد الربوبیه، المشاعر، ایقاظ النائمین، اسرار الآیات، مفاتیح الغیب، تفسیر قرآن کریم و کتب دیگر ملاصدرا.

دکتر ندری ابیانه در پایان مقدمه خود نوشته است: «خلاصه سخن آنکه این کتاب گزارشی اجمالی از میزان تأثیرات عمیق مکاشفات عرفانی ابن‌عربی بر افکار حکمی ملاصدرا می‌باشد، و تکمیل آن نیازمند فکری عمیق و کشفی تمام است و وقوف به اندیشه‌های حکیمانه و مکاشفات عارفانه این دو «عذب فرات» که در نقاط بسیاری با هم تلاقی دارند، برای اینجانب بسیار دشوار و بلکه محال است. لکن نشستن بر کنار ساحل برای دیدن وسعت دریا و تلاطم امواج آبی آن، برای سبکباران ساحلها لذتی دارد که دریغ است خود را از آن محرم سازیم.»

کتاب «تاثیرات ابن‌عربی بر حکمت متعالیه» با 303 صفحه، شمارگان دوهزار نسخه و قیمت 4500 تومان به‌زودی در دسترس علاقمندان قرار می‌گیرد.

کد خبر 30472

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز