شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۳:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: بنیاد حکمت اسلامی صدرا یه بنیاد اندیشه‌ای‌است که پایه‌های اولیه تشکیل آن به سال 1373 برمی‌گردد.

در سال 1373 و با دستور مقام معظم رهبری شورایی به ریاست آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای تشکیل شد که هدف از تشکیل آن نشر حکمت و فلسفه اسلامی و به ویژه مکتب ملاصدرا و آرا و اندیشه‌های او و حفظ و تقویت بنیان‌های فلسفه و اندیشه و بالا بردن سطح آن و ارتباط با فلاسفه و مراکز فلسفی غیر ایرانی و مبادله افکار و اطلاعات و همکاری‌هایی از این قبیل در سرتاسر جهان است.

در نخستین رویکرد شورا، طرح کنگره‌ای جهانی برای معرفی و بزرگداشت حکیم ملاصدرا پایه‌ریزی و در دستور کار قرار داد. این کنگره جهانی اول تا پنجم خرداد سال 1378 برگزار شد.

پس از برگزاری موفق‌آمیز همایش و ملاحظه پیامدهای مثبت آن تصمیم گرفته شد بنیادی برای نگهبانی و بهره‌برداری از دستاوردهای علمی و اجتماعی آن تأسیس شود.

همچنین ضرورت پیگیری چاپ، ترجمه، و نشر کتب ملاصدرا و دیگر آثار مربوط به این حوزه و نیز حفظ ارتباط با حدود سه هزار دانشگاه و مؤسسه علمی در سراسر جهان و نیز بیش از ده هزار فیلسوف و استاد فلسفه علوم در پنج قاره جهان و نیز پژوهش و فعالیت علمی –تحقیقی در این حوزه، تأسیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا را الزامی کرد.

بنیاد حکمت صدرا هم‌اکنون با واحدهایی از جمله شاخه بین‌المللی آن (SIPRIn)، حکمت‌سرا با هدف ترویج فلسفه در سطح عموم مردم و به‌ویژه جوانان، انجمن‌های ملی و بین‌المللی، مؤسسه انتشاراتی، سایت اینترنتی و فصل‌نامه خردنامه صدرا (اولین مجله تخصصی فلسفی در ایران) و همچنین واحدهای پژوهشی فلسفه و کودکان، مرکز تدوین تاریخ جامع حکمت و فلسفه، و نیز مرکز تحقیقات فلسفه تطبیقی، مشغول به فعالیت است.

درباره آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای

آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ایآیت‌الله سیدمحمد خامنه رئیس بیناد حکمت اسلامی صدرا دارای تحصیلات پایه حقوق و فلسفه اسلامی در مشهد(1329-1334)، اجتهاد حقوق و فقه در قم(1334-1338)، تحصیلات عالیه فلسفه و عرفان در قم(1338-1342) و همچنین کارشناسی حقوق قضایی دانشگاه تهران (1342-1346) است.

  • تجارب علمی:
    تدریس در دانشگاه علامه طباطبائی
    دانشکده روابط بین الملل (وزارت امور خارجه)
    دانشگاه الزهرا
    دانشگاه آزاد اسلامی.
  • تجارب حرفه‌ای:
    وکالت پایه یک دعاوی دادگستری
    صاحب امتیاز و سردبیر مجله مسائل ایران
    ریاست بنیاد حکمت اسلامی صدرا
    ریاست انجمن بین المللی ملاصدرا
    صاحب امتیاز و مدیر مسئول مجله فلسفی و تخصصی خردنامه (صدرا)
  • تجارب پژوهشی:
    عضویت و شرکت در انجمن‌های علمی و پژوهشی
    عضویت مؤسسه گفتگوی بین ادیان
  • رشته‌های تخصصی:
    فلسفه و عرفان اسلامی- گرایش مکتب ملاصدرا
    حقوق اسلامی و فقه
    جامعه شناسی، فلسفه و حقوق زن
    فلسفه با کودکان و جوانان

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد حکمت صدرا

کد خبر 30293

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز