همشهری آنلاین: مکتب تفسیری صدرالمتألهین عنوان کتاب تازه‌ای از دکتر علی نصیری است که به‌زودی توسط انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا، در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد حکمت اسلامی صدرا، این کتاب در شش فصل تدوین شده که عبارتند از :

1) نگاهی بر زیستنامه و اندیشه‌های صدرالمتألهین؛
2) آشنایی با تفسیر و شیوه تفسیری صدرالمتألهین؛
3) علوم قرآنی از نگاه صدرالمتألهین؛
4) مبانی فهم و تفسیر آیات از نگاه صدرالمتألهین؛
5) گرایش عرفانی در تفسیر صدرالمتألهین
6) گرایش فلسفی در تفسیر صدرالمتالهین.

در مقدمه این کتاب به قلم دکتر نصیری، آمده است: «تفسیر القرآن الکریم» یکی از بهترین و غنی‌ترین تفاسیر شیعه است که به خامة فیلسوف و عارف پرآوازه یعنی صدرالمتألهین در سدة یازدهم هجری فراهم آمده است. این تفسیر هفت جلدی که به سورة فاتحه و بخشی از سوره بقره (تا آیه 65)، آیة الکرسی، آیه نور و شماری از سوره‌های قرآن همچون یس؛ سجده، حدید و ... اختصاص یافته، بسیاری از معارف ژرف در زمینه علوم و معارف قرآن و نیز مبانی تفسیر را در خود جای داده است؛ و بدون تردید اگر صدرالمتألهین در کنار اجتناب از اطناب در برخی از مجلدات، توفیق تکمیل آنرا می‌یافت، چناچه آرمانش بود، در صدر تفاسیر شیعه بلکه تفاسیر فریقین جای می‌گرفت.»

مولف «مکتب تفسیری صدرالمتألهین» معتقد است یکی از عوامل غنا و ژرفابخشی به تفسیر ملاصدرا اینست که «صدرالمتألهین از آغاز تحصیل تا پایان عمر در سایه تربیت علمی و عملی اساتید عارفی همچون میرداماد، با شگفتی وصف‌ناپذیر به سیر و سلوک معنوی و تحمل ریاضتهای شاقّ و تطهیر باطن روی آورد. تحمل دوران طولانی عزلت همراه با سیر و سلوک در کهک قم بدور از تمام غوغاهای اجتماعی و هفت بار تشرف به خانه خدا با پای پیاده از نشانه‌های آشکار در حیات ملاصدرا برای اثبات این مدعاست.

وی در پایان یادآور می‌شود: «بی مقدار دانستن تمام علوم ظاهری در برابر علوم حقیقت و عرفان و تاکید بر انحصار فرا چنگ آوردن معارف الهی با سیر و سلوک و کسب نزاهت باطن و اشاره به اینکه شماری از معارف الهی و قرآنی، تنها در سایه شهود برای او حاصل آمده در کنار پافشاری بر این نکته که مفسّرانی همچون زمخشری و بیضاوی تنها از کرانه قرآن توشه‌ای بس اندک گرفته‌اند، همگی نشان از جایگاه سلوک و عرفان در اندیشه او و تاثیر آن در تفسیر او دارد و از آنجا که قرآن، دستیابی به معارف خود را در انحصار پاک نهادان می‌داند، جای شگفتی ندارد که تفسیر صدرالمتألهین به کرانه‌هایی از معارف قرآن برخوریم که تنها زیبنده نهاد پیراسته و ریاضت پیشه صدرالمتالهین است.»

این کتاب با 315 صفحه و شمارگان دو هزار نسخه، به‌زودی منتشر خواهد شد.

کد خبر 30518

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز