همشهری آنلاین: شماره چهل و هفتم فصلنامه علمی پژوهشی خردنامه که فصلنامه‌ای تخصصی در حوزه فلسفه و علوم عقلی است، منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد حکمت اسلامی صدرا، در این شماره از فصلنامه خردنامه، مقالات «نگاهی جدید به مقدمات، جایگاه و آثار بحث زیادت وجود بر ماهیت» به قلم دکتر زهرا مصطفوی، و «مقایسه میان نظر ملاصدرا و فارابی دربارة رئیس اول مدینه» به قلم دکتر رضا اکبریان، به چاپ رسیده است.

در سرمقاله این شماره خردنامه، به قلم آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای، صاحب امتیاز و مدیر مسئول فصلنامه خردنامه چنین آمده است:

«مهم‌ترین عنصر قوام یک جامعه زنده، فرهنگ و معنویت آنست که ملت ما از برکت اسلام همواره در سایه آن زندگی کرده است.

اهمیت اقتصاد ملی و لزوم حراست از منافع ملی و حل مسائل روزمره‌یی چون مسئله هسته‌ای و مشکلات دیپلماسی قابل انکار نیست، اما بحث بر سر اهمّ عناصر قوام ملت و نظام است، همان که چاره ساز اتحاد ملی و انسجام اسلامی است.

آیا این موضوع در سرلوحه راهبرد مسئولین قرار گرفته است؟ مگر نه اینست که مجلس باید شکل صحیح مدیریت و راهبرد جامعه و سوق آن به اتحاد را فراهم آورد؟ اتحادی که با اقتصاد و دیپلماسی و نان و مسکن ممکن نیست و تنها راه آن ساختن اندیشه‌ای خردورزانه و تقویت جوانب عقلانیت و ایمان دینی و حکمت است، که در قرآن از آن به «خیر کثیر» تعبیر شده و ائمه معصوم (ع) آنرا گمشده (ضاله) مؤمنین نامیده‌اند.»

در شماره چهل و هفتم فصلنامه خردنامه مقالات دیگری از دکتر رضا اکبری، و عبدالله نیک‌سیرت، با عناوین «ابتکارات فلسفی ملاصدرا و نقش آنها در نظریه عالم صغیر و انسان کبیر» و «جستاری در باب نسبت عالم با خدا با نگاه ویژه به غزالی و ابن رشد» منتشر شده است.

در این شماره، مقاله‌ای مشترک از دکتر نادیا مفتونی، و دکتر احد فرامرز قراملکی آمده که به در مقوله خیال پرداخته است و مقالة «تصحیح شرح بیتی از گلشن راز تألیف محقق دوانی» عنوان رساله مشترکی به قلم دکتر محسن جاهد و دکتر سحر کاوندی است.

در ادامه، به معرفی چهار کتاب «فلسفه زن بودن مقدمه‌ای بر حقوق زن» تألیف آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای، «جهانگردی در قلمرو فقه و تمدن اسلامی» که توسط جمعی از نویسندگان مجله فقه نگاشته شده، «فلسفه اسلامی و فلاسفه غرب» که شامل بیست و نه مقاله برجسته ارائه شده در همایش جهانی ملاصدرا (سال 2004 م) به زبان انگلیسی است و «حکمت اشراق سهرودی» تالیف دکتر سید یحیی یثربی پرداخته شده‌است.

در بخش پایانی این فصلنامه، «زندگی، آثار و مکتب ملاصدرا» که به زبان انگلیسی و  به قلم آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای است چاپ شده و همچنین چکیده‌ای از مقالات مطرح شده در این شماره، به زبان انگلیسی به چاپ رسیده است.

کد خبر 26207

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز