همشهری آنلاین: دومین شماره فصلنامه مطالعات میان فرهنگی با مطالبی متنوع در دو بخش انگلیسی و فارسی در 232 صفحه بر پیشخوان مطبوعات قرار گرفت.

به گزارش همشهری آنلاین در این شماره دکتر محمدمهدی مظاهری مقاله‌ای درباره «دانشگاه و گفت وگوی تمدنها» دارد  و سپس مجید کریمی مقاله‌ای بلند را نوشته است با عنوان «تصویر اسلام و مسلمانان در انگلستان پس ازحوادث یازدهم سپتامبر». در این مقاله وی سعی کرده است تصویری از وضعیت مسلمانان پس از حوادث یازده سپتامبر به دست دهد و در کنار آن موضعگیری‌های دولت انگلیس دراین زمینه را انعکاس دهد.

جهانی شدن و دیپلماسی فرهنگی مقاله بلندی است از هاروی بی فیگنبام که نیلوفر قدیری‌ آن را برگردان فارسی کرده است. نویسنده دراین مقاله سعی کرده سیاست خارجی آمریکا را با رویکرد فرهنگی و روابط عمومی و تبلیغات نشان دهد.

فن‌آوری اطلاعات وکاربردهای آن در جامعه اطلاعاتی مقاله‌ای است از شیدا مهنام که درآن نویسنده ضمن ارائه تعاریفی از فن آ‌وری اطلاعات و جامعه اطلاعاتی به بررسی تاثیرات و کاربردهای فن آوارانه اطلاعات در زمینه‌های مختلف اقتصادی، شغلی، فضایی، فرهنگی و فن آوارانه پرداخته و با مقایسه سیاست‌ها و استراتژی‌های فن آوری اطلاعات درکشورهای مختلف از جمله آمریکا، ژاپن و اروپا به بررسی سیاست‌های راهبردی و برنامه‌های عملیاتی فن آوری اطلاعات درایران می‌پردازد.

چشم اندازهای بین‌فرهنگی مقاله‌ای است از فرانچسکو سوزی که هدا عربشاهی آن را برگردان فارسی کرده است. نویسنده در این مقاله به شیوه تغییر آموزش در مدارس کشورهای چند فرهنگی اروپا، به ویژه ایتالیا که مسئول آموزش نسل‌های دوم و سوم مهاجران خارج از منطقه است، می‌پردازد.

مقاله بعدی «درآمدی برحیات فرهنگی و تبلیغات اجتماعی فاشیسم» نام دارد که قربانعلی سلیمان پور خاکستر آن را تالیف کرده است. در این مقاله نویسنده با هدف تبیین ماهیت واقعی جنبش و نظام فاشیستی مقوله حیات فرهنگی و تبلیغات اجتماعی را محور بررسی خود قرار داده و براین اساس به استناد موارد آلمان وایتالیا، این دو عنصر قدرتمند در رژیم های فاشیستی را تحلیل کرده است.

اصول و مبانی روابط فرهنگی بین ملت ها مقاله بعدی است که سه نویسنده غربی آن را نوشته اند (مارگارت جی.ویس زومیرسکی، کریستوفر بورگس وکاترین پیلا) و خانم مرضیه فاضل نیا آن را برگردان فارسی کرده است. در این مقاله 9 کشور اروپایی، آمریکایی و آسیایی مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. این مقاله البته بخش دومی هم دارد که در ادامه همین نوشته آمده است و در آن نویسندگان این کشورها را از نظر اهداف، اولویت‌ها و نیز ساختار اجرایی در روابط میان فرهنگی مقایسه تطبیقی کرده‌اند تا بتوانند به خواننده شناختی دقیق و مقایسه‌ای و تطبیقی از این تفاوت‌ها ارائه کنند.

آخرین مقاله این نوشته مطلبی است به زبان انگلیسی که درآن تاثیرات اینترنت بر زبان، تحصیلات و فرهنگ نمایانده شده است.

نشریه مطالعات میان فرهنگی را دانشگاه آزاد اسلامی به مدیر مسئولی دکتر محمد مهدی مظاهری و سردبیری دکتر نوذر شفیعی و مدیریت اجرایی عزیز شاه محمدی منتشر می‌کند . شماره پیشین این نشریه  تابستان سال گذشته منتشر شده بود.

کد خبر 29743

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز