یکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: سی و ششمین شماره فصلنامه ماهور با مطالب متنوع و البته عمدتا پژوهشی در زمینه موسیقی و موسیقی پژوهی قومی بر پیشخوان مطبوعات قرار گرفت.

به گزارش همشهری آنلاین دراین شماره مطلبی از جاناتان ستاگ با ترجمه ناتالی چوبینه آمده است که در آن به الکساندر جی الیس و جایگاه او درتاریخچه قوم موسیقی شناسی پرداخته شده است. اسلام، دولت ترکیه و عربسک نوشته‌ای است از مارتین استکز با ترجمه خانم چوبینه. سپس بررسی سازهای ایران در کشفیات باستان شناسی (‌نوشته سید حسین میثمی) و مقاله حیات موسیقایی دردربار بابر و همایون گورگانی (نوشته سارا کلانتری) آمده است.

ایقاع در رساله مقدمه الاصول، اثر نظام الدین علی شاه بن حاجی بوکه اوبهی (نوشته بابک خضرایی) دیگر مقاله این شماره است.

مقام‌های تنبور یارسان و نیز مقاله نگرش کیهانی در موسیقی؛ بررسی تطبیقی چند رساله از قرون 10 تا 12 هجری (نوشته فردیس فیض بخش و سارا کلانتری).
در بخش مفاهیم بنیادین مقاله صدای موسیقایی و ورودی بستر موسیقی: یک مدل اجرا برای تحلیل موسیقی و مقاله تاملاتی  درباب نقد موسیقی آمده است.

در بخش گزارش هم گزارش ساسان فاطمی از کنگره موسیقی جهان اسلام در مراکش و نیز نوشته‌ای از سید محمد موسوی (مدیر مسئول نشریه) آمده است که در آن به بحث نسبتا جدل خیز خوانندگی زنان و نیز مشکلات و موانعی که بر سر راه آن قرار دارد، پرداخته شده است.

کد خبر 34553

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز