همشهری آنلاین: سردار اسماعیل احمدی مقدم در دومین روز از نمایشگاه نیروی انتظامی به سوالات خبرنگاران در زمینه‌های مختلف اجتماعی و انتظامی پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، فرمانده پلیس ناجا با ارائه آماری از دهها میلیارد تومان تخلفات مالی در مقایسه با رقم  پایین‌تر ناشی از سرقت‌های کشور گفت که پلیس اقتصادی وابسته به ناجا بوده و در این مقابله با این تخلفات و جرایم فعالیت خواهد کرد

فرمانده نیروی انتظامی در حالی به ضرورت تشکیل پلیس اقتصادی به عنوان ابزار مهم توسعه اشاره کرد که رقم کل کشفیات پلیس آگاهی کشور طی 6 ماهه اول امسال را 70 میلیارد تومان به ازای70 درصد مسروقات اعلام و توجه مسؤولان را به این نکته جلب کرد که هر یک از پرونده‌های مالی، بانکی و گمرکی در حوزه مفاسد اقتصادی بالغ بر این میزان است.

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم که در دومین روز آغاز به کار نمایشگاه نیروی انتظامی در حاشیه حضور در غرفه مرکز نظارت همگانی «197» به پرسشهای خبرنگاران پاسخ داد، افزود: بر این اساس طبیعی است که جرایم، نرم‌افزارانه شوند و این در حالیست که مفاسد اقتصادی تنها در بانکها رخ نمی‌دهد؛ بلکه شرکتهای لیزینگ و آنها که در فعالیتهای مالی و مضاربه‌ای دست دارند و...، پرونده‌هایی را با دهها هزار مالباخته و دهها میلیارد تومان پول از دست رفته به خود اختصاص داده‌اند؛ حال آن که میانگین رقم سرقتها در کشور تنها یک میلیون تومان است.

دو هزار میلیارد تومان گردش مالی موادمخدر در کشور

وی گفت: از دو هزار میلیارد تومان گردش مالی موادمخدر در کشور، یک دلار هم در سال کشف نمی‌شود که این مهم نه تنها مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است، بلکه در دنیا به پولشویی هم متهم می‌شویم.

سردار احمدی‌مقدم با تأکید بر انجام اقدامات قاطع‌تر در این زمینه خاطرنشان کرد: در حال حاضر همه به ضرورت تشکیل پلیس اقتصادی به عنوان یک اقدام پیشرفته رسیده‌اند.

پلیس اقتصادی، وابسته به ناجا است

وی اذعان کرد: این پلیس وابسته به ناجا بوده، اما درون وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی مستقر می‌شود و بازوی قوی دولت در مبارزه با مفاسد اقتصادی خواهد بود.

فرمانده نیروی انتظامی در عین حال به خبرنگاران گفت که تصور می‌کنم رسانه‌ها به پیشواز تشکیل پلیس اقتصادی رفته‌اند، چون در حالیکه بنده هنوز آن را اعلام نکرده‌ام، دیدم آنچه منتشر شد، اعلام تشکیل آن بود. این در حالیست که پیش از این گفته شد در پیشنهاد تشکیل پلیس اقتصادی به رییس‌جمهور، به دستور ایشان، کمیته‌ای به ریاست دکتر داوودی و با حضور نمایندگان دستگاه قضایی، ناجا و وزیر دادگستری تشکیل و پس از بررسی ادامه کار بر روی موضوع به کمیته‌ دیگری به ریاست دکتر الهام احاله شد و در کنار این پیگیریها، جلساتی نیز با مظاهری، رییس کل بانک مرکزی برگزار کردیم که وی نیز بر ضرورت این مهم اذعان داشت.

پرونده مدیر ارشد بانک، مسیر خود را تعقیب می‌کند

وی در بخشی دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به پرسشی در خصوص آزاد بودن مدیر ارشد یکی از بانکها که به بیش از صدها میلیارد تومان رشوه، تبانی و فساد مالی متهم است، گفت: اجازه دهید این پرونده در مسیر خودش تعقیب شود.

سردار احمدی‌مقدم در عین حال اعلام کرد: نیروی انتظامی این قبیل پرونده‌ها را در اختیار مرجع قضایی قرار می‌دهد و خلاصه آن را نیز به رییس‌جمهور و مسوولان اقتصادی داده که در جریان اتفاقات این حوزه قرار گیرند و البته خوشبختانه دستورات قاطعی نیز در رابطه با آنها صادر شده است؛ بطوریکه می‌توان گفت: این دولت در برخورد با مفاسد اقتصادی، خیلی سریع‌العمل و قاطع است؛ اگر چه ممکن است بعضا ابهامی در شناخت پرونده‌ها وجود داشته باشد .

وی گفت: انتشار این پرونده از سوی رییس پلیس آگاهی کشور موجب شد تلنگری زده و به دنبال آن حمایتهای بعضی‌ها برداشته شود و بر این اساس مشکلات پیش روی پرونده هم اکنون در حال برطرف شدن است.

عدم همکاری برخی دستگاهها در اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی

فرمانده ناجا در ادامه در تحلیلی از اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی، با بیان این که امروز اجرای این طرح، نتایج خود را به خوبی نشان می‌دهد تا آنجا که به ایجاد انضباط اجتماعی هم منجر شده است، اظهار کرد: اگر روزهای اول، ابهاماتی حول این طرح عنوان می‌شد، امروز همه برطرف شده و جامعه، هم ضرورت آن و هم نتایج مثبتش را حس کرده است.

سردار احمدی‌مقدم خطاب به خبرنگاری که پرسید: گفته شده شما نامه‌ای به رییس جمهور داده‌اید و در آن از همکاری نکردن دستگاههایی که قرار بوده در این طرح، ناجا را همراهی کنند، گلایه کرده‌اید؟ پاسخ داد : بنده نامه‌ای در این باره به شخص رییس‌جمهور ننوشتم، اما خود شخص رییس جمهور در شورای عالی انقلاب فرهنگی، دو جلسه را به این مساله اختصاص دادند که پس از آن راهکارها بررسی و مقرر شد بعضی از دستگاههای متعددی که در جریان استراتژی گسترش فرهنگ عفاف، مسؤول بوده و بعضا دچار کم کاری هستند، اقدامات خود را با ناجا هماهنگ و همراه کنند.

وی تاکید کرد: البته ما می‌دانیم کار فرهنگی طبعا سخت‌تر، زمان‌برتر، و پیچیده‌تر از کار انتظامی است؛ ولی توقع این است که آن دستگاهها هم گامهای بلندی در این باره بردارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، فرمانده ناجا در این رابطه به تأکیدات مقام معظم رهبری طی جلسه‌ای با دولت در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و افزود: بر این اساس تصور می‌کنم تحرک خوبی در باب مسایل فرهنگی آغاز شده، اما باید بدانیم که وجود برخی از عقب‌ماندگی‌ها در این حوزه با این که هیچ کس اقدام نمی‌کند، دو موضوع متفاوت است؛ حرف ما این است که در بخشهای دیگر عقب‌ماندگی داریم که باید به کمک بیایند و پلیس را به تنهایی درگیر نکنند.

باب جدید ارتقای امنیت اجتماعی چه بود؟

وی همچنین در تشریح آنچه سردار رادان، رییس پلیس پایتخت به عنوان باب جدید طرح ارتقای امنیت اجتماعی از آن یاد کرد، از شدت برخورد با سه جرم تعریف شده پس از پایان هفته ناجا خبر داد و در توضیح بیشتر به خبرنگاران ، گفت: بر این اساس مقرر شده توزیع و فروش موادمخدر به صورت خرد در کوچه و بازار که بسیار برای مردم نگران کننده است، توزیع سی‌دی‌ها و نوارهای مستهجن و غیرقانونی و نیز نزاع و درگیری، خصوصا با سلاح سرد در ملاء‌عام، با هدف برقراری نظم و کاهش آشفتگی‌ها در صحنه اجتماع، مشمول برخورد شدید ماموران پلیس شوند.

الگوی خوب در بازی اخیر دو تیم فوتبال پایتخت

فرمانده ناجا در خصوص اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی همچنین به اتفاقات قبل، حین و بعد از مسابقه فوتبال میان دو تیم پایتخت در استادیوم آزادی اشاره کرد و با مهم برشمردن فرهنگسازی، هدایت تماشاگرها، تیمها، لیدرها و ... در این رابطه تصریح کرد: این در حالیست که ناجا هم وظایفی دارد و اگر فرض بگیریم همه عوامل یاد شده به خوبی انجام شوند، چنانچه پلیس، مقتدرانه در میدان نباشد باز هم ممکن است حادثه‌ای رخ دهد.

وی افزود: خوشبختانه در این بازی، الگوی خوبی را ارائه شد و با کنترل همه موارد، برای اولین بار، هیچ اتفاقی هم نیافتد و به همین دلیل این حضور برنامه‌ریزی شده که مشارکت مردم را هم در پی دارد، ادامه خواهد داشت؛ چراکه در این بازی هم رفتارها محترمانه بود؛ هم خسارتی بر جای نماند و هم با کسی برخورد نشد.

بهترین راه مبارزه با مخدرهای صنعتی

فرمانده ناجا در پاسخ به پرسشی مبنی بر رویکرد پلیس در مبارزه با مخدرهای صنعتی گفت: با دعوت از کارشناسان گروههای مختلف علمی اعم از جامعه شناسان، روانشناسان، پزشکان، مسوولان مرکز مطالعات ملی اعتیاد و ... در ستاد مبارزه با مواد مخدر، جلساتی برای ریشه‌یابی این مساله برگزار کردیم که در نتیجه این نشستها، 4 موضوع مشخص شد: اول آن که مجموعه دستگاههای کشور خود، شناخت دقیقی نسبت به این مخدرها ندارند، راهها و پروتکلهای درمان شناخته شده نیست، جامعه، آگاهی و شناخت کافی نسبت به این مواد ندارد و آخر این که، مسایل حقوقی و قضایی روشن نیست.

وی گفت: برای نمونه تصور خیلی‌ها این است که اکس، قرص خوشگذرانی است و به همین دلیل در پارتی‌ها و در رقصها استفاده می‌کنند؛ چون معتقدند اعتیادآور نیست؛ در حالیکه این، تصور غلطی است؛ یا تصور دیگر این که شیشه، مرفین را از بین می‌برد و شست‌وشو می‌دهد؛ درحالیکه تنها دو بار مصرف این مخدر به اعتیاد منجر می‌شود و عوارض بس خطرناکتری نسبت به موادمخدر دارد یا این که می‌گویند کراک مخدری صنعتی است؛ در حالی که کراک هروئین خالص به همراه مواد افزودنی است و اصلا در گروه مخدرهای صنعتی قرار ندارد.

سردار احمدی‌مقدم افزود: بر این اساس به دنبال تغییر شکل موادمخدر در همه جای دنیا، شیوه‌های مبارزه نیز باید بسیار نوین‌تر و جدید باشد، اما ما معتقدیم که بهترین روش مبارزه با مخدرهای صنعتی در کشور در حال حاضر تمرکز و تاکید بر مسایل فرهنگی و آموزشی است.

وی در عین حال خاطرنشان کرد : رفع مشکلات موجود در این زمینه مستلزم زمان است و به صرف اراده بنده چیزی حل نمی‌شود.

براساس گزارش فرمانده نیروی انتظامی، در حال حاضر برخی دانشجویان با انگیزه کم خوابی و افزایش تمرکز هنگام امتحانات از برخی قرصهایی که برای درمان افسردگی تجویز می‌شوند، استفاده می‌کنند؛ غافل از این که پزشکان اعلام کرده‌اند که تنها 4 بار مصرف این قرصها، حتما فرد را معتاد می‌کند.

برخورد غیریکسان اماکن با برخی صنوف

سردار احمدی‌مقدم همچنین در خصوص برخورد غیر یکسان اماکن با برخی صنوف تصریح کرد: اماکن باید با همه برخورد یکسان داشته باشد؛ اگر چه اختیاراتی دارد که بر اساس آن می‌تواند به بعضی‌ها مهلت دهد.

وی گفت: طبق قانون سرو قلیان در قهوه خانه‌ها ممنوع است و در این رابطه، اماکن در بحث جمع‌آوری به هیچ وجه نباید تبعیض قایل شود.

کد خبر 34227

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز