همشهری آنلاین: پارلمان ترکیه چهارشنبه 17 اکتبر درباره حمله به شمال عراق تصمیم می‌گیرد.

به گزارش بی بی سی، انتظار می‌رود پارلمان ترکیه با توجه به نظر افکار عمومی این کشور مبنی بر حمله نظامی علیه اهداف پ.ک.ک ، طرح حمله به شمال عراق را از تصویب بگذراند.

در این طرح آمده است که ارتش ترکیه پیشتر از دولت عراق خواسته بود که با تحرکات پ.ک.ک در شمال این کشور مقابله کند و حال که این مساله رخ نداده گزینه نظامی مد نظر قرار گرفته است. [لایحه ورود به شمال عراق در پارلمان ترکیه]

کشته شدن 13 نظامی ترک در جریان حملات پ.ک.ک، فشارها بر دولت ترکیه جهت حمله به عراق را افزایش داده است.این حملات به طور مستقیم به شورشیان پ.ک.ک نسبت داده شده‌اند. ارتش ترکیه دو دهه است که درگیر نبرد علیه گروه پ.ک.ک است.

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه گفته است: تایید طرح حمله به عراق لزوما به معنای آن نخواهد بود که ارتش ترکیه پس از نظر مساعد پارلمان به خاک عراق حمله خواهد کرد، بلکه به این معنا خواهد بود که ترکیه در نبرد علیه تروریسم قاطعانه عمل خواهد کرد.

طارق الهاشمی معاون رییس جمهوری عراق که به ترکیه سفر کرده است نیز با ابراز نگرانی از احتمال حمله به شمال عراق گفته است: علت خشم دولت ترکیه را درک می‌کنیم اما به دنبال مذاکره برای به دست آوردن راه حل مشترکی در این باره با دولت ترکیه هستیم.

برهم صالح معاون نخست وزیر عراق اما نسبت به حمله ترکیه به شمال عراق هشدار داده و گفته است:اقدام یکجانبه از سوی ترکیه در عراق عواقب و خیمی را درپی خواهد داشت.

برهم صالح در مصاحبه با بی بی سی گقته است: اگر ترکیه به عنوان همسایه عراق به خود حق حمله به عراق را بدهد، چگونه می‌توان دیگر همسایگان عراق را از حمله به این کشور بازداشت؟

دولت آمریکا نیز نسبت به حمله ترکیه به شمال عراق ابراز نگرانی کرده است. این درحالی است که پیشتر مجلس نمایندگان آمریکا ، قتل عام ارامنه در سال 1915 را به عنوان نسل کشی محکوم کرده بود.[واکنش عبدالله‌ گل به مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا] رویدادی که بسیاری از کارشناسان آن را در روابط آمریکا و ترکیه تعیین کننده دانسته‌اند.[ارامنه؛ تنش مناسبات ترکیه و آمریکا]

کد خبر 34188

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز