جمعه ۴ آبان ۱۳۸۶ - ۱۸:۲۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: پس از ناکامی مذاکرات وزیران کشور ترکیه و عراق که حدود 10 روز پیش برگزار شد، پنجشنبه سوم آبان نیز عبدالقادر محمد جاسم وزیر دفاع عراق در رأس یک هیأت 11نفره در تلاش برای جلوگیری از عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق و بر ضد مواضع حزب کارگران کرد ترکیه (پ.ک.ک) وارد آنکارا شد.

علی باباجان وزیر امور خارجه ترکیه در سفر چند روز قبل خود به بغداد تأکید کرد امیدوار است این هیأت با پیشنهادات ملموس به ترکیه سفر کند، در غیر این‌صورت این قبیل دیدارها هیچ نتیجه‌ای دربر نخواهد داشت.

مقام‌های ترکیه پیش از مذاکرات آن را آخرین شانس برای متوقف ساختن حملات جدایی‌طلبان کرد مستقر در شمال عراق خوانده بودند.

عبدالله گل رئیس‌جمهور ترکیه روز پنجشنبه گفت، کشورش حملات پ.ک.ک را از پایگاه‌های این گروه در خاک عراق تحمل نخواهد کرد.

رئیس‌جمهوری ترکیه تأکید کرد صبر کشورش در حال تمام شدن است و ترکیه مصمم است به تهدیدی که از جانب پ.ک.ک احساس می‌کند، پایان دهد.

خبرگزاری شینهوا پیش از مذاکرات آنکارا از قول وزیر دفاع عراق گزارش داد که عراق در مذاکره با ترکیه تدابیر و پیشنهادهای قابل‌توجهی در نظر دارد.

مذاکرات حساس طرف‌های عراق و ترکیه روز جمعه 90 دقیقه طول کشید و به گزارش ایرنا از آنکارا وزیر امور خارجه ترکیه برای مشورت و گفت‌‌وگو عازم ستاد ارتش ترکیه شد. زمان ادامه مذاکرات مشخص نیست.

از طرف دیگر رئیس مجلس و نخست‌وزیر ترکیه به هشدارهای کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا واکنش سختی نشان دادند.

رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه در رومانی خطاب به رایس گفت این فقط ترکیه است که برای انجام هرگونه حمله نظامی علیه پ.ک.ک تصمیم می‌گیرد.

وی افزود: آیا مردم نمی‌پرسند که دولت آمریکا ده‌ها هزار کیلومتر دور از کشورش در عراق به دنبال چه چیزی است؟ ما از پ.ک.ک به‌تنگ آمده‌ایم اما چه چیزی آمریکایی‌ها را در عراق در تنگنا قرار داده است؟ دولت ترکیه برای مقابله با پ.ک.ک، تمام امکانات خود را بسیج کرده است.

از یک طرف مقامات سیاسی این کشور با سفر به کشورهای منطقه و اروپا، مواضع ترکیه را تشریح می‌کنند. از طرف دیگر تظاهرات عمومی در ترکیه در اعتراض به پ.ک.ک ادامه دارد، و نیروهای نظامی ترکیه در مرزهای عراق نیز فعال هستند.

روز جمعه اعلام شد، ترکیه گزینه تحریم اقتصادی عراق را نیز در حال مطالعه دارد. حجم تجارت ترکیه با شمال عراق بالغ بر 3 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

به گزارش روزنامه زمان چاپ ترکیه 600 شرکت ترکیه در شمال عراق فعال هستند که 95 درصد از 2.8 میلیارد دلار بازار منطقه را دراختیار دارند.

تعداد شرکت‌های ترک فعال در عراق بالغ بر 1200 شرکت است که ده‌ها هزار عراقی را در استخدام خود دارند.

اگر ترکیه به تهدید خود عمل کند از غذا تا انرژی در شمال عراق تحت‌تأثیر قرار خواهد گرفت.

تحریم اقتصادی عراق به‌طور کلی و خصوصاً شمال عراق، روابط ترکیه و عراق را تیره‌تر خواهد کرد.

کد خبر 34989

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز