یکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: به‌نظر می‌رسد مصوبه مجلس ترکیه مبنی بر تأییدحمله به نیروهای حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در خاک عراق در قالب درگیری‌های مسلحانه محدود عملی شده باشد و این قضیه عکس العمل‌های مقامات هر 2 کشور را به‌دنبال داشته است.

در پی افزایش تنش‌ها در مناطق مرزی ترکیه و عراق، شبکه‌های خبری ترکیه گزارش دادند تروریست‌های پ.ک.ک. که از شمال عراق وارد خاک ترکیه شده بودند، در حمله‌ای خونین در منطقه یوکسک اوا در استان حکاری واقع در جنوب شرقی ترکیه، شماری از نظامیان را کشته و زخمی کردند.

بر اساس اطلاعیه ستاد فرماندهی ارتش ترکیه در این حمله ۱۲ نظامی ترکیه کشته و ۱۶ نظامی دیگر زخمی شده‌اند.

همچنین در اثر انفجار مین در منطقه داغلی جا در استان حکاری واقع در جنوب شرق ترکیه ۱۰ غیر نظامی سرنشین یک دستگاه مینی‌بوس را مجروح کرد. این مین در مسیر عبور یک مینی بوس غیرنظامی منفجر شد و ۱۰ مجروح به جا گذاشت.

این مین را عناصر پ.ک.ک. در جاده کار گذاشته بوده‌اند. این اطلاعیه حاکی است ارتش ترکیه بعد از این حمله وارد عمل شده و گذرگاه مهاجمان را زیر آتش قرار داده و تاکنون ۲۳ نفر  از عناصر تروریست کشته شده‌اند و ۶۷‌ هدف احتمالی زیر آتش قرار دارد. عملیات ارتش ترکیه که از روز یکشنبه آغاز شده، با شدت در منطقه ادامه دارد.

به‌دنبال این حملات رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه هم از تشکیل شورای مبارزه با ترور ترکیه خبر داد و گفت که کشورش به‌طور جدی، ولی خونسردانه با تروریسم مبارزه خواهد کرد.

نخست وزیر ترکیه تأکید کرد کشورش برای عملیات برون مرزی راسا تصمیم خواهد گرفت و توصیه‌های خارجی، تأثیری در آن نخواهد داشت. 

 اردوغان از رسانه‌های ترکیه هم خواست در تأمین وحدت ملی کوشیده و از انتشار مطالب تحریک آمیز اجتناب ورزند.

در همین حال طه شکر محمود، رئیس اداره امور کشورهای همجوار عراق در وزارت امور خارجه این کشور ضمن هشدار نسبت به هر‌گونه اقدام نظامی ترکیه علیه شمال عراق آن را به پیچیدگی بیشتر امور منجر دانست.

وی که پس از دومین نشست کمیته ویژه فراهم کردن مقدمات کنفرانس کشورهای همجوار عراق سخن می‌گفت، تأکید کرد: هرگونه اقدام نظامی علیه شمال عراق نه تنها امنیت و صلح ترکیه و عراق بلکه ثبات تمام خاورمیانه را از بین خواهد برد.

وی افزود، هیچ گونه اختلاف مهمی بین 2کشور وجود ندارد و کمیته‌های عالی دو جانبه در حال بررسی بحران هستند.

از سوی دیگر مجلس نمایندگان عراق در مصوبه‌ای که به تأیید همه اعضای آن رسید، خواستار اخراج عناصر حزب کارگران کرد ترکیه از خاک عراق شد.

در این مصوبه که محمود المشهدانی رئیس مجلس آن را خواند، آمده است که اعضای مجلس عراق فعالیت‌های مسلحانه حزب کارگران کرد را محکوم کرده و خواستار خروج فوری اعضای این حزب از عراق هستند. مجلس نمایندگان عراق از دولت خواسته است که تدابیر لازم را برای متوقف کردن فعالیت این حزب اتخاذ کند.

نمایندگان بر گفتگو با دولت ترکیه برای حل بحران پیش آمده بین 2 کشور از طریق کمیته سه جانبه عراق، ترکیه و آمریکا تأکید کردند. مجلس نمایندگان عراق مخالفت خود را با استفاده از زور برای حل مشکل پیش آمده اعلام کرده و موضع پارلمان ترکیه در دادن اجازه به ارتش ترکیه برای حمله به عراق را برخلاف تحکیم روابط بین 2 کشور همسایه دانست.

ولی جلال طالبانی رئیس‌جمهوری عراق در پی این مصوبه اعلام کرد که رهبران عالیرتبه حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) را به آنکارا تحویل نمی‌دهد. به گزارش خبرگزاری فرانسه از اربیل عراق، طالبانی در یک کنفرانس خبری گفت: تحویل رهبران پ.ک.ک به ترکیه رؤیایی است که هیچگاه محقق نخواهد شد.

در همین حال عبدالرحمن جادرجی، یکی از رهبران حزب پ. ک .ک نیز در گفتگو با روزنامه الشرق الاوسط تهدید کرد: درصورت هر گونه حمله نظامی ترکیه علیه مواضع این حزب در شمال عراق حزب پ. ک .ک نیز خطوط انتقال نفت عراق به ترکیه را هدف قرار خواهد داد.

وی افزود: هدف قرار دادن این لوله‌های انتقال نفت ضربه محکمی را به اقتصاد ترکیه وارد می‌کند.

کد خبر 34563

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز