چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: هلی‌کوپتر‌های ارتش ترکیه با حمله به مواضع شبه نظامیان پ.ک.ک در شمال عراق چند روستا را بمباران کردند.

به گزارش آسوشیتدپرس، مقامات عراقی اعلام کردند که هلی‌کوپترهای ارتش ترکیه به مواضع شبه نظامیان پ.ک.ک در عراق حمله کردند و در حملات جدید خود برای بیرون راندن این شبه نظامیان از پایگاه‌هایشان در شمال عراق چند دهکده را بمباران کردند.

 حمله‌ هلی‌کوپترهای ارتش ترکیه اولین اقدام مهم آنکارا علیه شبه نظامیان حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) از زمان دیدار رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه و جورج بوش رییس جمهور آمریکا می‌باشد.

ترکیه از آمریکا و عراق درخواست کرده که از داخل قلمروی عراق، شبه نظامیان پ.ک.ک را سرکوب کنند و این در حالی است که ارتش ترکیه ده‌ها هزار سرباز را در مرز این کشور با عراق مستقر کرده است.

آمریکا و عراق از ترکیه خواسته‌اند تا از حمله‌ گسترده به شمال عراق امتناع کند. این دو کشور از این موضوع هراس دارند که حمله‌ی گسترده به شمال عراق این منطقه را بی‌ثبات خواهد کرد و این بی‌ثباتی به عراق نیز کشیده خواهد شد.

در همین حال، جمال عبدالله سخنگوی دولت منطقه‌‌ای کردستان عراق، گزارش‌ها در مورد حمله‌ هلی‌کوپترهای ترکیه به شمال عراق را رد کرد و گفت: هواپیماهای ترکیه کوههای نزدیک شهر زاخو را هدف قرار دادند.

اما سرهنگ حسین تامیر، یک افسر ارتش عراق که بر امور حفاظت مرزها نظارت می‌کند، گفت که هلی کوپترهای ترکیه به چند دهکده‌ی شمال شرقی زاخو تیراندازی کردند. وی تصریح کرد که هیچ تلفاتی تا کنون گزارش نشده است.

یک مقام رسمی ترکیه نیز این حملات هلی کوپترهای ارتش ترکیه را تاکید کرد و تصریح کرد که این حملات با هدف ضربه زدن به پناهگاه‌های شبه نظامیان پ.ک.ک انجام شده است. این مقام رسمی اعلام کرد که ظرف روزهای آینده حملات بیشتری ممکن است انجام شود.

به گزارش ایسنا، یک سخنگوی پ.ک.ک حمله علیه مواضع پ.ک.ک را تایید کرد و گفت: از اواخر روز دوشنبه درگیری‌های پراکنده‌ای در داخل ترکیه روی داده است.

شاهدان نیز اعلام کردند که این بمباران هوایی از طرف ارتش ترکیه حدود نیم ساعت به طول انجامید.

یکی از شاهدان گفت: هنگامی که صدای انفجار را شنیدم من در طرف دیگر این کوهستان بودم و می‌توانستم بوی تی.ان.تی را حس کنم.

از اواخر ماه سپتامبر بیش از 50 نیروی ارتش ترکیه در درگیری‌ها میان شبه نظامیان پ.ک.ک و نیروی دولتی کشته شدند.

در تازه ترین درگیری‌ها، چهار سرباز ترکیه‌‌ای روز سه‌شنبه(22آبان) در دیگری‌های شبه نظامیان پ.ک.ک در شهر سرناک کشته شدند.

به رغم فشارها از طرف آمریکا نسبت به حمله‌یگسترده به شمال عراق، مقامات آمریکا توافق کردند که در مورد مواضع شبه نظامیان پ.ک.ک با ارتش ترکیه تبادل اطلاعات کنند.

در همین حال، اردوغان در پارلمان ترکیه گفت: آمریکا از پ.ک.ک به عنوان دشمن مشترک یاد کرده است و جنگ علیه این دشمن تا نابودی آن ادامه خواهد داشت.

روزنامه‌ی السفیر نیز نوشت: اردوغان هم‌چنین در نشست کمیته‌ مرکزی حزب عدالت و توسعه اظهار داشت که زمان حمله به شمال عراق نزدیک است.

وی افزود: دولت ارتش را مامور خواهد کرد تا قبل از شروع زمستان و فصل سرما، عملیات نظامی علیه مواضع پ.ک.ک در شمال عراق را آغاز کند.

اردوغان هم‌چنین تاکید کرد که در جریان سفر اخیرش به آمریکا به مقامات این کشور ابلاغ کرده که تنها دو گزینه پیش رو دارند؛ یا جانبداری از ترکیه و یا جانبداری از دولت خودمختار کردستان عراق.

در همین حال، ارتش ترکیه اعلام کرد که نیروهای ویژه به 100 هزار نیروی ارتش در نزدیک مرز این کشور با عراق می‌پیوندند.

کد خبر 36608

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز