سه‌شنبه ۱ آبان ۱۳۸۶ - ۱۱:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: ترکیه و عراق بر سر همکاری مشترک برای حل بحران پ.ک.ک به توافق رسیدند.

به گزارش بی‌بی‌سی، علی باباجان وزیر امورخارجه ترکیه که در حال دیدار از عراق است، ضمن رد آتش‌بس با پ.ک.ک اعلام کرد: دولت آنکارا بر حل این بحران از راه دیپلماتیک حمایت می‌کند.

ال موندو نیز گزارش داد:هوشیار زیباری که در بغداد به همراه همتای ترک خود علی باباجان در کنفرانسی مطبوعاتی حضور یافته بود، گفت:عراق و ترکیه به موضع مشترکی در زمینه مبارزه با تروریسم دست یافته‌اند.

علی بابا جان وزیر امورخارجه ترکیه اما گفت: با وجود نقاط مشترک میان دو کشور، متاسفانه به دلیل حضور پ.ک.ک در شمال عراق وضعیت رو به وخامت است.

او افزود: ترکیه از تمامیت ارضی عراق حمایت می‌کند و این مساله از جمله اصول سیاست خارجی ماست.اما مبارزه با تروریسم نیز یکی از اصول ماست که نباید با اصل قبلی تداخل پیدا کند.

وزیر امورخارجه ترکیه اعلام کرد: راه‌های زیادی برای مبارزه با تروریسم وجود دارد، راه‌های اقتصادی، دیپلماتیک، فرهنگی و نظامی.

هوشیار زیباری پس از پایان سخنان وزیر اموخارجه ترکیه ابراز امیدواری کرد که  این آخرین راه حل (راه حل نظامی ) به عنوان آخرین راه حل مد نظر قرار گیرد.

از سویی دیگر رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه که در انگلیس به سر می‌برد در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با گوردون براون نخست وزیر بریتانیا گفت:ترکیه هیچ گونه ادعای ارضی علیه عراق ندارد، اما در صورتی که دولت عراق اقدامی علیه پ.ک.ک انجام ندهد، احتمال حمله ترکیه علیه مواضع پ.ک.ک(در خاک عراق) وجود دارد.اردوغان افزود: ما نمی‌توانیم تا ابد منتظر بمانیم.

این در حالی است که پیشتر پارلمان ترکیه لایحه اقدام نظامی در شمال عراق را تصویب کرده بود.

با این حال دولتمردان ترک اعلام کرده بودند که راه حل دیپلماتیک را برای حل مسائل مربوط به پ.ک.ک ترجیح می‌دهند.

این اظهارات در حالی عنوان می‌شوند که خبر‌هایی نیز مبنی بر اعزام تعداد بیشتری از نیرو‌های ارتش ترکیه به مناطق مرزی عراق انتشار یافته‌اند.

کد خبر 34718

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز