همشهری آنلاین: هشدار ترکیه در خصوص حمله به شمال عراق و مقابله با نیروهای پ ک ک باعث واکنش‌های متعددی در عرا ق شده است.

این مسئله با توجه به ملاقات مقامات سیاسی دو کشور و مواضع متفاوت آنها ابعاد پیچیده‌ای پیدا کرده است.

روز سه شنبه اول آبان در خبری که  فارس به نقل از روزنامه کویتی الوطن منتشر کرد به نقل از مقامات امنیتی عراقی آمده است:" کانون بررسی بحران ها "به ریاست نوری مالکی نخست وزیر عراق در حال بررسی درخواستی است که سفیر ترکیه در نشست سه جانبه " عراق، ترکیه، آمریکا" ارائه داده است.

این منابع افزودند: ممکن است دولت بغداد با برخی درخواست های امنیتی ویژه آنکارا درباره دستگیری تعدادی از اعضای حزب کارگران کردستان ترکیه( پ.ک.ک) موافقت کند.

منابع امنیتی عراق درباره درخواست آنکارا از دولت بغداد گفتند: ترکیه خواسته است عراق موضعی شفاف و روشنی درقبال "پ.ک.ک " داشته باشد و این حزب را یک گروه تروریستی بداند و برای تحت پیگرد قراردادن اعضای آن در خاک عراق، با آنکارا وارد همکاری های اطلاعاتی و امنیتی بشود.

این منابع تصریح کردند: سفیر ترکیه در نشست سه جانبه، فهرستی از رهبران "پ.ک.ک" ارائه را داد و از دولت عراق خواست آنان را به آنکارا تسلیم کندتا براساس قانون کیفری ترکیه مجازات شوند.

قراراست یک هیئت عراقی در روزهای آینده به آنکارا سفر کند و پاسخ رسمی دولت بغداد را به مقامات ترکیه ارائه دهد. هنوز تاریخ دقیق این سفر مشخص نشده است.

در همین حال دولت منطقه کردستان عراق از اعلام آتش بس یکجانبه‌ "پ.ک.ک" استقبال کرد.

آنکارا اعلام آتش بس یکجانبه حزب کارگران کرده و با نامشروع دانستن آن تاکید کرد به آن پایبند نیست.

به گزارش ایسنا، سخنگوی دولت منطقه کردستان عراق روز سه شنبه(اول آبان) به پایگاه خبری "اتحادیه میهنی کردستان" به رهبری جلال طالبانی رییس جمهوری کردتبار عراق گفت : تصمیم حزب کارگران کرد مبنی برآمادگی برای اعلام آتش بس مورد تایید این دولت است.

جمال عبدالله افزود: سیاست دولت منطقه کردستان واضح و روشن است و با اقدام نظامی برای حل مشکل مخالف است ودر این راستا تصمیم آتش بس توسط حزب کارگران کرد ترکیه را مورد تایید و حمایت قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد که تمامی تلاش‌های بین‌المللی درجهت حل مسالمت‌آمیز و سیاسی بحران به دور از اقدام نظامی است.

وی ابراز امیدواری کرد که تمامی این تلاشها منجر به حل سیاسی مشکل شده و منطقه از خطر بی‌ثباتی مصمون بماند.

این درحالی است که علی بابا جان وزیر خارجه ترکیه روزسه شنبه( اول آبان) در بغداد تاکید کردکه آتش بس اعلام شده از سوی "پ.ک.ک" نامشروع است و ترکیه به آن پایبند نیست.

وی حزب کارگران کرد را سازمان تروریستی دانست و گفت که امکان ندارد که اعلام آتش بس از سوی یک سازمان تروریستی پذیرفته شود.

در پی درخواست جلال طالبانی، حزب کارگران کرد ترکیه که در ارتفاعات مرزی شمالی عراق موضع گرفته روز دوشنبه گفت که آماده است به طور یکجانبه با ارتش ترکیه اعلام آتش بس کند.

 از سوی دیگراظهارات اخیر طارق الهاشمی معاون رییس جمهور عراق در ترکیه که حزب کارگران کرد را سازمانی تروریستی خوانده بود روز یکشنبه گذشته در مجلس نمایندگان عراق باعث بحث و جدل زیاد بین اعضا شد.

به گزارش ایرنا، اعضای مجلس گفتند که الهاشمی حق ندارد که سرخود چنین اظهار نظری کند و این حزب را تشکلی تروریستی بداند.

بسیاری از اعضای مجلس عراق بر این باورند که حزب کارگران کرد ترکیه یک جنبش مقاومت است که برای تحقق اهداف خاص سیاسی و قومی خود تلاش می‌کند. در این راستا تعدادی از اعضای مجلس خواستار فراخواندن الهاشمی به مجلس برای توضیح درخصوص اظهارات اخیرش شدند و هیات رییسه مجلس عراق نیز با آن موافقت کرد.

باوجود این‌که باباجان درنشست خبری مشترک با هوشیار زیباری همتای عراقی خود دربغداد بارها پ.ک.ک راسازمان تروریستی خواند اما وزیر کردتبارعراق از اطلاق صریح واژه تروریسم به این حزب خودداری کرد.

امری که باعث نارضایتی طرف ترک شد و در اظهاراتش در جمع خبرنگاران گفت: مهمترین نشانه حسن نیت این است که پ.ک.ک به عنوان سازمان تروریستی شناخته شود.

از سوی به گزارش ایسنا به نقل از شبکه‌ تلویزیونی العربیه،‌ هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه‌ عراق در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با علی باباجان، وزیر امور خارجه‌ ترکیه که به بغداد سفر کرده، اظهار داشت: دولت عراق ترکیه را در سرکوب شورشیان حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) یاری خواهد داد. [توافق ترکیه و عراق برای حل مشترک بحران پ ک ک]

در همین ارتباط  سید عبدالعزیز حکیم، رییس مجلس اعلای اسلامی عراق و سفیر ترکیه در بغداد آخرین تحولات مرزهای عراق و ترکیه و راه‌کارهای موجود جهت حل بحران این منطقه را بررسی کردند. سید عبدالعزیز حکیم در این دیدار تاکید کرد، با تبدیل عراق به مقری برای گروه‌های تروریستی مخالف است. وی هم چنین تمایلش را بر ایجاد روابط مثبت بین عراق و کشورهای همجوار اعلام کرد.

رییس مجلس اعلای اسلامی عراق از دولت ترکیه خواست تا ضمن خودداری از هر گونه تنش در روابط دو جانبه مشکلات موجود را به صورت ریشه‌ای حل و فصل نمایند.

سفیر ترکیه در بغداد نیز اظهار داشت کشورش همچنان به حمایت از دولت عراق در امر مبارزه با تروریسم ادامه خواهد داد. وی افزود: ما در تلاش هستیم تا ضمن مبارزه با گروه‌های شورشی، ترکیه، عراق و منطقه را از جنگ و بحران دور نگه داریم.

وی خاطر نشان کرد: هدف ما از این اقدام حفظ امنیت و حاکمیت عراق نیز هست زیرا این مساله اهمیت زیادی دارد. سفیر ترکیه در بغداد تاکید کرد: ما خواهان فعال سازی توافقنامه‌ی امضا شده بین دولت‌های ترکیه و عراق در خصوص مبارزه با شورشیان حزب پ ک ک هستیم.

وی هم چنین ابراز امیدواری کرد که نشست کشورهای همجوار عراق که قرار است در استانبول برگزار شود بتواند در حمایت از روند سیاسی و ارایه کمک به دولت عراق جهت حل بحران سیاسی و امنیتی این کشور سهیم باشد.

کد خبر 34725

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز