یکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۶ - ۱۷:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس منطقه کردستان عراق گفت: معقولانه نیست که حزب کارگران کردستان ترکیه در شمال عراق که با دولت ترکیه درگیر هستند تروریست نامید.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، مسعود بارزانی در کنفرانس خبری مشترک با جلال طالبانی، رئیس جمهور عراق بار دیگر در واکنش به تهدیدهای ترکیه درباره حمله به مواضع شورشیان کرد در شمال عراق اظهار داشت: اگر منطقه کردستان عراق مورد هرحمله واقع شود با تمام قوا از خود دفاع می‌کنیم.

بارزانی که در شهر "صلاح‌الدین"در استان اربیل و در 250کیلومتری شمال بغداد حضور داشت تصریح کرد: در جریان درگیری‌های دولت ترکیه و حزب کارگران از هیچ کدام از طرفین حمایت نکرده و نمی‌کنیم اما اگر دامنه این درگیری‌ها به خاک کردستان یعنی شمال عراق کشیده شود و یا مستقیما با ما درگیر شوند پس از تمامیت اراضی و قداست ملی خود دفاع می‌کنیم.

رئیس منطقه کردستان عراق افزود: اگر ترکیه بر سر مساله خود با حزب کارگران ترکیه از راه صلح‌‌آمیز وارد شده بود و گزینه جنگ را انتخاب نکرده بود ما نیز تا آنجا که در توان داشتیم از ترکیه حمایت می‌کردیم اما این گونه که ترکیه تهدید به حمله کرده است مشکل است بتوانیم گامی مثبت برداریم.

بارزانی توصیف حزب کارگران کردستان با نام سازمان تروریستی را رد کرد و گفت:اگر ترکیه راه حل غیرنظامی اختیار کرده بود اما حزب کارگران کرد ترکیه نپذیرفته بودند آنگاه می‌شد این حزب را تروریستی نامید اما با اوضاع کنونی این گونه نامیدن صحیح نیست.

وی همچنین ترکیه و افراد مسلح حزب کارگران را به خودداری از جنگ فراخواند و افزود:اگر جنگی بین آنها صورت گیرد طرف هیچکدام را نخواهیم گرفت.

رئیس منطقه کردستان عراق ادامه داد: امیدوارم رابطه ما با ترکیه تیره نشود و باز تاکید می‌کنیم که این برای ما امکان ندارد بتوانیم رهبران و اعضای این حزب را دستگیر و به ترکیه تحویل دهیم چون آنها در کوه‌های صعب‌العبور مخفی هستند.

مسعود بارزانی تاکید کرد اگر ترک‌ها تصور می‌کنند حزب کارگران کردستان در اربیل و سلیمانیه پایگاه دارند این تصوری غلط است.

جلال طالبانی نیز در این کنفرانس تحویل رهبران کرد را امری محال و رؤیایی دست نیافتنی خواند.

روزیکشنبه (29 مهر) با اعلام فرمانده کل ارتش ترکیه به کشته‌شدن 12سرباز ترکیه و 23شورشی کرد در حمله شورشیان کرد به یک خودروی گشتی در مرز ترکیه و عراق مرزهای این دو کشور در وضعیت ملتهبی به سر می‌برند.

کد خبر 34551

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز