یکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: ارتش آمریکا از گسترش عملیات موسوم به چکش آهنین علیه نیروهای شبه نظامی القاعده در عراق و نیز یورش جدید به نیروهای مقتدا صدر خبر داد

گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری کویت: نیروهای آمریکایی و عراقی طی عملیات چکش آهنین که از دو هفته‌ پیش در شمال عراق آغاز شده، توانسته‌اند صدها تن از اعضای القاعده را دستگیر و مقادیر زیادی سلاح و مواد منفجره را کشف و ضبط کنند.

بر اساس بیانیه‌ ارتش آمریکا، نیروهای امنیتی عراق و نیروهای آمریکایی توانستند پیشرفت‌های مهمی را در شمال عراق علیه القاعده محقق سازند.

به موجب این بیانیه، نیروهای عراقی و آمریکایی توانستند بیش از 50 انبار سلاح و مهمات را کشف و ضبط کنند.

ارتش آمریکا در تاریخ 11 نوامبر (20آبان) نیز از دستگیری 200 فرد مسلح طی عملیات چکش آهنین در استانهای دیالی، صلاح‌الدین، کرکوک و موصل خبر داده بود.

منابع پلیس عراق نیز به خبرگزاری اصوات العراق اعلام کردند: اعضای یکی از شوراهای بیداری محلی منطقه‌ الدوره واقع در جنوب بغداد توانستند یک گور دسته جمعی شامل 30 جسد مجهو‌ل ‌الهویه را که داخل کیسه‌های پلاستیکی گذاشته شده بودند،‌ در چندین منزل کشف کنند.

به گفته‌ این مقام امنیتی، این اجساد در داخل منازل نیمه ساخته‌ای رها شده بودند که تمام‌شان به حسینیه کاظمین در منطقه‌ ابودشیر منتقل و از آنجا به مرکز پلیس الدوره برده شدند تا تحویل پزشکی قانونی داده شود.

این خبرگزاری گزارش داد: نیروهای عراقی و آمریکایی صبح یکشنبه طی عملیاتی در روستای شویخرات از توابع منطقه‌ الخالص توانستند یکی از رهبران ارتش المهدی را دستگیر کنند.

گزارش‌های خبری حاکی است که ارتش آمریکا روز یکشنبه جنگ علنی و گسترده‌‌ای را علیه عضای ارتش المهدی در شهر دیوانیه واقع در جنوب بغداد آغاز کرده است که به نظر می‌رسد قصد دارد به حضور اعضای جناح صدر در این شهر پایان دهد.

منابع امنیتی تاکید کردند که بیش از 6000 نیروی آمریکایی و عراقی با حمایت صدها فروند تانک، خودروهای زرهی و هلی‌کوپتر آپاچی صبح امروز عملیات گسترده‌ای را علیه اعضای ارتش المهدی آغاز کردند.

به گفته‌ این منابع، عملیات جست‌وجوی گسترده در مناطق مختلف دیوانیه آغاز شده است و نیروهای ارتش و پلیس عراق به همراه نیروهای آمریکایی و نیروهای ویژه به همراه تجهیزات اضافی که از بغداد آورده‌اند به حالت آماده‌باش در آمده‌اند.

مدیر عملیاتی ارتش عراق گفت: هدف از این عملیات پاکسازی این منطقه از سلاح و تجهیزات نظامی است و هیچ جناح سیاسی دینی را هدف قرار نداده است.

از سوی دیگر، پلیس نینوا اعلام کرد: بر اثر انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در منطقه‌ی موصل که امروز (یکشنبه) روی داد، دست کم 15 تن کشته و زخمی شدند.

به گزارش خبرگزای اصوات العراق، عبدالکریم الجبوری مدیر عملیات پلیس نینوا، گفت: انفجار خودروی بمب‌گذاری شده صبح یکشنبه که خودروی گشت پلیس این منطقه را در منطقه‌ دواسه واقع در موصل هدف قرار داده بود، سه کشته و 12 زخمی بر جای گذاشت که چهار تن آنها از افراد پلیس بودند.

این خبرگزاری همچنین به نقل از قاسم عطا، سخنگوی رسمی طرح امنیتی بغداد اعلام کرد: نیروهای امنیتی توانستند 35 مظنون تروریستی را دستگیر کنند و طی عملیات خود در 48 ساعت گذشته توانستند دو تن از ربوده شدگان عراقی که توسط گروه‌های شبه نظامی در منطقه‌ الکرخ و الرصافه در بغداد ربوده شده بودند را آزاد کنند.

همچنین منابع آگاه عراق از ارتباط دولت این کشور و جبهه‌ توافق و دستیابی دو طرف به توافق اولیه در خصوص بازداشت وزیران جبهه‌ توافق به پست‌هایشان خبر دادند.

یک مقام نزدیک به مالکی نخست وزیر عراق و مقامات نزدیک به جبهه‌ توافق که خواستند نام‌شان فاش نشود، به روزنامه‌ الحیات، چاپ لندن، گفتند که دو طرف در خصوص تشکیل کمیته‌های مشترک جهت بررسی بازگشت وزیران جبهه‌ توافق به پست‌های دولتی‌شان نشست‌هایی داشتند و به توافق رسیدند.

این در حالی است که سران عشایر شورای بیداری الانبار برای احراز پست‌هایی که جبهه‌ توافق از آن عقب‌نشینی کردند اعلام آمادگی نمودند. در حالیکه مالکی با هیچ یک از نامزدهای آنها موافق نیست.

از سوی دیگر، جناح حمود هماهنگ کننده کل نیروهای چند ملیتی در عراق، به این روزنامه گفت: نیروهای آمریکایی در تلاش برای پیوستن اعضای شورای بیداری و گروه‌های مقاومت به سازمانهای امنیتی دولتی هستند.

وی تاکید کرد: 25 درصد شبه نظامیان وابسته به عشایر به نیروهای پلیس پیوستند و به طور کلی تعداد 72 هزار شبه نظامی وابسته به عشایر به پلیس پیوستند و دولت آمریکا با نظارت نیروهای چند ملیتی 32 میلیون دلار را جهت آموزش نظامی آنها هزینه کرده است.

به گفته‌ این مقام، گروه‌های مسلح وابسته به عشایر عراق ماهیانه حدود 300 تا 400 دلار به عنوان حقوق ماهیانه از نیروهای آمریکایی دریافت می‌کنند.

در همین حال، یک مقام امنیتی عراق به خبرگزاری اصوات العراق گفت که صبح یکشنبه چند خمپاره به مقر نیروهای آمریکایی در منطقه الشعب واقع در شرق بغداد اصابت کرد.

این منبع افزود: نیروهای آمریکایی بلافاصله تمام خیابان‌های نزیدک به این پایگاه را بسته و هلی‌کپوترهای آمریکایی در ارتفاع پایین به پرواز درآمدند.

هم‌چنین یک مقام امنیتی عراقی به این خبرگزاری گفت: پلیس استان الانبار طی عملیاتی در روستای دولاب از توابع این استان توانست شش تن از اعضای گروه موسوم به "توحید و الجهاد" را دستگیر کند

کد خبر 36881

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز