یکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۶ - ۱۳:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: فرمانده کل ارتش ترکیه اعلام کرد که مصوبه کنگره آمریکا در خصوص شناسایی کشتار ارامنه، ضربه‌ای بر امنیت واشنگتن است.

به گزارش مهر به نقل از آسوشیتدپرس در بحبوحه تشدید تنش‌ها میان آمریکا و ترکیه به علت تصویب قطعنامه ای بر ضد آنکارا در کمیته امور خارجی مجلس آمریکا، فرمانده کل ارتش ترکیه هشدار داد تصویب این قطعنامه ضربه ای بر امنیت خود آمریکا وارد خواهد کرد.

ژنرال یاشار بویوکانیت رو یکشنبه 22 مهر درگفتگو با روزنامه ملیت چاپ ترکیه  درباره تصویب قطعنامه مربوط به شناسایی کشتار ارامنه در زمان جنگ جهانی اول توسط دولت عثمانی به عنوان نسل کشی گفت: واشنگتن در واقع با تصویب این قطعنامه امنیت خود و روابط دوجانبه دو کشور را تضعیف کرد.

وی افزود: من فرمانده ارتش هستم و با مسائل امنیتی سر و کار دارم؛ در این زمینه آمریکا به پای خودش شلیک کرد.

این اظهارات، شدیداللحن ترین سخنان از سوی مقام‌های ترکیه درباره مصوبه هفته گذشته کمیته امورخارجی مجلس نمایندگان آمریکا محسوب می شود. همچنین این سخنان تنها یک روز پس از آنکه "کاندولیزا رایس"، وزیر امورخارجه آمریکا خواستار خویشتنداری ترکیه شد و دو تن از مقامهای بلندپایه را برای فرو نشاندن خشم دولتمردان ترکیه به این کشور اعزام کرد، بیان می شود.

موضوع مربوط می شود به کشتار 5/1 میلیون ارامنه در سال 1915 توسط دولت عثمانی که دولت ترکیه این واقعه را قبول ندارد و می گوید این تعداد کشته بسیار مبالغه آمیز است و تعدادی نیز که کشته شده اند، در نتیجه جنگهای داخلی بوده است.

کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا چهارشنبه 18 مهر، با وجود مخالفت دولت جرج بوش و هشدارهای شدید ترکیه لایحه ای را در محکومیت کشتار ارامنه ترکیه در جریان جنگ جهانی اول و شناسایی آن به عنوان "نسل کشی" به تصویب رساند.

کد خبر 33922

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز