همشهری آنلاین: رییس‌جمهوری ترکیه در واکنش مصوبه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در شناسایی نسل‌کشی ارامنه در دوران عثمانی، این مصوبه را از نظر ترکیه بی‌اعتبار دانست.

به گزارش رسانه‌های ترکیه، عبدالله گل با ابراز تاسف از این مصوبه گفت: برخی سیاستمداران آمریکایی با این گونه اقدام‌های غیر مسئولانه، منافع بزرگ در مناسبات دو کشور را فدای بازی‌های سیاسی کم اهمیت می‌کنند.

وی ابراز امیدواری کرد که نشست عمومی کنگره آمریکا، این مصوبه را به تصویب نرساند.

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا به رغم اعتراض‌های تند رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و وزیر دفاع ترکیه طرح شناسایی نسل‌کشی ارامنه در دوران عثمانی را چهارشنبه‌شب با ‪ ۲۷‬رای موافق در مقابل ‪ ۲۱‬رای مخالف به تصویب رساند.

قرار است کنگره آمریکا در ماه جاری میلادی در مورد این طرح رأی‌گیری کند.

ترکیه در نخستین واکنش نسبت به این اقدام سفیر خود در ایالات متحده را از این کشور فراخوانده بود.[در همین ارتباط]

ترکیه آنچه را "نسل کشی ارامنه در سال ‪ ۱۹۱۵‬در دوران عثمانی" نامیده می‌شود، رد کرده و تأکید دارد "ارامنه صرفاً در شرایط جنگی آن زمان به کوچ اجباری وادار شده‌اند و در جریان کوچ، عده‌ای از آنان جان خود را از دست داده‌اند."

ترکیه همچنین تأکید دارد "گروه‌های مسلح ارامنه در زمان جنگ، از پشت به دولت عثمانی خنجر زده و با نیروهای خارجی تبانی کرده و هزاران تن از روستائیان ترک را به قتل رسانده‌اند."

آخرین اقدامی که ترکیه برای رهایی از اعمال فشارهای بین‌المللی کرده، ارائه پیشنهاد باز کردن آرشیوهای دولتی و تشکیل کمیته‌ای از کارشناسان و مورخان مستقل برای بررسی ادعاهای قتل عام ارامنه و انتشار نتایج آن است.

ارمنستان و ارامنه خارج از ترکیه، این پیشنهاد را رد کرده‌اند.

کد خبر 33753

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز