سه‌شنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۶ - ۱۲:۵۷
۰ نفر

ترجمه - محمد کرباسی: مسئله‌های حیرت انگیزی در جریان سفر ساموئل بادمن، وزیر انرژی آمریکا به استانبول اتفاق افتاد.

 بادمن در ماه نوامبر به ترکیه رفت تا با هیلمی گولر، همتای ترک خود در مورد موضوعات شورای اقتصاد خارجی آمریکا گفت‌وگو کند.

مهمانی ناهار و جلسه مذاکرات با حضور خبرنگاران انجام شد. معمولا در گفت‌وگوهای رسمی معمول است مصوبات جلسه و متن مذاکرات بعد از پایان دیدار به روزنامه‌نگاران ارائه شود. به همین خاطر بیشتر خبرنگاران در چنین جلسه‌هایی با اطمینان از دریافت جزئیات انجام شده دیگر یادداشتی بر نمی‌دارند.

در این جلسه‌ نکته‌ای بسیار حیرت‌انگیز به‌نظر می‌رسید که در جلساتی از این نوع دیده نشده بود. متن مصوبات این جلسه قبل از آنکه جلسه مذاکرات شروع شود توسط نمایندگان هیات آمریکا بین خبرنگاران پخش شد! برای همین اکثر خبرنگاران قبل از برگزاری جلسه نتایج جلسه را می‌دانستند.

یکی از اعضای شورای اقتصاد خارجی در این‌باره گفت این خواست نماینده آمریکا بوده است که این اسناد توزیع شوند. بعضی خبرنگاران فکر می‌کردند در زمان بندی اشتباهی صورت گرفته است. نماینده آمریکا به احتمال زیاد خواسته بود که متن مصوبه‌ها بعد از جلسه توزیع شود ولی نماینده‌ها دچار سوء تفاهم شدند.

وقتی خبرنگاران از مقام‌های ترکیه ماجرا را پیگیری کردند که «چرا بر خلاف معمول که رسم است این اسناد توسط میزبان توزیع شود این کار از طرف آمریکایی‌ها صورت گرفته است؟» به هیچ جواب درست و حسابی نرسیدند.

معمولا نماینده‌های هیات آمریکا در جلسه‌ها خیلی بیشتر از طرف‌های دیگر در مورد ارائه اطلاعات به رسانه‌ها وسواس دارند. خیلی جالب بود که اسناد توزیع شده تنها به زبان انگلیسی تنظیم شده بود. نکته جالب‌تر اینکه روزنامه‌نگاران آمریکایی در این سفر وزیر انرژی را همراهی نکرده بودند. حتما ما به‌عنوان روزنامه نگاران کشور میزبان باید از طرف آمریکایی به خاطر محبت شان و انجام وظیفه اطلاع رسانی سپاسگزار باشیم!

یا اگر بخواهیم منطقی باشیم باید به این نتیجه برسیم که این بازتاب گفت‌وگو از موضع قدرت است. طرف آمریکایی همیشه خودش را در امنیت کامل و همه چیز را تحت کنترل خود می‌داند.

واضح است که این نوع رفتار تنها به یک نشست ساده محدود نمی‌شود. ملاقات بادمن نشان داد که سیاست‌های انرژی هسته‌ای ترکیه تحت اراده و امنیت آمریکاست. این دیدار درست چند روز بعد از آن اتفاق افتاد که قانون تأسیس نیروگاه‌های هسته‌ای در ترکیه تصویب شد. در این دیدار بادمن، دولت ترکیه را مجبور کرد که در «اتحادیه جهانی انرژی هسته‌ای» (GNEP) مشارکت کند.

GNEP به‌دنبال این است که کنترل انرژی هسته‌ای را در اختیار داشته باشد. نقشه آمریکا هم در این مورد ساده است. کشورهایی که می‌خواهند از انرژی هسته‌ای به صورت صلح آمیز استفاده کنند نباید به تجارت سوخت هسته‌ای وارد شوند. با این روش آمریکا از یک طرف رهبری تجارت سوخت هسته‌ای را در اختیار دارد و از طرف دیگر نگرانی امنیتی از رسیدن کشورها به سلاح هسته‌ای را ندارد.

دولت ترکیه در ظاهر، در حال ارزیابی پیشنهاد دولت آمریکاست. هر چند وزیر انرژی ترکیه اعلام کرده نظر اولیه دولت در این مورد مثبت است.

به‌نظر می‌رسد ترکیه‌ای‌ها به هیچ عنوان جرأت و حوصله مخالفت با این قضیه را ندارند و خیلی راحت به روش‌های تحت کنترل آمریکا وارد می‌شوند.یادتان بیاید که روش چگونه بود؛ آمریکایی‌ها قبل از جلسه مصوبات را می‌دانند.

turkishdailynews
28نوامبر2007

کد خبر 38302

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز