همشهری آنلاین: رییس‌جمهور شنبه‌شب(14 مهر) در دیدار با تعدادی از استادان دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه‌های ما باید نگاه جهانی داشته باشند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمود احمدی‌نژاد با اشاره به اهمیت برگزاری چنین جلسات هم‌اندیشی‌ای، افزود: برگزاری چنین جلسات هم‌اندیشی باعث می‌شود انسان پیشنهادهای مختلفی را بشنود و ذهنش برای تصمیم‌گیری و اصلاح امور بازتر ‌شود، این جلسات قدرت تدبیر را نیز افزایش می‌دهد و افق نگاه را باز می‌کند.

وی با بیان این‌که در مورد دانشگاهها و نقش آنها به اندازه‌ی کافی صحبت شده است، گفت: من می‌خواهم مطلبی را از موضع جدیدی که ملت ایران در آن قرار گرفته، در ارتباط با نقش دانشگاهها مطرح کنم.

رییس‌جمهور افزود: شما می‌دانید که هیچ ملتی نمی‌تواند در محدوده جغرافیایی خود به نقطه‌ی مطلوب دست پیدا کند؛ هرچند به لحاظ منابع و نیروی انسانی قوی باشد، ولی اگر بخواهد دور کشور خود را حصار بکشد و بگوید من می‌خواهم داخل کشور خود را بدون تعامل با دیگر کشورها اصلاح کنم، این امر چندان شدنی نیست، شاید بتواند به توفیقاتی دست پیدا کند، ولی نمی‌تواند به نقطه‌ مطلوب دست یابد.

وی با بیان این‌که کشورها بر یکدیگر اثرگذاری متقابل دارند، گفت: شما می‌بینید حوادثی که در دنیا رخ می‌دهد بر روی تصمیم‌گیری شما اثر می‌گذارد و ممکن است مسیر و در مواردی اولویت‌های شما را تغییر دهد؛ بنابراین شما نمی‌توانید جدا از دنیا برای خود حرکت کنید یا این‌که به نقطه‌ آرمانی برسید. تلاش برای زندگی سعادتمند در درون جغرافیایی یک کشور مستلزم تلاش همزمان برای اصلاح امور جهانی است و این دو لازم و ملزوم یکدیگرند.

رییس‌جمهور گفت: ما برای این‌که ایران را بسازیم باید تلاش کنیم دنیا را بسازیم.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که ملت ایران با دلیل و مدرک، بهتر از دیگر ملت‌هاست، گفت: ولی ما باید توجه داشته باشیم که بدون توجه به جهان نمی‌توانیم به نقطه‌ آرمانی برسیم.

وی با اعتقاد به این‌که بستر کمال و تعالی جامعه در راستای فعالیت‌های علمی و فرهنگی است، گفت: هیچ تمدنی بدون اتکاء به بستر فرهنگ که مبتنی بر ارزش‌های اصیل و علم حقیقی است، امکان دوام و ماندگاری ندارد. ممکن است موجی را درست کند که صد سال دوام پیدا کند ولی بعد از مدتی منحل می‌شود.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که بستر تعامل دولت‌ها و ملت‌ها با یکدیگر، بستر فرهنگی و علم حقیقی است، گفت: عزیزان من! اگر می‌خواهیم ایران را بسازیم باید نگاه جهانی داشته باشیم و در جهت اصلاح امور در جهان نیز تلاش کنیم.

وی با بیان این‌که وقتی ملتی در عرصه‌ فرهنگی دچار انفعال باشد، نمی‌تواند به اهدافش برسد و موفق نمی‌شود، گفت: هرجا ملت ایران در طول تاریخ پا گذاشته، رد پایی از فعالیت‌های فرهنگی‌اش به جا مانده و اکنون نیز برای ما فعالیت‌های فرهنگی باید دارای اهمیت زیادی باشد.

وی با بیان این‌که اثر فرهنگی یک اثر اصیل و ماندگار است و هرجا می‌رویم اثر ملت ایران اثر فرهنگی است، گفت: اگر امروز نیز دنبال آینده‌ درخشان هستیم، بستر تحقق این امر کار فرهنگی و علمی است و کار فرهنگی و علمی باید در دانشگاهها و حوزه‌های علمیه‌ ما جدی گرفته شود و در این راستا تلاش زیادی صورت بگیرد که مأموریت شما استادان دانشگاه در این ارتباط بسیار، بسیار سنگین است. نگاه دانشگاهیان ما در این ارتباط باید جهانی باشد؛ هم به لحاظ فرهنگی و هم به لحاظ علمی.

احمدی‌نژاد گفت: اگر یک انسان قله‌های بلند و دوردست را هدف نگیرد به قله‌های دم دست خود نیز نمی‌تواند دست پیدا کند. برخی می‌نشینند و گاه ما را با کشورهای همسایه به صورت مثبت و گاه منفی مقایسه می‌کنند؛ مثلا من یادم هست وقتی آمریکا به افغانستان حمله کرد مقاله‌ای نوشتند و گفتند که ما باید به زودی از افغانستان الگوی اقتصادی بگیریم. این‌گونه آدم‌های ذلیل که چنین تفکراتی دارند به درد پرچم‌داری نمی‌خورند.

وی با بیان این‌که ما می‌توانیم در برابر تاریخ شهادت بدهیم که جوانان و دانشجویان امروز ما بهترین‌ها هستند، گفت: جامعه‌ علمی و استادان ما در دنیا حقیقتا جزء بهترین‌ها هستند؛ گرچه دشمنان در تلاش هستند فضای ناخودباوری و عدم اعتماد به نفس را تبلیغ کنند و در این ارتباط پول زیادی خرج می‌کنند؛ ولی خوشبختانه همتی بلند، نگاه به افق‌های دور و هوشیاری و ذکاوت در استادان ما هست و با توجه به این شرایط حق بدهید که ملت ما نسبت به آینده‌ خود خیلی امیدوار باشد و یک آینده‌ درخشان را با همت جوانان برای خود ایجاد کند. در عرصه‌ فرهنگ نیز، دنیا در برابر شما چیزی ندارد و شما صحت این مطلب را در حادثه‌ای که رخ داد، مشاهده کردید و دیدید که آنها چقدر دست خالی هستند.

ما به نیویورک سفر کردیم و برای این سفر از قبل هدف‌گذاری‌هایی کرده بودیم؛ البته این هدف‌گذاری‌ها به اندازه‌ فهم خودمان بود، ولی نتایجی که خداوند از این سفر داد به اندازه‌ بزرگی خود خدا وسعت داشت. ما می‌خواستیم در این سفر و حضور در دانشگاه کلمبیا در برابر پوسته‌ پولادین سنگینی که دولت آمریکا بر مردم کشور خود و برخی کشورها با رسانه و تبلیغات کشیده و اجازه نمی‌دهد از این پوسته خارج شوند، صحبت‌های خود را مطرح کنیم. ما سال گذشته نیز می‌خواستیم در این دانشگاه حضور پیدا کنیم، ولی گفتند نمی‌توانیم امنیت این حضور را تأمین کنیم. من در آن‌جا گفتم عجب! شما نمی‌توانید امنیت را در نیویورک تأمین کنید، حال می‌خواهید در عراق امنیت تأمین کنید.

وی هم‌چنین گفت که آنها فهمیده‌اند که با سیاست و اقتصاد نمی‌توانند به انقلاب ما ضربه‌ای بزنند.

رییس‌جمهور افزود: ما در آن‌جا می‌خواستیم تفکر انقلاب اسلامی و ملت‌های آزادی‌خواه را مطرح کنیم ولی آن‌ها سعی می‌کردند با تبلیغات این امر محقق نشود، اما باید دانست مگر می‌شود اندیشه و تفکر را با چماق سرکوب کرد. مگر مجاری ادراک را می‌توان با یک پرده مسدود کرد.

آنها سعی کردند از پایگاه علم به ما ضربه بزنند؛ چراکه در عرصه‌ی سیاسی کم آورده‌اند. منطق ایران آن‌قدر قوی است که آنها را متوقف کرده است. آنها طراحی کرده بودند که جمهوری اسلامی ایران را از موضع دانشگاه محکوم کنند و قدم به قدم آن را طراحی کرده بودند. آن‌ها در این راستا یک جو روانی سنگین ایجاد کرده بودند که ما از ترس نرویم سخنرانی کنیم. آن‌جا سه، چهار شبکه تلویزیونی به صورت دائم تبلیغ سنگینی می‌کردند و می‌گفتند این کسی که می‌خواهد سخنرانی کند بمب اتم ساخته است و به مردم می‌گفتند بیایند تظاهرات کنند و اجازه ندهند این فرد سخنرانی کند؛ حتی در یکی از کانال‌های تلویزیونی یک نفر آمد و گفت رییس دانشگاه کلمبیا غلط کرده که فلانی را برای سخنرانی دعوت کرده است، این فرد را باید دستگیر و محاکمه کرد.

آنها با شیوه‌های روانی بسیار پیچیده تبلیغ می‌کردند. آن‌ها درصدد بودند با این تبلیغات ما را از حضور در دانشگاه منصرف کنند؛ ولی به فضل الهی به این نتیجه نرسیدند. در مرحله‌ بعدی آمدند و طراحی کردند که کاری کنند که ما نتوانیم حرف بزنیم و بلند شویم از جلسه برویم.

27 دقیقه رییس دانشگاه سخنرانی کرد و تمام کلمات زشتی را که در تمام فرهنگ‌های دنیا بود، کنار هم چید و بیان کرد و به نظر من، در بیان تهمت‌ها و به کار بردن الفاظ نادرست، چیزی جا نینداخت؛ ولی به فضل الهی در این قسمت نیز موفق نشدند.

آنها در واقع می‌خواستند صحنه را طوری طراحی کنند که در این دانشگاه ملت ایران محکوم شود؛ ولی شکست خوردند و دیدید اتفاقی که در آن‌جا رخ داد، یک اتفاق فرهنگی بود که تمام حوزه‌های سیاسی و اقتصادی را تحت تأثیر قرار داد. این برنامه را 27، 28 شبکه جهانی به صورت مستقیم پخش کردند و طراحی که آنها برای محکومیت ملت ایران قرار داده بودند، شکست خورد.

رییس‌جمهور گفت: آنها در واقع همه در پازل خداوند بازی می‌کنند و مگر انسان می‌تواند در حوزه‌ خارج از حوزه خداوند کار کند.

رییس‌جمهور در ادامه اظهاراتش گفت: در سال گذشته در هنگام حضور در نیویورک با اعضای شورای روابط خارجی آمریکا دیدار و گفت‌وگو داشتم و امسال با فرهیختگان، اندیشمندان و گروههای فکری پشت صحنه‌ آمریکا دیدار و گفت‌وگویی داشتم. در این جلسه حدود 70 نفر از بزرگان فکری آمریکا به جز دو، سه نفری که مشهور هستند، حضور داشتند.

در آن جلسه ابتدا سه نفر صحبت کردند. وقتی نوبت من شد گفتم که اگر کس دیگری نیز می‌خواهد صحبت کند نظراتش را بیان کند که حدود 20 نفر دیگر نیز سخن گفتند و در مجموع 23 نفر صحبت کردند و هر کدام سه چهار مطلب را گفتند. وقتی نوبت بنده شد، من به آن‌ها گفتم اختلاف ما بر روی نوع نگاه به مسائل جهانی است.

ما در مورد مبانی با یکدیگر اختلاف داریم و اگر در این موارد بتوانیم به اشتراک دست پیدا کنیم خود به خود راه‌حل‌های مشترکی نیز برای مسائل جهانی مثلا مسئله‌ عراق پیدا می‌کنیم. ما در حال حاضر در نوع نگاهمان به مسائل جهانی اختلاف داریم، مبانی ما در این راستا متفاوت است.

وی گفت: من در آن جلسه حدود 35 دقیقه فقط در مورد مبانی انقلاب صحبت کردم و آنها نیز مطالبی را که می‌گفتم می‌نوشتند، من نیز با آرامش آن مطالب را تکرار می‌کردم و بعد که تمام سوال‌ها را جواب دادم گفتم کسی می‌خواهد مطلبی بیان کند. من در آن جلسه فهمیدم که در برابر خیلی از آنها دریچه‌ی جدیدی باز شده است؛ البته این حرف به این معنا نیست که بگویم همه‌ آن‌ها دیگر قطارکش طرفدار جمهوری اسلامی شده باشند، ممکن است حتی مواضعی بدتر در آینده اتخاذ کنند، هر کس آزاد است، می‌تواند انتخاب کند ولی با توجه به صحبت‌هایی که در مورد مبانی انقلاب شد، آن‌ها متوجه شدند که مبانی دیگری نیز هست.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که دموکراسی لیبرال و اندیشه‌ لیبرال به پایان خود رسیده و دیگر زایندگی ندارد، گفت: این نظام برای بشر حرف جدیدی ندارد.

وی با بیان این‌که ما باید از موضع عزت اسلام و خداپرستی در دنیا حرکت کنیم، به استادان دانشگاه گفت: بروید با دنیا حرف بزنید، از دنیا سوال کنید، ما حرف و سوال و برنامه برای حل مسائل جهان داریم. فرهنگ اسلامی برای مدیریت جهان و حل مشکلاتش راه‌ حل دارد. عرصه برای سیاسیون آن قدر برای بیان این حرف‌ها باز نیست، ولی برای شما باز است.

شما با جهان ارتباط برقرار کنید، سمینار برگزار کنید. دانشگاههای ما این ظرفیت‌ها را دارند. شما با دانشگاههای مدعی مثل دانشگاه کلمبیا ارتباط برقرار کنید، سوال کنید، سمینار برگزار کنید، دولت هیچ محدودیتی برای ارتباط دانشگاهی جز با رژیم صهیونیستی قائل نیست؛ چراکه ما اندیشه‌ صهیونیستی را قبول نداریم.

رییس‌جمهور با بیان این‌که متأسفانه دست آن‌طرفی‌ها در عرصه‌ فرهنگ خالی است و طبیعی است تنها کانونی که در حال حاضر می‌تواند به بشر امید دهد، همین ایران عزیز خودمان است، گفت: این صحبت من به معنای خودبرتربینی یا منت گذاشتن بر بشریت نیست؛ این امید متعلق به همه‌ بشریت است.

رییس‌جمهور با بیان این‌که در آذرماه سال گذشته در مورد جنگ جهانی دوم، دو سوال را مطرح کردم، ولی مدعیان هنوز جواب آنها را ندادند، گفت: وقتی این سوال را مطرح کردم در همان جلسه‌ای که با اندیشمندان و گروههای فکری آمریکا داشتم یکی از آن‌ها گفت مردم آمریکا از شما متنفرند و شما را با هیتلر مقایسه می‌کنند.

من به آن فرد گفتم، شما حق ندارید از موضع مردم آمریکا صحبت کنید، هم‌چنین گفتم که ملت ایران هیچ‌گاه متجاوز نبوده و ما برای انسان‌ها کرامت قائلیم و به آن‌ها احترام می‌گذاریم و خشونت و جنایت را محکوم می‌کنیم، ولی شما بالاخره جواب این دو سوال را ندادید. با تهمت زدن جواب این سوال‌ها داده نمی‌شود. ما بنده‌ی منطق هستیم و منطق را قبول می‌کنیم.

وی افزود: ولی آن‌ها تاکنون جوابی به ما ندادند.

رییس‌جمهور خطاب به استادان دانشگاه نیز گفت: شما بروید در عرصه‌ فرهنگ صدها سوال مطرح کنید. ما محدودیتی برای دریافت علم نداریم.

احمدی‌نژاد گفت: در جلسه‌ مجمع عمومی من نشستم و سخنرانی آن فرد (رییس‌جمهور آمریکا) را گوش دادم. خبرنگاری پرسید تو چرا در آن جلسه نشستی و صحبت‌های آن فرد را گوش دادی؟ من به وی گفتم ما از شنیدن حرف‌های دیگران هراس نداریم. ما حرف‌ها را می‌شنویم و اگر حرفی بدردبخور بود استفاده می‌کنیم، ولی گویی در این جلسه وقت‌مان تلف شد.

وی با بیان این‌که دانشگاه‌های ما باید جایگاه خود را پیدا کنند، گفت: ما باید از موضع انقلاب حرکت کنیم و حرکت در این راستا به ما برکت می‌دهد و شما خود می‌دانید که زکات علم، نشر آن است.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که به دو وزیر علوم و بهداشت مأموریت داده نیازهای آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها را برآورد کنند و نتایج آن را به دکتر واعظ‌زاده معاون علمی ارائه دهد تا هزینه تجهیز آزمایشگاهها تامین شود، گفت: ما در این راستا سقفی گذاشته‌ایم که این سقف برای یک سال کم نیست.

وی با بیان این‌که از دو وزیر علوم و بهداشت خواسته‌ایم فهرست پروژه‌های تحقیقاتی را که از سقف بودجه‌ دانشگاهها بالا زده‌اند، تهیه کنند و به دکتر واعظ‌ زاده بدهند، افزود: در این زمینه محدودیتی ایجاد نکرده‌ایم، ولی گویی این مطلب خوب در عمق دانشگاهها اعلام و به صورت بخشنامه بیان نشده است. آقای دکتر لنکرانی صد عنوان را در این راستا داده‌اند که ما گفته‌ایم که در کمتر از یک ماه تعیین تکلیف می‌کنیم و پول لازم را می‌پردازیم، منتهی مسوولیت این که این پروژه‌ها از نظر معیارهای پژوهشی و تحقیقاتی چگونه است، بر عهده‌ی شماست.

وی گفت: بالاخره باید توجه کنید که بودجه‌ی دولت محدود است؛ البته ما تمایل زیادی داریم که به آموزش عالی بودجه بیشتری بدهیم، ولی توجه کنید که بودجه‌ی ما نامحدود نیست. ما از سال گذشته به دنبال بودجه‌ انقباضی بودیم.

رییس‌جمهور گفت: من از شما دانشگاهیان می‌خواهم یک مقدار مدیریت علمی و بهینه‌سازی را در دانشگاه‌ها جاری کنید و این امر شدنی است.

وی هم‌چنین با بیان این‌که استادان دانشگاه‌ها علاوه بر وجه آموزشی باید به وجه تربیتی نیز توجه کنند، اظهار داشت: کسانی که وجه تربیتی را از تعلیم و دانش جدا کردند دنیا را به این‌جا کشاندند.

احمدی‌نژاد هم‌چنین با بیان این‌که تعلیم و تربیت لازم و ملزوم یکدیگر هستند، گفت: این که استاد ما با دانشجو رابطه‌ تربیتی نداشته باشد، درست نیست. البته عده‌ای آمدند و درصدد بودند در دبیرستان‌های ما نیز این دو مبحث را از یکدیگر جدا کنند که تا حدودی نیز کردند.

وی گفت: ما باید برای استاد شأن تربیتی نیز قائل باشیم و این را در نظام ارزشیابی‌مان نیز قائل شویم. در حال حاضر به نظر می‌رسد این امر یعنی مسئله‌ تربیت در نظام ارزشیابی جایگاهی ندارد.

رییس‌جمهور ادامه داد: علم در دست انسان بدون تزکیه مانند تیغی در دست زنگی مست است.

وی گفت: خدا از کسانی که درصدد بودند در نظام آموزشی ما مسئله‌ تعلیم و تربیت را از هم جدا کنند، نگذرد. البته من با تربیت سطحی مخالفم، تربیت این نیست که بگوییم پایت را چپ بگذار یا راست. تربیت باید درست باشد. استاد باید دانشجو را زیر بال و پر خود بگیرد و او را نمو و شخصیتش را رشد دهد و این شدنی است، ما باید این کار را در دستور قرار دهیم و این ظرفیت در دانشگاههای ما وجود دارد.

وی هم‌چنین با بیان این‌که من به دکتر سلیمانی وزیر ارتباطات گفته‌ام که در بحث فیبر نوری به دانشگاه‌ها کمک کند و تجهیزاتی را که احتیاج دارند تا آن‌جا که امکان دارد به صورت رایگان در اختیارشان قرار دهد، گفت: در حال حاضر مردم کشور ما از پیامک استفاده‌ زیادی می‌کنند و فکر کنم روزانه 600 میلیون تومان هزینه این پیامک‌ها می‌شود که پول زیادی است. دکتر سلیمانی می‌تواند از پیامک‌ها هزینه‌ای را تأمین کند و این هزینه را برای دانشگاهها اختصاص دهد و مردم نیز از این مسئله استقبال می‌کنند و راضی هستند.

رییس‌جمهور در ادامه سخنانش در راستای صحبت‌های یکی از استادان و مسوولان دانشگاهها که از وی درخواست توجه بیشتری به خوابگاهها را کرده بود، گفت: آیا به نظر شما مناسب است که یک جوان را از خانواده و اجتماع خود جدا کنیم و ببریم در اتاق‌های چهارتایی، شش‌تایی یا هشت تایی اسکان دهیم و افرادی را در یک اتاق جمع کنیم که با یکدیگر اختلاف سلیقه و فرهنگ دارند؟. آیا به نظر شما برای این جوان آرامش روانی باقی می‌ماند؟ آن جوانی که مثل گل است. به واقع جوانانی که در انقلاب اسلامی تربیت شده‌اند بسیار زلال و پاک هستند. جوانان ما الان نیروهای بسیار خوبی هستند و اگر از آنها در عرصه‌های فرهنگی حمایت نکنیم دچار گناه نابخشودنی شده‌ایم.

وی گفت: باید برای خوابگاه‌ها نیز فکر مناسب کنیم، ولی ما می‌توانیم در گزینش‌های خود دقت نظر بیشتری بکنیم. سهم بومی‌ها را افزایش دهیم. از تکنولوژی و ویدئوکنفرانس برای ارتباط بین دانشگاهها استفاده کنیم، چه اشکالی دارد که از طریق ویدئوکنفرانس بین دانشگاهها ارتباط برقرار شود.

رییس‌جمهور ادامه داد: دانشگاه‌های ما باید شرایط نقل و انتقالات و مهمان شدن را آسان‌تر کنند. با مهمان شدن و این جابجایی‌ها اتفاقی رخ نمی‌دهد. یک جوان باید خود را در محیط کار اثبات کند. تازه این باعث می‌شود که مثلا بین دانشگاه‌ها نیز تعاملی برقرار شود. وقتی یک جوان می‌خواهد یک ترم مهمان شود باید مراحل زیادی را طی کند، چرا باید این‌گونه باشد؟ کمیسیون در کمیسیون، کمیته در کمیته. شما هزار نفر یا دو هزار نفر اول کنکور را بگذارید کنار که البته به نظر من کنکور معیار جامعی برای ارزیابی استعدادها نیست و از آن به بعد تا فاصله‌ 30 هزار نفر فاصله‌ها کم است. نتیجه‌ی کنکور برای ارزیابی استعدادها و توانایی‌ها وحی منزل نیست. شما اجازه دهید که دانشجوها راحت‌تر مهمان شوند و در آن صورت می‌بینید که چقدر فشار بر روی خوابگاهها پایین می‌آید.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که معتقدم تعامل بین دانشگاه‌ها را باید افزایش دهیم، گفت: همان‌طور که یکی از دوستان در این جلسه مطرح کرد ما در کار علمی نباید عجله کنیم؛ ولی عجله‌نکردن به معنای این نیست که سرعت نداشته باشیم. سریع رفتن و عجله کردن دو مقوله‌ جداست.

وی درباره مطالبه‌ یکی دیگر از استادان دانشگاه که گفته بود تخصیص بودجه باید در زمان مناسب صورت بگیرد، گفت: من قبول دارم و این صحبت درستی است؛ ولی شما باید در نظر بگیرید که درآمد دولت یکنواخت و مستمر نیست. درآمد دولت دارای منحنی است و ما درآمد نفتی را نیز با یک شیب می‌توانیم هزینه کنیم.

رییس‌جمهور هم‌چنین درباره رشته‌های علوم انسانی گفت: ما باید برای رشته‌های انسانی یک متولی مناسب ایجاد کنیم؛ یک متولی با یک نگاه تحولی.

وی در ادامه با بیان این‌که  مناسب است وقتی یک استاد فرصت مطالعاتی می‌گیرد سوالی را مطرح کند و برای حل آن سوال فرصت مطالعاتی بگیرد، گفت: مثلا یک استاد یک سوال ملی را در عرصه‌ تخصصی خود مطرح کند و موظف باشد در فرصت مطالعاتی که می‌گیرد پاسخ آن سوال را بگیرد؛ البته سوال آن‌قدر سخت نباشد که نتواند در طول 9 ماه یا فرصت مطالعاتی خود جواب سوال را بگیرد.

رییس‌جمهور با بیان این‌که ما باید در فرصت‌های مطالعاتی و روزآمد شدن استادان بازنگری کنیم، گفت: نباید از فرصت‌های مطالعاتی در داخل کشور غافل شویم. چه اشکالی دارد یک جامعه‌شناس یک سال را در زاهدان، کرمانشاه، بوشهر و ... کار مطالعاتی کند و فرصت مطالعاتی خود را در آن‌جا بگذراند. به نظر من این اقدامات شدنی است. خوب است که ما در این راستا حرکت کنیم.

پیش از سخنان رییس‌جمهور، تعدادی از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها سخنرانی کردند.

هم‌چنین از طرف اعضای علمی دانشگاه‌ها به رییس‌جمهور تابلویی با نمایی از حرم امام رضا (ع) به دلیل مواضع شجاعانه وی در دانشگاه کلمبیا و سازمان ملل متحد ارائه شد.

در این مراسم، داودی معاون اول رییس‌جمهور، شیخ‌الاسلام رییس دفتر رییس‌جمهور، زاهدی وزیر علوم و لنکرانی وزیر بهداشت نیز حضور داشتند.

پیش از آغاز مراسم رییس‌جمهور همراه با استادان دانشگاه روزه خود را افطار کرد.

کد خبر 33396

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز