همشهری آنلاین: محمود احمدی نژاد روز دوشنبه( 16 مهر) در مراسم آغاز سال تحصیلی چدید دانشگاه‌ها در دانشگاه تهران سخنرانی کرد.

به گزارش ایسنا رئیس‌جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی 86 -87 دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور ـ که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد ـ با بیان این‌که  ماه مهر برای ملت ما یک ماه برجسته و بسیار ویژه است و اتفاقاتی که در آن می‌افتد بنیادی و سرنوشت ساز است، افزود: ماه مهر ماه تلاش و شکوفایی و بالندگی و شور است. زمانی که ما در دانشگاه بودیم وقتی به دو ماه تعطیلی دانشگاه می‌رسیدیم عزا می‌گرفتیم؛ چراکه دانشگاه به تعطیلی کشیده می‌شد. وقتی اول مهر می‌آمد انگار دانشگاه دوباره زنده می‌شد و دوره تعالی کشور در تعطیلی دانشگاه کم می‌شود و با آغاز اول مهر، جنبش و جوشی در شهر ایجاد می‌شود. گویی خون در رگ های جامعه جاری می‌شود.

احمدی نژاد گفت: صحنه‌های فراوانی از شادی وغم ، تعالی و انحطاط و رقابت‌های سنگین و درگیری‌های خانمان‌برانداز، کشتار و جنگ، عشق و محبت و دوستی در صحنه دنیا وجود دارد. در طول تاریخ همواره دو جریان در مقابل هم قرار گرفته‌اند که در همه عرصه‌ها با هم به رقابت می‌پردازند. شاید به یک تعبیر بتوان گفت که تاریخ جهان تاریخ تقابل حق و باطل، خداپرستان و خودپرستان، زورگویان و عدالت طلبان است؛ به نظر می‌رسد سیاستمداران در عرصه سیاست و تجار و صنعتگران در عرصه اقتصاد و همین طور سایر مشاغل در عرصه‌های دیگر در حال رقابتند اما وقتی دقیق‌تر به صحنه رقابت‌ها نگاه کنیم، تقابل اصلی بین عالمان و معلمان با هم است و دو نوع از این‌ها با هم رقابت می‌کنند. هر سیاستمداری در مسیر یک معلم حرکت می‌کند.عرصه جهان عرصه رقابت عالمان و معلمان است. علم به تنهایی تاثیرگذار نیست بلکه همراه با تعلیم و تعلم اثر می بخشد.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: علم واقعی روشنایی بخش و حرکت دهنده انسان به کمال است. اما عالمی که خودساخته نباشد دریافت‌هایش از علم ناپاک می‌شود و امروز مهمترین مشکل بشر این است.

وی با اشاره به تجاوزگری امریکا گفت: خیال نکنید که تصمیمات امریکا یک روزه گرفته می‌شود بلکه عالمانی این تصمیمات را می‌سازند و ارایه می‌دهند. تصور نکنید که جنایتکاران بزرگ عالم بدون علم حرکت می‌کنند. اگر دل‌ها پاکیزه نباشد دریافت‌ها غلط می‌شود.

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: قبل از پیروزی انقلاب دو بلوک به ظاهر قدرتمند در جهان وجود داشتند که انسان‌ها را به اسارت خود در آوردند، اما انقلاب اسلامی یک فضا و زاویه جدید ایجاد و انسان‌ها را از اسارت خارج کرد.

رییس‌جمهور با اشاره به حوادث دانشگاه کلمبیا گفت: ما در دانشگاه کلمبیا می‌دیدیم که تمام اقدامات‌شان طبق برنامه‌ریزی قبلی بود؛ سال گذشته یکی از اساتید این دانشگاه از من برای حضور در این دانشگاه دعوت کرد که قبول نکردم. بعد گفتند که عده‌ای از دانشجویان می‌خواهند پیام شما را بشنوند و نمی‌شد، نرفت. شب قبل از مراسم به من گفته بودند که نمی‌توانیم امنیت مراسم را برقرار کنیم. چگونه است که کشوری که از آن سر دنیا آمده است در این سوی دنیا، امنیت برقرار کند، نمی‌تواند امنیت یک سالن را برقرار کند، این‌ها همه یک بهانه بود. آن‌ها می‌خواستند در وهله اول مرا منصرف کنند، در ثانی اعصاب ما را خرد کنند که نتوانیم صحبت کنیم و یا فضای مشوشی ایجاد کنند که پیام منتقل نشود و همه جزییات را در این بخش دیده بودم.

وی با بیان این که  بسیاری از دانشجویان خواستار حضور در این مراسم و شنیدن پیام ایران بودند اما به آن‌ها این امکان داده نشده بود، گفت: حتی سی ـ چهل دانشجوی ایرانی به من مراجعه می‌کردند که می‌خواهند حاضر شوند، ولی نمی‌شد. تلفن تماسی داده بودند که هرکس تماس می‌گرفت نوار ضبط شده‌ای ده دقیقه علیه ملت ایران و مواضع ایران موضع‌گیری می‌کرد.

وی افزود: باور من این است که آنها طراحی کرده بودند که بعد از اجرای موفقیت‌آمیز پروژه شان تعرضاتی به حقوق ملت ایران بکنند و بستر این کار را در افکار عمومی فراهم کنند. حتی بعد از مراسم در رسانه های‌شان مارش پیروزی می‌زدند اما بعد از چند ساعت متوجه شدند که چه اشتباهی مرتکب شده‌اند.

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: علم قدرت آفرین است و اگر انسان ‌ساخته ‌نشده آن را به دست آورد مثل کودکی است که ورزش‌های رزمی می‌آموزد و از آن استفاده می کند. بعضی از قدرت‌ها احساس می‌کنند چون بمب اتم دارند خیلی قدرتمند شده‌اند.

رییس‌جمهور گفت: دنیای مادی امروز به پایان خط خود رسیده است و هیچ پیام امیدبخشی از نظام لیبرال دموکراسی به گوش نمی‌رسد و هیچ مشکلی از مشکلات بزرگ بشریت توسط این نظام حل نشده است. پدیده عراق، فلسطین، لبنان و همه پابرجا هستند و کسی نمی‌تواند آن را حل کند. آمریکا جلوی منطق هسته‌ای ایران کم آورده است و راهبرد آنها دیگر خاصیت ندارد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به فواید زیاد انرژی هسته‌ای گفت: با انرژی هسته‌‌ای می‌توان صدها زمینه شغلی ایجاد کرد اما برخی فقط بمب هسته‌ای آن را می بینند.

رییس‌جمهور گفت: امروز مسوولیت و ماموریت دانشگاهیان بسیار سنگین است، ساختن ایران و پاسخگویی به نیاز بشریت مسوولیت آنهاست. وجه غالب ملت ایران همواره علمی و فرهنگی بوده است و هیچ‌گاه قوت نظامی و اقتصادی سیاست برتری این ملت نبوده است. نام ایران در همه جای جهان تداعی کننده علم، انسانیت و فرهنگ است و باید علم و فرهنگ مفید در دانشگاه‌های ما تولید و به جهان عرضه شود.

وی در ادامه سخنان خود به دانشگاهیان توصیه کرد که  در علم آموزی حد و مرزی برای خود قائل نشوید و گفت: مشکلات و کمبود امکانات وجود دارد، در کل عالم هستی اگر دو یا سه پزشک جهانی وجود داشته باشد، یکی از آنها ابن‌سیناست. نگاه‌تان در علم‌آموزی به افق‌های بلند باشد و مسوولیت خود را در عرصه جهانی پیدا کنید. دیگران امروز با تمام پیشرفت‌هایی که کرده‌اند نیازمند شما هستند. وزرای محترم و مسوولان درها را باز کنند و با همه دنیا تعامل چندجانبه داشته باشند. همان‌طور که قبلا گفته بودم. ما با تمام کشورهای دنیا به جز اسرائیل که آن را کشور نمی‌دانیم حاضریم تعامل کنیم. شما باب تعامل سطح بالا را در جهان ایجاد کنید. در تعامل علم و اندیشه هم بدانید که اندیشه شما غالب خواهد بود.

وی افزود: اگر می‌خواهید دنیا اصلاح شود، راه آن علمی است. آن‌هایی که فکر می‌کنند با سلاح می‌توان اصلاح کرد، در اشتباهند. امروز جوانان ایران پاکترین، مومن‌ترین، آرمانی‌ترین، حق‌طلب‌ترین و هوشمندترین جوانان جهان هستند.

در حاشیه

- در پایان این مراسم مدال یادبودی از سوی دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران در تقدیر از مواضع رییس‌جمهور در دانشگاه کلمبیا به وی تقدیم شد.

- هم‌چنین پیش از سخنان رییس‌جمهور از سوی بسیج دانشجویی لوح یادبودی در تقدیر از مواضع رییس‌جمهور در دانشگاه کلمبیا به وی اهدا شد.

- پس از سخنان رییس‌جمهور یکی از حضار طی سخنانی به رفتارهای برخی از اعضای دانشگاه تهران اعتراض کرد و خواستار برخورد با برخی از کارکنان و اساتید این دانشگاه شد.

- آیت‌الله عمید زنجانی رییس دانشگاه تهران طی سخنانی گفت: دانشگاه جای ستایش کسی نیست اما شما که یک دانشمند و استاد هستید و اکثریت آرای ملت ایران را به دست آورده‌اید، قابل تقدیر هستید.

وی هم‌چنین در پایان مراسم و حین ارایه مدال تقدیر به رییس‌جمهور گفت: این مدال به خاطر شجاعت علمی و سیاسی به شما اهدا می‌شود.

رییس‌جمهور نیز پاسخ داد: من هیچ‌گاه حرفی که به آن اعتقاد نداشتم نزدم، بهترین لوح‌ها را باید به دانشگاهیان داد و من خاک پای این دانشگاهیان هستم.

کد خبر 33500

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز