همشهری آنلاین: رییس‌جمهوری به معاون اول خود مأموریت داد تا با تشکیل شورای عالی تدوین برنامه پنجم سازندگی کشور،سیاست‌های کلی و جزییات این برنامه را پس از تایید رهبر معظم انقلاب اسلامی و تصویب در دولت و مجلس برای ابتدای سال ‪ ۸۹‬آماده اجرا کند.

به گزارش ایرنا به‌نقل از دفتر امور رسانه‌های ریاست جمهوری، رییس جمهوری در فرمان خود خطاب به دکتر داودی باتاکید بر اینکه هدفمندی، انسجام و هماهنگی درونی، انطباق با شرایط بومی، شفافیت و عملیاتی بودن ، مختصر و مردم فهم بودن، انعطاف پذیری مناسب، قابلیت اجرایی و همراه کردن عموم مردم در دریافت و اجرای برنامه از ویژگیهای یک برنامه موفق، سازنده ومناسب است اظهار امیدواری کرد با توکل بر خدا وهماهنگی و استفاده از صاحبنظران و علاقمندان نسبت به انجام این ماموریت خطیراقدام شود و گزارش پیشرفت کار به طور مرتب به استحضار ملت شریف ایران برسد.

متن کامل نامه رییس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر داودی
معاون اول محترم رییس جمهور

سلام علیکم

استحضار دارید که تنظیم برنامه پنج ساله براساس چشم انداز بیست ساله از مهمترین وظایف دولت است. برنامه در واقع چارچوب عمل دولت و دستگاه ها در راستای تحقق متعالی ملت ایران در افق سال ‪ ۱۴۰۴‬است.

استعدادهای مادی و معنوی و انسانی این سرزمین، ظرفیت جهش‌های بلند به سوی آرمانهای مترقی ملت عزیز را دارد و بر دست اندرکاران است که با روشن بینی ، خودباوری و اعتماد به توانمندیهای ملت ایران ، مناسب‌ترین برنامه برای شکوفایی این استعدادها و هدایت کشور به سوی اهداف را طراحی و اجرا نمایند.

گر چه باید از تجربیات دیگران بهره گرفت لیکن باید دانست که برپایی جامعه پیشرفته، مقتدر و اسلامی و حل مشکل کشور نیازمند نگاه خودباور و راهکارهای بومی و برخاسته از اندیشه ژرف اندیشمندان و عاشقان تعالی میهن عزیز است که به فضل الهی امروز در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه و جای جای این سرزمین پر افتخار به فراوانی آماده خدمتگزاری بدون منت هستند.

به‌خاطر داشته باشیم که رنج این سرزمین از اقتباس و تقلید محض و اجرای بی چون و چرای نسخه‌های غربی و شرقی در مدیریت ملت با فرهنگ و عزیز، بسیار جانسوز و تاسف آور است.

چه بسیار منابع کم نظیر و منحصر به فرد که بر باد رفت و چه ارزشهای متعالی و آداب و رسوم و سنتهای مترقی انسان ساز که دستخوش هدم و تاراج گردید.

بازگشت به خود، هویت و اصالتهای ایران زمین و اتکا بر خلاقیت واندیشه ایرانی و اعتماد به تدبیر و همت بلند مردم این دیار رمز شکوفایی پایدار و ماندگار است. الگوی توسعه اسلامی - ایرانی نیاز امروز جامعه ما و تنها راه حرکت به سمت قله‌های کمال و پیشرفت حقیقی است.

بدینوسیله به جنابعالی ماموریت داده می‌شود تا با تشکیل شورای عالی تدوین برنامه پنجم سازندگی کشور شامل افرادی که نامشان ضمیمه است و با ساماندهی کار گروه‌های لازم ظرف مدت حداکثر پانزده ماه، ابتدا نسبت به تهیه سیاستهای کلی حاکم بر برنامه جهت ارایه به مقام معظم رهبری - دام ظله العالی - و پس از تایید و ابلاغ ، نسبت به تهیه برنامه پنجم سازندگی اقدام فرمایید تا پس از تصویب در دولت و طی مراحل در مجلس شورای اسلامی برای ابتدای سال ‪ ۱۳۸۹‬آماده اجرا باشد.

ریاست شورای عالی به عهده جنابعالی و دبیری آن به عهده جناب آقای مهندس برقعی خواهد بود. در انجام این کار عظیم توجه جدی و اعتماد به محکمات زیر ضروری است:

‪ -۱‬خط نورانی حضرت امام راحل (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری
‪ -۲‬استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت‌های قانون اساسی مترقی جمهوری اسلامی ایران و تحول سازمانی بر اساس آن
‪ -۳‬حرکت سریع و هماهنگ به سمت افق چشم انداز ‪۱۴۰۴‬
‪ -۴‬اصالت و کارآمدی فرهنگ اصیل اسلامی - ایرانی و ضرورت قوام و دوام و گسترش هر چه بیشتر آن
‪ -۵‬تقویت همبستگی ملی و دلبستگی به سرزمین و بهره‌برداری از همه استعدادها و توانمندیهای کشور در سازندگی
‪ -۶‬تحقق عدالت در تمام ابعاد از جمله فرهنگی ، اقتصادی ، سیاسی و مدیریتی و عمران و آبادانی هماهنگ تمام نقاط کشور
‪ -۷‬عزت و سرافرازی ملت ایران در دنیا و پیگیری مسوولیتهای جهانی انقلاب اسلامی
‪ -۸‬تحول سازمانی بر اساس قانون اساسی و اصلاح روندهای اجرایی با هدف کاهش اتلاف منابع و تسریع در تصمیم‌گیری و اجرا
‪ -۹‬اعتقاد به اینکه کشور را مردم باید اداره کنند وانتقال فرصتهای کار و تلاش و مدیریت به مردم عزیز و اجرای کامل سیاستهای اصل ‪ ۴۴‬قانون اساسی و کاهش موثر اختیارات و مسئولیتهای دولت با هدف کوچک‌سازی واقعی دولت ‪ -۱۰‬پیشرفت علمی و فنی کشور در تمام ابعاد و توسعه فرصت رشد و تعالی مادی و معنوی و علمی و فرهنگی برای همگان به ویژه جوانان
‪ -۱۱‬اعتلای کرامت انسانی و رفع کامل نیازهای ضروری جوانان از اشتغال و مسکن و ازدواج و رفع دغدغه عمومی در این موارد و تامین حداقل‌ها برای همگان.

تاکید می‌نمایم که هدفمندی، انسجام و هماهنگی درونی، انطباق با شرایط بومی ، شفافیت و عملیاتی بودن، مختصر و مردم فهم بودن، ارایه راهکارهای روشن و اجرایی برای تحقق اهداف، انعطاف پذیری مناسب ، قابلیت اجرایی و همراه کردن عموم مردم در دریافت و اجرای برنامه از ویژگیهای یک برنامه موفق، سازنده و مناسب است.

امیدوارم باتوکل بر خدا و هماهنگی و استفاده از صاحب نظران و علاقمندان نسبت به انجام این ماموریت خطیر اقدام نمایید و گزارش پیشرفت کار را به طور مرتب به استحضار ملت شریف برسانید.

از خدای متعال برای شما و همه عاشقان سرافرازی ایران زمین موفقیت در خدمتگزاری روز افزون مسالت دارم.

محمود احمدی نژاد

بر اساس این گزارش، اعضای شورای عالی تدوین برنامه‌پنجم سازندگی کشور بدین شرح است:

۱-‬ جناب‌آقای مهندس برقعی، معاون محترم برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور
2- جناب آقای دکتر رهبر
3- جناب آقای دکتر شرافت جهرمی
4- جناب آقای دکتر دانش جعفری، وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی
5- جناب آقای دکتر میرکاظمی، وزیر محترم بازرگانی
6- جناب آقای مهندس مظاهری، رییس کل محترم بانک مرکزی
7- جناب آقای دکتر شیبانی
8- جناب آقای دکتر کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان
9- جناب آقای دکتر عزیزی، مشاور محترم رییس جمهور
10- حجت‌الاسلام والمسلمین آقای دکتر علی اکبری، معاون محترم رییس جمهور و رییس سازمان ملی جوانان
11- جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای دکتر تهرانی
۱۲-‬ جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای ربانی
۱۳-‬ جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای مدرسی
14- جناب آقای دکتر گلشنی
۱۵-‬ جناب آقای دکتر بهبهانی، مشاور محترم رییس جمهور
۱۶-‬ جناب آقای دکتر سید حسن امامی
17- سرکار خانم دکتر طبیب زاده مشاور محترم رییس جمهور و رییس مرکز امور زنان و خانواده
۱۸-‬ سرکار خانم دکتر مبشری، رییس محترم دانشگاه الزهرا
19- سرکار خانم دکتر سیف
۲۰-‬ سرکار خانم دکتر علم الهدی
۲۱-‬ جناب آقای انواری، رییس محترم کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره)
۲۲-‬ جناب آقای دکتر جهرمی، وزیر محترم کار و امور اجتماعی
۲۳-‬ جناب آقای مهندس محرابیان، سرپرست محترم وزارت صنایع و معادن ‪
۲۴-‬ جناب آقای دکتر طهماسبی
25- جناب‌آقای کردان، معاون محترم وزیرکار و رییس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور
۲۶-‬ جناب آقای دکتر زارعی
۲۷-‬ سردار احمد وحیدی

کد خبر 33393

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز