جمعه ۱۳ مهر ۱۳۸۶ - ۱۷:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: روگردانی از مصرف داروهای صدافسردگی با باردارشدن،تصورات غلط رایج درباره سرطان پستان و تاثیر ضددرد فلفل و ژن دوقلوزایی عناوین یافته‌های پزشکی آنلاین امروز هستند.

داروهای صدافسردگی و باردارشدن

ام‌اس‌‌ان‌بی‌سی: بر اساس یک بررسی جدید مصرف داروهای ضدافسردگی به طور قابل توجهی در زنانی که برای اولین بار در‌می‌یابند باردار هستند، کاهش پیدا می‌کند.
این بررسی نشان داد که 3.7 درصد کاهش در مصرف داروهای ضدافسردگی در اولین سه‌ماه بارداری رخ می‌دهد.
7.7 درصد زنان میزان مصرف داروی خود را به زیر دوز تجویز شده کاهش می‌دهند، و 4.7 درصد آنها به دسته دیگری از داروها روی می‌آورند.

دکتر آنیک برارد از بیمارستان سنت‌ژوستین CHU در مونترآل دراین باره گفت: " این یافته که زنان هنوز از مصرف قرص‌های ضد‌افسردگی در بارداری هراس دارند، هشداردهنده است."

باورهای غلط درباره سرطان پستان

یو‌اس‌تودی: دکتر دیانا زوکرمن از "مرکز ملی پژوهش زنان و خانواده‌ها" در آمریکا  به شایعات و افسانه‌های رایج درباره سرطان پستان اشاره می‌کند. او می‌گوید، بر خلاف تصور رایج تعداد بسیار اندکی از زنان مبتلا به سرطان پستان نیاز برداشت جراحی پستان (ماستکتومی) دارند؛ زنان جوان بسیار کمتر از زنان مسن در معرض ابتلا به سرطان پستان هستند؛ سرطان پستان لزوما مرگبار نیست، مگر اینکه به خارج از پستان پخش شده باشد؛ و مردان هم سرطان پستان می‌گیرند.

ترکیبی در فلفل با خواص ضددرد

بی ‌بی‌سی: یک ماده شیمیایی موجود در فلفل قرمز ممکن است بر خلاف داروهای بیحسی موضعی معمول که بر همه سلول‌های عصبی تاثیر می‌گذارند، بدون تاثیر حس لمس و حرکت  درد را تسکین دهد.

پژوهشگران در نشریه Nature  گزارش می‌کنند که کاپسایسین، ماده‌ای که باعث تندی فلفل می‌شود، میتواند تنها گیرنده‌های درد را مورد هدف قرار دهد، بنابراین عوارض جانبی بیحسی را نخواهد داشت.

در حالیکه فلفل بالقوه می تواند به عنوان یک ماده ضددرد به کار رود، دانشمندان هنوز بهترین شیوه  برای جذب این ترکیب در بیماران از طریق تزریقی یا خوراکی را نیافته‌اند.

دوقلوزایی یک نسل در میان رخ می‌دهد؟

نیویورک تایمز: آیا این باور قدیمی صحت دارد که دوقلویی یک نسل در میان در خانواده‌ها بروز می‌‌کند؟

پژوهشگران نشان داده‌اند که ژنی وجود دارد که زنان را مستعد تخمک‌گذاری چندتایی می‌کند و بنابراین احتمال داشتن دوقلوهای ناهمسان را می‌افزاید. با توجه به انتقال این ژن به فرزندان، تولد دوقلوهای ناهمسان در برخی خانواده‌ها شایع‌تر است.

اما این تصور که دوقلوزایی یک نسل در میان بروز می‌کند، شاید به این علت باشد که مردانی که حامل این ژن هستند، آن را به دختران‌شان منتقل می‌کنند، و بنابراین احتمال بارداری دوقلو را در آنها می‌افزایند.

کد خبر 33197

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز