مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین- فتانه انفرادی: "دیابت را شکست بده" این عبارت کوتاه و در عین حال، هشدارآمیز، شعار امسال روز جهانی بهداشت (هفتم آوریل) است که از سوی سازمان جهانی بهداشت، انتخاب شده است و نشان می‌دهد که میزان شیوع دیابت در جهان روز به روز در حال افزایش است.

فتانه انفرادی

عبارت " ديابت را شكست بده" هم تلنگري است براي افراد مبتلا به ديابت كه بيشتر مراقب خود باشند و بيماري خود را هنرمندانه و با برنامه كنترل كنند و هم هشداري است، براي افرادي كه نسبت به وضعيت سلامت خود بي‌توجه هستند و به عبارت بهتر، بحث پيشگيري از بيماري‌ها وضرورت خود مراقبتي در زندگي‌شان، جايي ندارد.

گرچه كارشناسان بهداشتي، معتقد هستند كه ديابت قابل كنترل است اما آنچه قابل تامل به نظر مي‌آيد اين نكته است كه بسياري از مردم در ايران، به دليل مشغله‌هاي فراوان زندگي شهري، و غفلت در انجام آزمايش‌هاي دوره اي از وضعيت سلامت كامل خود آگاهي ندارند و حتي ازميزان قند خون‌شان بي اطلاع هستند.

حال آنكه بسياري از ايراني‌ها ديابت دارند اما نمي‌دانند و اين ندانستن، آنها را با مخاطرات زيادي در آينده روبه رو مي‌كند. اين مخاطرات حتي ممكن است به قطع عضو، كوري، نارسايي كليه و ...منجر شود.

  • ديابت در جهان

آمارها نشان مي‌دهد كه بيش از 400 میلیون نفر در دنیا دیابت دارند و اينكه بيماري‌هاي غيرواگير، كه ديابت هم جزو آنهاست، دليل ۷۰ درصد مرگ و ميرها در دنياست.

ديابت شايع‌ترين بيماري متابوليك در دنيا است. به طوري كه سالانه پنج ميليون نفر بر اثر ابتلاي به ديابت در جهان، جان خود را از دست مي‌دهند.

سازمان جهاني بهداشت پيش‌بيني كرده كه تا سال ۲۰۳۵، آمار مبتلايان، به ۶۰۰ ميليون نفر افزايش يابد. شيوع ديابت در حال حاضر در دنيا ۳/۸ درصد است و ۸۰ درصد بيماران ديابتي در كشورهايي با درآمد ضعيف و متوسط زندگي مي‌كنند.

در جهان از هر ۱۲ نفر يك نفر با ديابت زندگي مي‌كنند، از هر دو بيمار ديابتي، يك نفر از بيماري خود اطلاع ندارد و در هر شش ثانيه، يك نفر بر اثر ديابت در جهان جان خود را از دست مي‌دهد.

شيوع ديابت در خاورميانه و شمال افريقا بالاتر از ميانگين جهاني است.

پيش بيني مي‌شود كه تا سال ۲۰۳۵ آمار ابتلا به ديابت در اين منطقه به ۲ برابر افزايش يابد.

  • ديابت در ايران

چهار و نيم ميليون نفر در ايران از ديابت رنج مي‌برند. از اين تعداد ۲ ميليون نفر از بيماري خود اطلاع ندارند.

ايران، پس از مصر و پاكستان رتبه سوم در ابتلا به ديابت را در خاورميانه دارد.

كارشناسان معتقدند كه براثر گذر زمان، شيوع ديابت منجر به بروز بيماري‌هاي ديگري نيز مي‌شود و بيماران ديابتي ۲ تا 4 برابر بيشتر از افراد عادي به سكته و بيماري‌هاي قلبي دچار مي‌شوند و اينكه بيماران ديابتي، ۲۵ برابر بيشتر در معرض ابتلا به بيماري‌هاي چشمي و كوري قرار دارند و ۱۰ برابر بيشتر از افراد عادي از نارسايي كليه رنج مي‌برند.

۵۰ درصد افراد مبتلا به ديابت از نوروپاتي ديابتي رنج مي‌برند و ۱۵ تا ۴۰ درصد بيش از ساير افراد در خطر ابتلا به قطع عضو اندام‌هاي انتهايي قرار دارند.

مسئولان وزارت بهداشت بارها و بارها و در مناسبت‌هاي مختلف نسبت به افزايش ديابت به ويژه ديابت نوع دو،‌ ‌در ايران هشدار داده اند و از مردم خواسته‌اند كه با معاينه‌هاي دوره اي از ميزان قند خون اطلاع پيدا كنند تا در صورت قند خون بالا، با تغيير سبك زندگي و تغذيه، ديابت را براحتي كنترل كنند.

واقعيت آن است كه مبتلا نشدن مردم به ديابت نوع دو، هم همت و توجه مردم، نسبت به سلامت‌شان و هم توجه متوليان و مسئولان حوزه سلامت كشور را نسبت به برنامه‌هاي مستمر براي پيشگيري از بيماري‌ها، مي طلبد چرا كه هر چقدر هم كه متوليان نظام سلامت كشور براي پيشگيري از بيماري‌هاي غيرواگير مثل ديابت، سرطان و بيماري‌هاي قلبي و عروقي، پول و اعتبار اختصاص دهند و هزينه كنند، اما مردم غرق مشغله‌هاي زندگي روز مره شوند و نسبت به مقوله پيشگيري از بيماري‌ها بي‌توجه باشند، همچنان، مرگ و ميرها و عوارض ناشي از بيماري‌هاي غيرواگير در ايران، روند صعودي خواهد داشت. بنابراين، تحقق كامل سلامت مردم ايران، به ويژه در زمينه ديابت، نياز به همت توامان ،مسئولان و مردم دارد.

واقعيت آن است كه برنامه‌هاي غربالگري بيماري‌هاي غيرواگير كه قطعا براي اجرايي شدن آن در همه كشورها، هزينه‌هاي زيادي مي‌شود، تنها وقتي به ثمر مي‌نشيند كه مردم هم نسبت به وضعيت سلامت خود،‌ حساسيت داشته باشند و براي تغيير سبك غلط زندگي و تغذيه خود مشاركت فعال داشته باشند. به عبارت بهتر، مردم با بالابردن سطح سواد سلامت خود كه البته به مدد رسانه‌ها و دولت امكان پذير است، براي انجام برنامه‌هاي خود مراقبتي ترغيب و تشويق شوند و بدانند كه سلامت بايد در اولويت زندگي شان قرار گيرد.

تامين و حفظ سلامت مردم، بدون مشاركت خود مردم امكان پذير نيست. پس همين الان و از همين امروز، تصميم بگيريد كه سلامت در اولويت برنامه‌هاي روزمره‌تان قرار گيرد. سبك غلط زندگي‌تان را تغيير دهيد. درست و بموقع غدا بخوريد . ورزش كنيد. بخنديد. از هر آنچه شما را رنج مي‌دهد، دوري كنيد. با همه مهربان باشيد. به همه احترام بگذاريد .به كسي بدي نكنيد . كار خير بسيار انجام دهيد،‌ از انسان‌هايي كه شما را آزار مي‌دهند و سبب مي‌شوند كه شادي و لبخند از چهره‌تان رخت بربندد، فاصله بگيريد اما خود به همه انرژي مثبت بدهيد . با خالق هستي بيشتر و بيشتر مانوس شويد و با او بيشتر درد دل كنيد و در مواقع سختي و ناراحتي فقط به او پناه بيريد و از او كمك بخواهيد.

آزمايش‌هاي دوره اي را فراموش نكنيد و اگر از ميزان قند خون خود اطلاع نداريد، با انجام يك آزمايش دوره اي از وضعيت سلامت خود با خبر شويد و اگر اطلاع يافتيد كه ديابت داريد،‌ خيلي هنرمندانه، آن را تحت كنترل در آوريد، چون ديابت بيماري‌ست كه در صورت داشتن سبك درست زندگي و عمل به توصيه‌هاي پزشك معالج، با شما دوست خواهد شد و بدون آنكه شما را از پا بياندازد. اما در صورت ذره اي بي‌توجهي و مديريت نكردن هنرمندانه اين بيماري، ديابت شما را از پا خواهد انداخت. ديابت براحتي قابل كنترل است.

يادمان باشد كه انسان‌هاي موفق انسان‌هايي هستند كه هم خوب كار مي‌كنند و هم براي درست زندگي كردن خود، برنامه دارند . آنها اصل زندگي‌شان اين است، سالم باش و سالم بمان تا بهتر كار كني. پس بياييد از همين حالا، هنرمندانه زندگي كنيم و نه تنها ديابت كه كل بيماري‌ها ر ا كنترل و مديريت كنيم و شكست دهيم .

کد خبر 329616

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha