همزمان با روز جهانی دیابت(۲۳آبان) اجرای طرح غربالگری دیابت برای تمامی تاکسیرانان شهر تهران در ۴۶پایانه تاکسیرانی آغاز می‌شود.

طرح غربالگری دیابت

تاكسيرانان به‌علت تحرك بسيار كمي كه دارند ازجمله گروه‌هاي در معرض شديد ابتلا به ديابت هستند.

به گفته حسن اشتري، معاون فرهنگي آموزشي تاكسيراني، اين طرح همزمان با هفته جهاني ديابت از 23 آبان به مدت يك هفته در 46پايانه تاكسيراني شهر تهران برگزار مي‌شود و تا اجراي طرح براي تمامي تاكسيرانان تهراني در پايانه‌ها ادامه دارد و براساس برآورد زماني شايد تا پايان سال هم طول بكشد. اشتري با بيان اينكه درصد بالايي از رانندگان تاكسي در معرض بيماري ديابت‌اند، افزود: عمده علت بيماري ديابت كم‌تحركي افراد است كه تاكسيرانان به‌علت مقتضيات شغلي ازجمله اينكه روزانه بيش از 150كيلومتر پيمايش رانندگي مي‌كنند، علاوه بر در معرض‌ديابت بودن به مشكلات گوارشي و تغذيه نيز مبتلا مي‌شوند. وي با بيان اينكه اين خدمات تنها به تاكسيراناني كه داراي پروانه هوشمند‌ هستند ارائه مي‌شود،گفت: بعد از انجام تست رايگان در پايانه‌ها تاكسيراناني كه وضعيت مشكوكي دارند به كلينيك‌هاي ديابتي‌ها معرفي و از تخفيف 30درصدي براي انجام ساير مراحل درمان برخوردار مي‌شوند. گروه‌هاي انجام تست رايگان ديابت از23آبان همه روزه از ساعت 9صبح تا 4بعدازظهر به تاكسيرانان در تمامي پايانه‌هاي تاكسيراني شهر تهران خدمات ارائه مي‌دهند.

بررسي‌هاي صورت‌گرفته درخصوص شيوع ديابت نشانگر آن است كه تا 15سال آينده شمار مبتلايان به ديابت در ايران از 4به 9ميليون نفر افزايش يافته و ايران به دومين كشور منطقه خاورميانه و شمال آفريقا از نظر شمار مبتلايان به ديابت تبديل مي‌شود. براساس آمار در حال حاضر23درصد ايرانيان بالاي 30سال ديابتي‌اند يا دچار عدم‌تحمل گلوكز (IGT) هستند. تقريباً 25درصد موارد IGT در آينده دچار ديابت مي‌شوند. مطالعات نشان داده است كه نصف افراد ديابتي بررسي‌شده در ايران قبل از انجام مطالعات از بيماري خود آگاهي نداشتند.

کد خبر 313297

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha