دیابت یک بیماری مزمن است که یا هنگامی رخ می‌دهد که لوزالمعده انسولین کافی تولید نمی‌کند یا زمانی که بدن نمی‌تواند به طور مؤثر از انسولین تولید شده استفاده کند. انسولین هورمون بسیار مهمی است که قند خون را تنظیم می‌کند.

افزايش بيماران مبتلا به ديابت

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: در حال حاضر بیماری دیابت مردم زیادی در کل دنیا را به تسخیر خود درآورده است. بر اساس آخرین آمار فدراسیون جهانی دیابت، بیش از ۵۳۷ میلیون نفر در دنیا دیابت دارند؛ یعنی افراد مبتلا به دیابت در کل دنیا بعد از چین و هند بزرگ‌ترین جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهند. با وجود اینکه تعداد مبتلایان به دیابت بسیار زیاد هستند اما هنوز نمی‌توان آمار دقیقی از تعداد مبتلایان به این بیماری ارائه داد.

شیوع بی‌سابقه دیابت در دنیا

دکتر علیرضا استقامتی، فوق تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم در نشست تخصصی «مدیریت دیابت - چالش‌ها و راهکارها» گفت در حال حاضر با شیوع بی‌سابقه دیابت در دنیا مواجه هستیم و در واقع این موضوع سلامت بشر را تحت تأثیر قرار داده است.

در منطقه خاورمیانه و کشورهای اطراف ما به دلیل تغییر سبک زندگی بیش از ۷۳ میلیون نفر درگیر بیماری دیابت هستند و افزایش پیش رونده این بیماری هزینه‌های زیادی به بخش‌های مختلف جامعه وارد آورده است.

شیوع بی‌سابقه دیابت در دنیا؛ دیابت باید مدیریت شود | ۷ میلیون مبتلا به دیابت در ایران و ۱۱ میلیون نفر در مرحله پیش‌دیابت

بار زیاد مالی دیابت به نظام سلامت

به گفته این فوق تخصص غدد در ایران علاوه بر آنکه بیش از ۷ میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند، بیش از ۱۱ میلیون نفر نیز در معرض پیش‌دیابت قرار دارند و در واقع ۲۵ درصد از افرادی که ممکن است دیابت داشته یا به‌زودی به دیابت مبتلا شوند خودشان نمی‌دانند که دیابت دارند.

آمارها نشان می‌دهد دیابت بار زیاد مالی به همه جوامع وارد می‌کند و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ بیش از یک‌تریلیون دلار بر دوش دولت‌ها هزینه تحمیل کند. ضمن آنکه آمار مرگ‌ومیر و مشکلاتی که دیابت ایجاد می‌کند نیز باعث افرایش ۷. ۶ درصدی مرگ‌ومیرها نیز خواهد شد.

ارتباط کرونا با دیابت

دکتر استقامتی با اشاره به اینکه کرونا آمار دیابت را در دنیا بالا برده است گفت تغییر سبک زندگی در دنیا باعث افزایش مبتلایان به دیابت شده است. همچنین توجه داشته باشیم شاید دیابت به خودی خود قابل کنترل باشد، اما مشکلات و عوارض دیگری به همراه دارد که مبتلایان را بیشتر به چالش خواهد کشید. چون شیوع بیماری‌های قلبی و ریوی، مشکلات کلیه، افزایش سکته‌های قلبی و مغزی در بیماران دیابتی شایع‌تر است. بنابراین کنترل دیابت و پیشگیری از آن حتماً باید مد نظر قرار گرفته شود.

لزوم تغییر سبک زندگی بیماران

استقامتی می‌گوید سبک زندگی بیماران باید عوض شود که البته نیاز به حمایت و آن برنامه‌ریزی زیادی دارد تا مقدمات آن فراهم آید. در این میان، آموزش ابتدای راه و مسیر پرداختن به مشکل دیابت است که البته در کشور ما توجه کافی به آن نمی‌شود و ما نیز گام‌های مهمی برای آن برنداشته‌ایم. برای گرفتن نتیجه مطلوب عوامل زیادی نقش دارند تا فرایند درمان آن‌طور که باید پیش برود.

شیوع بی‌سابقه دیابت در دنیا؛ دیابت باید مدیریت شود | ۷ میلیون مبتلا به دیابت در ایران و ۱۱ میلیون نفر در مرحله پیش‌دیابت

عوامل مؤثر بر افزایش دیابت

مجید داوری، دانشیار اقتصاد دارو گروه اقتصاد و مدیریت دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران با حضور در نشست تخصصی «مدیریت دیابت - چالش‌ها و راهکارها» گفت دیابت یک معضل جهانی است ولی برای آنکه بتوانیم مشکلات این حوزه را برطرف کنیم نخست باید ببینیم در چه وضعیتی قرار داریم.

به گفته او، مدیریت بیماری دیابت یک حوزه چند وجهی است که نظام سلامت، خود بیمار و نظام حکمرانی و مسوولان در آن نقش مهمی دارند.

لزوم توجه به آموزش و آگاهی بیشتر

داوری گفت آموزش، عملکرد دارو، کیفیت و در دسترس بودن آن در درجه اول اهمیت قرار دارد. یعنی دارو حتماً باید در دسترس باشد و بیمار هم باید توان پرداخت هزینه تهیه آن را داشته باشد. بنابراین ضروری است از جانب سازمان غذا و دارو بر اثربخشی و کیفیت داروها نظارت لازم صورت گیرد.

به گفته مدیریت دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران در حکمرانی، سیاست‌های عمومی اهمیت زیادی دارند. اما باید بپذیریم بعضی عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت از دست نظام سلامت خارج است.

ارتباط تغذیه با ابتلا به دیابت

مجید داوری می‌گوید: موضوع فقر موضوع مهمی است که دیابت را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد. آمارها نشان می‌دهد ۳۰ میلیون نفر در کشور زیر خط فقر قرار دارند و بیش از ۹۰ درصد از بیماران دیابتی نیز در پایین‌ترین گروه‌های اقتصادی-اجتماعی قرار دارند و نمی‌توانند تغذیه خوب و همچنین وقت و فرصت کافی برای ورزش داشته باشند. ضمن آنکه تحت فشارهای اجتماعی و استرس نیز قرار دارند که همگی می‌توانند دیابت را تحت تأثیر قرار دهند.

شیوع بی‌سابقه دیابت در دنیا؛ دیابت باید مدیریت شود | ۷ میلیون مبتلا به دیابت در ایران و ۱۱ میلیون نفر در مرحله پیش‌دیابت

چالش‌های بیماران مبتلا به دیابت در ایران

به گفته داوری، حدود ۸۰ درصد بیماران مبتلا به دیابت از مراقبت کافی برخوردار نیستند. یعنی تقریباً هر کدام از این بیماران به دلیل مراقبت ناکافی ۵. ۵ سال از عمر خود را از دست می‌دهد. با توجه به اینکه حدود ۷۰ درصد از جمعیت بیماران دیابتی در سن فعالیت اقتصادی هستند، از دست رفتن این سال‌ها زیان اقتصادی بسیار زیادی را متوجه جامعه خواهد کرد.

مشکلات افزایش وزن و چاقی

به عقیده او مطالعات نشان می‌دهد فقط ۱۶ درصد از بیماران مبتلا به دیابت وزن مناسب دارند و ۸۴ درصد آن‌ها اضافه وزن دارند یا چاق هستند که می‌تواند مشکلات زیادی را به دنبال داشته باشد. بنابراین برای مدیریت مناسب دیابت نظام حکمرانی، بیمارو نظام سلامت باید در کنار همدیگر قرار داشته باشند تا بتوان زندگی بهتری را برای بیماران رقم زد.

کد خبر 805397
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha