همشهری آنلاین: معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: در هر ۲۰ ثانیه یک پا در دنیا به دلیل دیابت قطع می‌شود که این موضوع با ورزش و رژیم غذایی قابل پیشگیری است.

دکتر علی اکبر سیاری در خطبه های نماز جمعه

به گزارش وبدا، دکتر علی اکبر سیاری، همزمان با سومین روز از هفته سلامت در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با بیان اینکه شعار امسال هفته سلامت " غلبه بر دیابت" نامگذاری شده است گفت: در کشور ما نیز 5 میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند و تعدادی نیز در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند.

دكتر علي اكبر سياري افزود: در حال حاضر 422 میلیون نفر در دنیا به دیابت مبتلا هستند و 50 درصد از آنها از بیماری خود بی‌خبرند.

وي با بیان اینکه افراد دیابتی و افراد در معرض خطر این بیماری می‌توانند زندگی سالمی داشته باشند، گفت: این افراد باید بیماری و سلامت خود را مدیریت کنند یعنی در قدم اول رژیم غذایی سالم داشته باشند.

معاون بهداشت وزير  بهداشت گفت: مردم ایران روزانه 10 تا 12 گرم نمک مصرف می‌کنند در حالی‌که میزان نمک مفید روزانه برای افراد کمتر از 50 سال 5 گرم و برای افراد بالای 50 سال 3 گرم است و ما روزانه با خوردن نان و پنیر روزانه 7 گرم نمک مصرف می‌کنیم.

دکتر سیاری با بیان اینکه مصرف نمک اضافی باعث فشار خون می‌شود ، گفت: 10 میلیون نفر در کشور مبتلا به فشار خون هستند که نیمی از آنان از بیماری خود اطلاعی ندارند. سالانه 83 هزار مرگ در ارتباط با فشارخون است بنابراین باید از سلامتی خود مراقبت کنیم.

دکتر سیاری همچنین مصرف روغن و نمک زیاد را برای سلامتی مضر دانست و گفت: روزانه باید 25 گرم قند( معادل 6 حبه قند) مصرف کنیم اما قند بکار رفته در یک نوشابه 30 گرم است. سرانه مصرف قند مردم ما 65 گرم است و می‌توان این میزان را از طریق کاهش مصرف نوشابه، شیرینی و شکلات کاهش داد و در عوض مصرف میوه جات و سبزیجات را افزایش داد.

معاون بهداشت  وزير بهداشت، به بیماران دیابتی توصیه کرد که روزانه 5 وعده غذایی؛ شامل سه وعده اصلی و دو میان وعده ،مصرف کنند .

دکتر سیاری، گفت: انجام روزانه 30 دقیقه و در هفته 150 دقیقه ورزش به طوری که ضربان قلبمان تند شود ، برای سلامتی مفید است. کودکان و نوجوانان روزانه یکساعت و بزرگسالان حداقل 5 روز در هفته و به مدت 30 دقیقه ورزش کنند.

معاون بهداشت وزير بهداشت،  ضرورت کنترل وزن را مورد تاکید قرار داد و گفت: در حال حاضر یک میلیاد و 100 نفر در دنیا و در کشور ما 25 تا 30 میلیون نفر دچار اضافه وزن و چاقی هستند .

دکتر سیاری گفت: اگر نمایه توده بدنی بین 25 تا 30 باشد ، اضافه وزن ، بین 19 تا 25 طبیعی و بیشتر از 30 باشد دچار چاقی هستید.

وی افزود : نمایه توده بدنی ، وزن به کیلوگرم بخش بر قد به توان 2 محاسبه می‌شود.

دکتر سیاری یادآور شد: چاقی و اضافه وزن باعث بروز دیابت، سکته‌های زودرس، پوکی استخوان، ساییدگی مفصل و مشکلات خواب می شود در حالی با یک پیاده روی و رژیم غدایی مناسب می‌توان از چاقی پیشگیری کرد.

معاون بهداشت به افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت اشاره کرد و گفت: کسانی كه چاق هستند و یا اضافه وزن دارند، افرادی که یکی از بستگان درجه یکشان به دیابت مبتلاست، خانم‌هایی که نوزادان بالای 4 کیلو گرم به دنیا آورده اند، افرادی که زیر 50 سالگی سکته کرده اند، و کسانی که قند خون ناشتای آنان بین 100 تا 125 است باید به نظام مراقبت که در شهرها و روستاها وجود دارند مراجعه كنند.

دکتر سیاری گفت: افراد دیابتی در سال 4 بار و افراد در معرض خطر باید سالانه یکبار به این مراکز مراجعه کنند.

معاون بهداشت گفت: در حال حاضر در روستاها به ازای هر 1000 تا 1500 نفر یک بهورز، برای هر 4 هزار نفر یک پزشک در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در شهرها نیز برای 2 تا 3 هزار نفر یک کارشناس مراقب سلامت، برای 30 تا 50 هزار نفر یک کارشناس تغذیه و به ازای هر 12 هزار و 500 نفر یک پایگاه سلامت و برای 30 تا 50 هزار نفر جمعیت یک مرکز جامع خدمات سلامت پیش بینی شده است.

معاون بهداشت افزود: این سیستم مراقبت سلامت برای بیش از 10 میلیون حاشیه نشین کشور و شهرهای بالای 50 هزار نفر پیش بینی شده و در برخی از شهرهای با جمعیت بالا مانند زنجان، قم و یزد نیز این سیستم مراقبت وجود دارد.و خدمات ارایه شده در این پایگاه‌ها و مراکز رایگان می‌باشد.

دکتر سیاری در ادامه با بیان اینکه سلامت ایرانیان از ناحیه بیماری‌های غیرواگیر در خطر است، گفت: 75 درصد بار بیماری‌ها و 60 تا 70 درصد مرگ و میرها به دلیل چهار بیماری؛ دیابت، سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و آسم و بیماری‌های مزمن تنفسی است.

معاون بهداشت افزود: این بیماری‌ها به دلیل چند عامل خطر شامل کم تحرکی ، غذای ناسالم ، اضافه وزن و چاقی، قند خون بالا، چربی خون بالا، مصرف الکل و مصرف دخانیات ایجاد می‌شود.

دکتر سیاری گفت: مردم ایران سالانه 10 هزار میلیارد تومان برای مصرف دخانیات هزینه می‌کنند و خود را در معرض ابتلا به بیماری‌ها قرار می‌دهند .

وی با بیان اینکه بیماری‌های غیر واگیر براحتی قابل پیشگیری هستند گفت: کسی که مبتلا به دیابت شود و زود این بیماری تشخیص داده نشود دچار اختلالات چشمی و بینایی می‌شود و کلیه، چشم و پایش را از دست می‌دهد.

وی همچنین افزود: 15 میلیون نفر نیز دچار چربی خون بالا و 10 میلیون نفر مبتلا به فشار خون هستند که این بیماری‌ها قابل پیشگیری اند.

دکتر سیاری افزود: با نظام مراقبتی که با اجرای طرح تحول سلامت در کشور ایجاد کردیم تا کنون 450 هزار دیابتی در کشور را شناسایی کرده ایم و امیدواریم که همه موارد را شناسایی کنیم و انتظار داریم مردم ایران تا پایان سال به سیستم ما مراجعه کنند و برایشان پرونده الکترونیک سلامت ایجاد کنیم.

کد خبر 331393

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha