همشهری آنلاین: سرپرست دفتر مدیریت خطربلایای وزارت بهداشت می‌گوید: بلایا اثرات نامطلوبی در مدیریت دیابت برای افراد مبتلا به دیابت و متاثر از بلایا به همراه دارد.

دکتر علی اردلان

به گزارش همشهري آنلاين، دکتر علی اردلان تاكيد مي‌كند: بدنبال وقوع بلایا، اندازه‌گیری قند خون افراد دیابتی با مشکل مواجه مي‌شود. به گونه ای که در چنين شرايطي، افزایش قابل توجه قند خون و افزایش فشارخون به کرات گزارش شده است.

مدیر گروه سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم پزشکی تهران مي‌گويد: علاوه بر اين، بدنبال بروز  بلايا، عوامل متعددی مانند تغییر در رژیم غذایی روزانه، استفاده از غذاهای حاوی مواد نگهدارنده و کنسرو شده، ایجاد وقفه در دریافت داروهای روتین و استرس‌های روانی، منجر به برهم خوردن جریان قندخون و تشدید بیماری می‌شود.

دكتر اردلان از برنامه‌هاي وزارت بهداشت براي مديريت ديابت در هنگام بلايا مي‌گويد و اينكه در برنامه ملی پاسخ نظام سلامت در بلایا و فوریت‌ها، دستورالعمل‌هاي ويژه‌اي براي بيماران ديابتي تدوين شده است.

سرپرست دفتر مدیریت خطر بلایای وزارت بهداشت به ارایه خدمت به بیماران دیابتی به عنوان کارکرد تخصصی حمایت از آسیب دیدگان در مدیریت بلایا اشاره مي‌كند و مي‌گويد: اين خدمات، خود حاوی دستورالعمل‌هایی درباره نحوه ارایه خدمت به بیماران دیابتی، ذخیره سازی دارو و راهنمای درمان بیماران دیابتی است كه مي‌تواند ارایه دهندگان خدمت را در زمان وقوع بلایا،  یاری رساند.

او از جمله اهداف مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت در برنامه ششم توسعه را کاهش نسبی بار ناشی از عوامل خطر و بیماری‌های غیرواگیر به میزان 5درصد و پیشگیری از افزایش شيوع ديابت درافراد 30 سال و بالاتر تا پایان برنامه ذكر مي‌كند.

  • توصیه‌هایي براي بیماران دیابتی، در زمان وقوع بلایا

دكتر اردلان توصیه‌هایي هم براي بیماران دیابتی در زمان وقوع بلایا دارد.

سرپرست دفتر مدیریت خطر بلایای وزارت بهداشت مي گويد: در زمان وقوع بلایا و فوریت‌ها، افراد مبتلا به دیابت با چالش‌های ویژه‌ای در ارتباط با مراقبت‌های بهداشتی مختص به خود روبرو خواهند شد به همين دليل، پیشنهاد می‌شود، افراد مبتلا به ديابت، موارد زیر را حتما مورد توجه قرار دهند.

  • قبل از هر اقدامي، خود را به عنوان یک فرد دارای شرایط ویژه، به افراد امدادگر معرفی كنيد تا بتوانيد به خدمات مراقبتی مربوطه دسترسی پیدا کنيد.
  • مراقب از دست دادن آب بدن‌تان از طریق نوشیدن مایعات کافی باشید و به این نکته توجه داشته باشید که به دنبال وقوع بلایا، دسترسی شما به آب آشامیدنی سالم محدود خواهد شد.
  • سعی کنید که همواره مقداری ماده غذایی حاوی قند، برای جلوگیری از کاهش قند خون، همراه خود داشته باشید.
  • برای پیشگیری از بروز هرگونه عفونت که یکی از مهمترین عوامل آسیب پذیری افراد ديابتي است، به بهداشت پاهای خود توجه ویژه داشته باشید و هرچه سریعتر نسبت به درمان هر گونه زخم در بدن خوداقدام كنيد.
  • انسولین خود را تا جایی‌که امکان دارد در جای خنک نگهداری کنید و آن را از گرمای مستقیم، نور خورشید و یخ زدگی محافظت کنید.
  • به خاطر داشته باشید که یک پزشک در تعویض محصولات انسولین شما نظارت داشته باشد.
  • گرما و رطوبت می‌تواند به دستگاه اندازه گیری قند خون و نوارهای تست آن آسیب وارد کند. اگر از این دستگاه استفاده می‌کنید، هر چند وقت یکبار، پکیج اندازه گیری قند خون خود را قبل و حین بلایا بررسی کنید.
کد خبر 330613

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha