همشهری آنلاین: روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی نوشته است که آلمان ،روسیه و چین در بحث برنامه هسته‌ای ایران در مقابل آمریکا، انگلیس و فرانسه قرار گرفته‌اند.

نیویورک تایمز نوشت: بیانیه روز جمعه و تاخیر اعلام شده در ارائه پیش نویس قطعنامه‌ای علیه ایران در حقیقت امتیازی به روسیه، چین و آلمان است که از اعضای ائتلاف شکننده شش قدرت جهان هستند.

این روزنامه افزوده است آمریکا، انگلیس و فرانسه در نهایت موافقت کردند تا بحث و رای‌گیری در مورد قطعنامه سوم تحریم‌ها علیه ایران را تا ماه نوامبر به تعویق اندازند.

به نوشته نیویورک تایمز، شش قدرت جهانی در بیانیه خود گفته‌اند قطعنامه جدید علیه ایران را تکمیل خواهند کرد و در صورتی که خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گزارش ماه نوامبر خود اعلام نکند که "نتیجه مثبتی از تلاش ها" به دست آورده است آنها این قطعنامه را به رای خواهند گذاشت.

نیویورک تایمز تصریح دارد:مقامات دولت بوش که دیپلمات‌ها را تحت فشار قرار داده بودند تا تحریم‌ها علیه ایران را افزایش دهند نیز اعلام کردند تصمیم برای به تعویق انداختن رای‌گیری علیه ایران تا ماه نوامبر بیانگر واقعیت دشوار هم صدا کردن تمامی شش کشور است.

این روزنامه افزوده است: کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا نیز که معمولا با "سرگئی لاوروف" همتای روسی خود دارای رابطه فراری است این هفته نیز بخاطر خودداری روسیه از تحریم فوری ایران دچار تنش شده بود هر چند که سعی کرد اختلافات میان دو کشور را کم اهمیت جلوه دهد.

روزنامه نیویورک تایمز نوشته است: دیپلمات‌های آمریکایی امیدوار بودند در هفته جاری بتوانند اقدامات بیشتری را علیه ایران انجام دهند هر چند که از همان ابتدا علایم منتشر شده حاکی از آن بود که آنها به این خواسته های خود دست نخواهند یافت.

به نوشته این روزنامه، در مراسم نهار وزرای امور خارجه کشورهای گروه هشت که روز چهارشنبه برگزار شده بود رایس و لاوروف کلمات تندی را در مورد زمان مناسب جهت تلاش برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران رد و بدل کردند.

نیویورک تایمز افزوده است:یکی از دیپلمات‌های اروپایی که در آن جلسه بسته حضور داشته ولی اجازه نداشت به صورت علنی در مورد تنش‌های بوجود آمده بین رایس و لاوروف صحبت کند، گفت:"وضعیت به نقطه‌ای رسیده که اگر آن دو نفر (رایس و لاوروف) در کنار هم در یک اتاق باشند هیچ کاری نمی‌توان انجام داد."

این روزنامه نوشته است:وزیر امور خارجه روسیه نیز پس از مراسم نهار در گفت وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود با همتای آمریکایی خود در مورد اینکه باتوجه به توافق اخیری که بین ایران و آژانس صورت گرفته است، هم اکنون زمان مناسبی برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه تهران نیست حرف های تندی رد و بدل کرده است.

به نوشته نیویورک تایمز، خانم رایس کاملا نشان داده که علاقه‌ای ندارد محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد مسائل مربوط به مذاکرات ایران شود.

نیویورک تایمز افزوده است: رایس در همین چارچوب صریحا گفته است بهتر است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کار دیپلماسی را به دیپلمات ها واگذار کند.

این روزنامه در پایان اشاره کرده است که محمد البرادعی در ماه ژوئیه با مقامات ایرانی به توافق رسیده بود که طی یک جدول زمانی تهران به سئوالات باقی مانده آژانس در مورد فعالیت‌های هسته‌ای خود پاسخ دهد.

کد خبر 32732

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز