همشهری آنلاین: مجموعه‌ای از گفتگوهای فلسفه اسلامی و پدیدارشناسی غربی با عنوان «زمان و زمانی بودن در فلسفه اسلامی و پدیدارشناسی حیات» با همکاری بنیاد حکمت اسلامی صدرا و موسسه فنومنولوژی آمریکا منتشر شده است.

به گزارش روابط عمومی بنیاد حکمت اسلامی صدرا، کتاب «زمان و زمانی بودن در فلسفه اسلامی و پدیدارشناسی حیات» شامل پنج بخش می‌شود که در هر بخش آن، مجموعه‌ای از مقالات اساتید صاحب نظر پیرامون مسئله فلسفه حیات و تحول و دگرگونی و مسخ و آراء ابن عربی و ابن خلدون درباره آنها منعکس شده است.

در مقدمه کتاب آمده است: از پیش از تاریخ، دغدغه درباره زمانمندی حیات برای بسامان کردن کنش انسان و نیز برای طلب فلسفی فهم وجود از طریق جستجوی معنای آن، نقش حیاتی داشته است.

این دو تا پیش از اینکه در دوران جدید از هم جدا شوند، یکدیگر را اتقان می‌بخشیدند. با وجود پیشرفت گسترده در کنترل تغییر و حرکت، و فزونی تلاشهای مابعدالطبیعی در جهت آگاهی بخشی به انسان‌ها درباره سرنوشتشان، ذات حیرت‌آور زمان و زمانمندی واقعیت، همچنان بحث‌انگیز بوده است.

این جلد از سلسله مطالعات تطبیقی فلسفه اسلامی و غربی بدنبال آن است که با آغاز پژوهشی نو که از یک سو از حکمت باستان میراث و منابع یونانی ـ اسلامی و از سوی دیگر از بصیرت امروزین پدیدارشناسی حیات غربی، و در گفتگویی مشترک برای گشودن این معماهای سترگ وجود، پاسخی جدید بیابد.

از مقالات درج شده در بخش نخست کتاب می‌توان به دیدگاهی از ناکجا؛ نظر ابن عربی در باب ظهور زمانی نفس، تحول عظیم لوگوس حیات در زمانبندی پیدایش، حدوث زمانی جهان مادی و حرکت جوهری ملاصدرا و زمانیت پیدایش حیات اشاره کرد.

زمانی و زمانیت، پیدایش و منشاء زمان و لوازم پدیدارشناختی سنّتی درباره زمان نیز، مقالات مطرح شده در بخش دوم هستند.

عناوین مقالات به چاپ رسیده در بخش سوم کتاب شامل: نظر میرداماد درباره زمان و زمانیت، زمان تاریخی و زمان منجیانه، مسأله حکم، تفسیر ابن تیمیه از حکایت و زمانیت در قرآن می‌شود.

همچنین زمان و تشکیل شخص انسان؛ مقایسه افکار ادیث شتاین و مارتین هیدگر، زمانبندی پیدایش حیات در برابر لحظه ظهور تقدیر فراطبیعی، عشق ناب در نظر ملاصدرا، پدیدارشناسی وجود در تفکر ابن‌عربی و تلقی ابن خلدون و مفاهیم قرآنی عدالت اقتصادی و زمانیت از دیگر مقالات عنوان شده در این کتاب محسوب می‌شوند.

کتاب «زمان و زمانی بودن در فلسفه اسلامی و پدیدارشناسی حیات» که جلد سوم از سلسله کتاب‌های گفتگوی فلسفه اسلامی (حکمت متعالیه) و پدیدارشناسی غربی است، با ابتکار و همکاری بنیاد حکمت اسلامی صدرا و موسسه فنومنولوژی آمریکا، برای فیلسوفان و تاریخ دانانی که به مابعدالطبیعه اسلامی و پدیدارشناسی علاقه دارند، به زبان انگلیسی نگارش یافته و بوسیله ناشر بین‌المللی شرکت اسپرینگر پخش شده است.

علاقمندان، جهت دریافت و اشتراک در این سلسله کتب می‌توانند با روابط عمومی بنیاد حکمت اسلامی صدرا به شماره 9-88734686 (داخلی 234) تماس بگیرند.

کد خبر 32724

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز