دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: ایمیل‌های موجود افشا کردند، جان جهادی چهار سال پیش از سفرش به سوریه و پیوستن به داعش قصد خودکشی داشته است.

ام آی ۵ "جان جهادی" را ساخت

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی میل، جان جهادی، جلاد سابق داعش پس از اینکه با تداوم بازجویی‌های ام آی 5 دچار پارانوئید شده بود قصد خودکشی داشته است؛ بازجویی‌هایی که به نظر می‌رسد روند گرایش او به افراط گرایان را نیز تسریع کرده بود.

در ایمیلی به یک خبرنگار در سال 2010 محمد اموازی، جان جهادی که در ماه نوامبر در حملات هوایی آمریکا کشته شد، گفته است که قصد دارد تا جایی که ممکن است قرص بخورد تا از اذیت و آزار سرویس‌ امنیتی خلاص شود.

اموازی که در آن زمان 22 سال داشته سپس شکایت کرده است که با نظارت دائمی نهادهای امنیتی و ضد تروریستی که تمام جنبه‌های زندگی او را تحت کنترل دارند و اجازه خروج وی از انگلیس را نمی‌دهند احساس می‌کند که مرد مرده‌ای است که راه می‌رود.

وی در آن زمان ادعا می‌کند که هیچ تمایلی به افراط گرایان ندارد و قربانی تجسس پلیس است. چیزی که در ایمیل‌های اموازی به رابرت درکایک، خبرنگار انگلیسی واضح است عصبانیت وی از نظارت‌های دولت است.

این ایمیل‌ها روز یکشنبه در روزنامه ساندی تایمز پس از آن منتشر شد که لپ تاپ قدیمی وی که در یک وب سایت فروخته شده بود مورد بررسی قرار گرفت.

اموازی برای تبلیغ فروش لپ تاپش تنها از نام خانوادگی خود استفاده کرده بود با این حال زمانی که فروش این وسیله به پایان می‌رسد، خریدار طی نوشته‌ای از او با نام "محمد" تشکر می‌کند. وی در آن زمان گمان می‌کرده خریدار لپ تاپش از عوامل ام آی 5 است.

پس از این واقعه اموازی طی ایمیلی تاکید می‌کند که پیگیری‌های ام آی 5 و گارد اسکاتلند وی را به مرز خودکشی کشانده است.

عمر اموازی برادر جان جهادی درباره برادرش و زندگی‌اش می‌گوید: او از همه جا رانده شده بود از کار، ازدواج و جامعه‌اش. او حتی از مسافرت منع شده بود. این مسائل وی را بسیار آزار می‌داد.

با وجود ممنوعیت سفر، اموازی در سال 2011 از انگلیس به مقصد لیسبون گریخت. او پس از مدت کوتاهی بازگشت اما مجددا توانست فرار کند و در سال 2012 به سوریه رفت. پس از رسیدن به سوریه، تحت عنوان جان جهادی، محمد اموازی به جلاد شماره یک داعش تبدیل شد که در فیلم‌های آزار دهنده داعش از گردن زدن پنج گروگان غربی حضور داشت.

کد خبر 322840

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha