همشهری آنلاین: نتایج آخرین نظرسنجی صورت گرفته در انگلیس که روز چهارشنبه در روزنامه تایمز منتشر شد حاکی از رقابت شانه به شانه کمپین‌های مخالف و موافق حضور انگلیس در اتحادیه اروپا است.

 رقابت شانه به شانه مخالفان و موافقان حضور انگلیس در اتحادیه اروپا

به گزارش ایرنا، براساس نظرسنجی یادشده که توسط موسسه 'یوگو' و بعد از توافق جمعه هفته گذشته دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس با رهبران اروپایی در بروکسل ، صورت گرفته است، 38 درصد انگلیسی ها گفته اند که در همه پرسی 23 ژوئن، به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رأی می دهند و 37 درصد نیز خواستار ادامه حضور در اتحادیه اروپا بوده اند.

25 درصد کسانی که در این نظرسنجی شرکت داشتند، نیز گفتند، هنوز هیچ نظری دراین باره ندارند.

این نظرسنجی نشانگر آن است که کمپین های طرفداران خروج انگلیس از اتحادیه اروپا یا 'برگزیت' با کاهش 6 درصدی حامیان خود مواجه شده اند.

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس اعلام کرده است که همه پرسی برای ادامه حضور انگلیس در اتحادیه اروپا در 23 ژوئن (3 تیر) برگزار می شود.

اعلام زمان همه پرسی پس از آن صورت گرفت که رهبران 28 کشور عضو اتحادیه اروپا در نشست روز جمعه هفته گذشته در بروکسل بر سر بسته ای از تدابیر باهدف باقی نگه داشتن انگلیس در چارچوب این بلوک توافق کردند.

به نوشته روزنامه تایمز، این نظرسنجی مؤید آن است که توافق صورت گرفته میان کامرون با رهبران اروپایی و هشدارهای داده شده در مورد آثار و تبعات منفی احتمالی خروج از اتحادیه اروپا در ظاهر در تغییر جهت افکار عمومی موثر واقع شده است.

دیوید کامرون در اظهارات چند روز گذشته اش ضمن حمایت از توافق صورت گرفته در بروکسل و ادامه حضور انگلیس در اتحادیه اروپایی 'اصلاح شده ' بر خطرات امنیتی و تهدیدات اقتصادی ناشی از خروج انگلیس از این اتحادیه تمرکز داشته است.

به نظر می رسد اعلام حمایت بوریس جانسون شهردار لندن و مایکل گوو وزیر دادگستری انگلیس از کمپین خروج از اتحادیه اروپا نیز تاثیر چندانی بر افکار عمومی نداشته است.

این نظرسنجی نشان می دهد که 31 درصد مردم انگلیس در حال حاضر بر این باور هستند که خروج کشورشان از اتحادیه اروپا گزینه ایمن تری خواهد بود و از خروج این کشور از اتحادیه اروپا حمایت کرده اند. این رقم نسبت به نظرسنجی قبلی موسسه 'یوگو 'با افت 6 درصدی روبرو شده است.

از سوی دیگر، 43 درصد از افرادی که دراین نظرسنجی شرکت داشته اند، گفته اند که ادامه عضویت در اتحادیه اروپا، گزینه امن تری خواهد بود که این رقم نیز نسبت به نظرسنجی قبلی یک درصد کاهش داشته است.

براساس این نظرسنجی، 26 درصد از کسانی که مورد پرسش قرار گرفته اند بر این باور بوده اند که توافق کامرون با رهبران اروپایی در بروکسل خوب بوده که مؤید یک رشد 4 درصدی است و در همین حال 35 درصدشان گفته اند که این بد توافقی بوده که شمار طرفداران این دیدگاه 11 درصد افت کرده اند.

نکته جالب توجه دیگر این نظرسنجی نگاه نسبتا بدبینانه در خصوص بوریس جانسون شهردار جنجالی لندن و عضو پارلمانی حزب محافظه کار و از حامیان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا است.

براساس نتایج این نظرسنجی 34 درصد از مردم گفته اند که او شخصیتی قابل اعتماد است درحالی که 47 درصد گفته اند وی این گونه نیست.

در این نظرسنجی میزان اعتماد مردم به کامرون درارتباط با مساله اتحادیه اروپا 32 درصد بوده است.

این نظرسنجی در 21 فوریه صورت گرفته و از 3 هزار و 482 نفر به صورت آنلاین پرسش به عمل آمده است.

در حال حاضر توافق دیوید کامرون با رهبران اروپایی و اعلام برگزاری همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در ژوئن آینده، سبب شکاف و دودستگی عمیق در میان اعضای کابینه و حزب محافظه کار انگلیس بر سر ادامه حضور این کشور در این اتحادیه شده است.

به گزارش منابع انگلیسی، بیش از یکصد نماینده پارلمانی حزب محافظه کار و هفت عضو کابینه کامرون از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا حمایت به عمل آورده اند.

کد خبر 326228

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha