پنجشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: الکساندر یاکوونکو سفیر روسیه در لندن روز پنجشنبه به دنبال انتشار گزارش قاضی پرونده جنجالی قتل الکساندر لیتویننکو جاسوس پیشین روس، به وزارت خارجه انگلیس احضار شد.

الکساندر یاکوونکو

به گزارش ایرنا، 'رابرت اوون ' قاضی دادگاه عالی لندن و مسوول پرونده جنجالی قتل الکساندر لیتویننکو جاسوس پیشین روسیه روز پنجشنبه در گزارشی گفت این قتل در 'یک عملیات' و احتمالا با تصویب مسکو و شخص ولادیمیر پوتین صورت گرفته است.

'تراز می وزیر' کشور انگلیس روز پنجشنبه در نشست مجلس عوام در واکنش به گزارش یادشده گفت که سفیر روسیه قرار است به وزارت خارجه این کشور فرا خوانده شود.

وزیر کشور انگلیس با اشاره به تحقیقات صورت گرفته برای کشف ابعاد قتل لیتویننکو جاسوس سابق روس و احتمال دخالت مسکو در این مساله افزود: قتل لیتویننکو ، غیر قابل قبول و ناقض حقوق بین الملل بشمار می آید.
وی در همین حال گفت: ما نارضایتی خودمان از عدم همکاری روسیه برای ارائه پاسخ های رضایت بخش در مورد پرونده لیتویننکو ابراز می داریم.

از سوی دیگر سخنگوی دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس امروز ( پنجشنبه ) اعلام کرد نتیجه گیری های قاضی پرونده که اعلام کرده است« قتل الکساندر لیتویننکو به تایید بالاترین مقام حکومت روسیه رسیده بسیار خطرناک است.»
این سخنگو تأکید کرد:« این شیوه رفتار حداقل برای کشوری که عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد است ، خطرناک بشمار می آید.'

بنابر گزارش منابع انگلیسی، وزارت امور خارجه روسیه پس از انتشار نتایج تحقیق عمومی درباره مرگ الکساندر لیتویننکو توسط قاضی 'اوون'، این تحقیق را با 'انگیزه های سیاسی و فاقد شفافیت' خواند.

'ماریا زاخارووا ' سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد:« دلایلی وجود ندارد که انتظار داشته باشیم گزارش نهایی درباره این تحقیق سیاسی جهت دار و فاقد شفافیت ، عینی و بی طرفانه باشد.»
زاخارووا افزود:« ما متاسفیم که این تحقیق کاملا کیفری به تحقیقی با انگیزه های سیاسی تبدیل شد و فضای عمومی روابط دوجانبه با لندن را خراب کرد.»

'رابرت اوون» قاضی انگلیسی پس از تحقیقات عمومی یک ساله در گزارش خود بیان داشت، مطمئن است به «لیتویننکو» 43 ساله در یکی از هتل‌های شهر لندن در ماه نوامبر سال 2006 چای آغشته به دوز کشنده ای از پلوتونیوم 210 خورانده شده است.

این قاضی انگلیسی گفت احتمال قوی وجود دارد که سرویس جاسوسی روسیه هدایت عملیات این قتل را بر عهده داشته است که احتمالا چنین عملیاتی توسط پوتین تایید شده است.

'رابرت اوون' قاضی انگلیسی در گزارش خود درباره مرگ جاسوس سابق 'ک گ ب' ادعا کرده که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه « احتمالا قتل لیتویننکو به دست دو مأمور روسی در مسکو را تایید کرده است.»

این قاضی مدعی شده است: «عملیات دستگاه های اطلاعاتی روسیه احتمالا به تایید 'نیکلای پاتروشوف' رئیس سابق دستگاه‌های اطلاعاتی و همچنین ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه رسیده است'
وی همچنین ادعا کرده که یک 'مشکلات شخصی میان 'ولادیمیر پوتین' رییس جمهور روسیه و لیتویننکو وجود داشته است و دستگاه جاسوسی این کشور و نیز شخص پوتین انگیزه لازم را برای اقدام علیه لیتویننکو از جمله کشتن وی داشته اند.

جلسه رسیدگی عمومی به قتل 'الکساندر لیتویننکو' جاسوس پیشین روسیه و منتقد کرملین از بهمن ماه سال گذشته در دادگاه عالی لندن با حضور برخی از افراد مطلع و درگیر در این پرونده جنجالی آغاز شده بود.

رابرت اوون در این گزارش ابراز اطمینان کرده است که قتل لیتویننکو توسط دو شهروند روس به نام های 'آندری لوگووی' و 'دیمیتری کوتون'، صورت گرفته است و مسکو بایستی برای انجام تحقیقات این دو فرد را تحویل انگلیس دهد هرچند پیشتر روسیه تحویل این دو را رد کرده است.

قاضی انگلیسی همچنین در این گزارش تایید کرد که الکساندر لیتویننکو '، جاسوس پیشین روسیه و منتقد کرملین برای دستگاه اطلاعاتی انگلیس کار می کرده است.

'رابرت اوون' پیشتر و همزمان با شروع تحقیقات رسمی در مورد مرگ لیتویننکو که با دستور 'ترازمی' وزیر کشور انگلیس صورت گرفته است، گفته بود که شواهد 'بدیهی ' حاکی از دخالت روسیه در قتل ناراضی روس است.

با توجه به مناسبات بد روسیه با غرب به دنبال مداخلات آن در اوکراین، رسانه های گروهی انگلیس با توجهی خاصی به پرونده قتل لیتویننکو و جلسه رسیدگی عمومی به این پرونده در دادگاه عالی این کشور پرداخته اند.

کد خبر 322373

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha