همشهری آنلاین: وزیر بهداشت گفت: در بیش از ۶ هزار مرکز درمانی و ۴ هزار مرکز بهداشتی ، حدود ۴۰ هزار خدمت مختلف به مردم ارائه می‌کنیم.

وزیر بهداشت

به گزارش همشهري آنلاين، به نقل از وبدا، سید حسن هاشمی، در مراسم ششمین دوره جایزه ملی مدیریت مالی ایران افزود: در طرح تحول سلامت، 600 میلیارد تومان، برای اصلاح تعرفه های پزشکی هزینه شد.

وزير بهداشت، بدهی وزارت بهداشت در آغاز مسئولیت خود را 8 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در سال 93 کل منابعی که به وزارت بهداشت اختصاص یافت 7500 میلیارد تومان بود و اين در حالي بود كه توانستیم پرداخت از جیب مردم را که حدود 60 درصد بود، بسیار کاهش دهیم و به ازای هر یک درصد کاهش پرداختی از جیب مردم 820 میلیارد تومان هزینه كنيم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه از مجموع 7500 میلیارد تومان در مجموع 600 میلیارد تومان هزینه اصلاح تعرفه ها شد گفت: برخی افراد ادعاهای نادرستی در این زمینه دارند و عنوان می کنند تمام اعتبارات طرح تحول به جیب پزشکان و گروه پزشکی رفته است اما علاوه بر اینکه ما بخش بسیار کمی از آن را برای اصلاح تعرفه قرار دادیم در حال حاضر چندین هزار پروژه عمرانی در کشور داریم و وزارت بهداشت بیشترین کار عمرانی از نظر تنوع را در کشور دارد.

هاشمی ضمن ارزشمند دانستن پوشش بیمه برای 11 میلیون نفر از مردم کشور اظهار داشت: طبق گزارشی که دکتر ربیعی وزیر رفاه ارائه دادند،80 درصد از افرادی که تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند درآمد کمتر از یک میلیون تومان دارند یعنی نمی توانستند درگذشته خدمات سلامت را دریافت کنند. از سوی دیگر 28درصد از مراجعان جدید به بیمارستان‌های ما از مددجویان کمیته امداد خمینی (ره) هستند که ما به ارائه خدمت به آنها افتخار می‌کنیم.

هاشمی با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا وزیر بهداشت یک پزشک نیست افزود: بسیاری از این وزیران مدیران اقتصادی هستند زیرا حوزه سلامت علاوه بر ارائه خدمات بهداشتی و درمانی یک بنگاه اقتصادی است و سرمایه در گردش آن در بالاترین درجه قرار دارد به گونه ای که دو برابر نفت و گاز است و بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا مانند سونی، فیلیپس، فوجی و زیمنس به حوزه سلامت وارد شده و سرمایه گذاری‌های کلانی را کردند.

ضعف مدیران مالی

وزیر بهداشت با اشاره به اهمیت مدیریت مالی در کشور گفت: اگر نقصی در اقتصاد کشور وجود دارد من آن را متوجه مدیران مالی می‌دانم و در صورتی که بتوانیم به صورت علمی با استفاده از خرد جمعی وتجربه جهانی استفاده کنیم بسیاری از مشکلات حاضر وجود نخواهد داشت.

هاشمی مهمترین مشکل کشور را مشکل اقتصادی دانست و گفت: نگاه مردم به رفتار مدیران مالی در دولت و مجلس است و خروجی کار آنها در زندگی مردم اثرات بسیار زیادی دارد.

وزیر بهداشت گفت: اگر در بخش مالی مدیریت درستی صورت گیرد ما در حوزه سلامت نیز گرفتاری‌هایی مانند بیماری‌های اعصاب و روان، تصادفات و مرگ و میرها را نخواهیم داشت و می توان از عوارض ثانویه آن که متوجه عوامل اقتصادی است جلوگیری کرد.

کاهش 400 میلیون دلاری واردات دارو

هاشمي افزود: دولت تصمیم گرفت که به حوزه سلامت به عنوان یکی از اولویت‌های اساسی توجه کند و زمانی که مسئولیت کار را به عهده گرفتیم در حوزه سلامت بحران جدی دارو وجود داشت به گونه ای که با کمبود 300 قلم دارو مواجه بودیم در صورتی که امروز این کمبود به کمتر از 30 قلم رسیده است.علاوه بر این دسترسی مردم نیز به دارو افزایش یافت و شاهد کاهش 400 میلیون دلاری واردات و افزایش دو برابری صادرات دارو و تجهیزات به خارج از کشور بودیم.

وزیر بهداشت افزود: در طول کمتر از دو سال گذشته دو هزار خانه بهداشت ساخته شده و اقلام دارویی نیز در نقاط مرزی افزایش پیدا کرده است.

هاشمی گفت: در دوره جدید، توانستیم برای بیش از 10میلیون نفر از حاشیه‌نشینان شهرها دسترسی به خدمات بهداشتی را فراهم کنیم.

حاشیه نشین‌ها زیر پوشش وزارت بهداشت

وی افزود: وجود این میزان حاشیه نشین می‌تواند ناشی از تصمیمات اقتصادی در دوران گذشته و یا بروز خشکسالی در کشور باشد اما ما برای خدمات رسانی آنها به ازای هر 12 هزار و 500 نفر یک واحد بهداشت و به ازای هر 45 تا 50 هزار نفر یک مرکز جامع خدمات سلامت ایجاد کردیم.

هاشمی اظهار داشت: در حوزه درمان جزء معدود کشورهایی بودیم که پرداخت از جیب مردم حداقل 58 درصد بود اما در حال حاضر این هزینه ها در نقاط شهری به 6 و در نقاط روستایی به 3 درصد کاهش یافته است.

وزیر بهداشت اظهار داشت: در تمام نظرسنجی‌هایی که در سال‌های گذشته از مردم صورت می‌گرفت وزارت بهداشت همواره جزء دستگاه‌های دارای رتبه بیش از 30 بود اما در حال حاضر رتبه اول را در بین وزارتخانه ها به خود اختصاص داده که این نگاه مردم افتخاری برای ما و همکارانمان است اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله بسیار زیادی داریم.

وزیر بهداشت به افزایش ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: برای تامین نیروی متخصص در جهت رسیدن به عدالت در سلامت خوشبختانه ظرفیت دانشگاه‌ها را افزایش دادیم و از سوی دیگر نیز تغییر مدل دریافت خدمات در وزارت بهداشت هستیم تا کمبودهایی مانند 100 هزار تخت بیمارستانی برطرف شود.

هاشمی با بیان اینکه وزارت بهداشت از محدود دستگاه‌هاییاست که حسابداری تعهدی را به جای حسابداری نقدی مستقر کرده است از راهنمایی‌های مدیران مالی تقدیر کرد و گفت: برای ما مهم بود که در قالب طرح ملی و بزرگ تحول سلامت پیش بینی‌های درستی انجام دهیم و نقاط ضعف و قوت ما توسط مدیران مالی اعلام شود.

هاشمی به استقرار نظام حسابداری تعهدی در بیش از 57 دانشگاه علوم پزشکی کشور اشاره کرد و گفت: همزمان حسابرسان نیز مستقر شدند اما باید توجه داشت که ممکن است حسابرسی برای شرکت‌های کوچک کار ساده ای باشد اما در وزارتخانه‌ها کار پیچیده ای است.

وزیر بهداشت اظهار داشت: در گذشته برخی افراد معتقد بودند که خدمات حوزه سلامت باید حاکمیتی باشد اما این باور در حال حاضر در وزارت بهداشت تغییر کرده و هفته گذشته شاهد برگزاری اولین همایش فرصت‌های اقتصادی و سرمایه گداری در حوزه سلامت بودیم و در قالب آن 30 هزار میلیارد تومان پروژه با سود معقول و مناسب تعریف کردیم.

وزیر بهداشت گفت :بنگاه‌ها و موسسات اقتصادی خارجی برای سرمایه گذاری در حوزه سلامت آمادگی خود را اعلام کردند اما ترجیح وزارت بهداشت بر سرمایه گذاران داخلی است و انتظار داریم این موسسات به بخشی از مسئولیت‌های اجتماعی خود عمل کنند.

هاشمی سرمایه گذاری در حوزه سلامت را علاوه بر سود مادی دارای بار معنوی زیاد دانست و گفت: حوزه سلامت به دلیل انسانی و خیرخواهانه بودن آن ارزش زیادی برای سرمایه گذاری دارد که می‌تواند باعث رضایتمندی خدا، مردم و همراه با اعتبار زیادی برای بنگاه‌ها باشد.

کد خبر 322724

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha