همشهری آنلاین: وزیر بهداشت در خطبه‌های پیش از نماز جمعه گفت: ما هم به سردار سلیمانی‌ها و هم به دکتر ظریف‌ها و دکتر صالحی‌ها نیاز داریم زیرا همه آنان از جنس انقلاب اسلامی و مکتب امام و مکمل هم هستند.

به گزارش ايرنا، دكترسيدحسن هاشمي افزود: ما در دانشگاه‌ها می بینیم زمانی که تصویر برادر سلیمانی روی پرده‌ها منعکس می‌شود ، همه ابراز احساسات می‌کنند. آنان همه سرباز جمهوری اسلامی هستند و هرکدام در مسیر تعیین شده حرکت می‌کنند.

  • نیازمند فضای همدلی هستیم

وزیر بهداشت گفت: کسانی که به مسیر امام و رهبر معظم انقلاب تاسی کنند و از افراط و تفریط پرهیز کنند، حتما در مسیر تحقق وعده های الهی و آرمان‌های شهدای اسلامی حرکت خواهند کرد.

هاشمی افزود: آیت الله طالقانی در تریبون نماز جمعه در سال اول انقلاب اسلامی بارها همه را دعوت کردند تا مسیر اعتدال را پیش بگیرند. این دستورالهی است. طنین صدای آن بزرگوار همچنان در گوش همه ما است .ما امروز به شدت نیازمند همدلی و وحدت هستیم و در سایه وحدت و همدلی به آرمان‌های انقلاب اسلامی خواهیم رسید.

وزير بهداشت گفت: آنچه در طول 30 ماه گذشته اتفاق افتاد و حاصل آن در همین سه هفته اخیر دیدیم از حضور بزرگ ترین امپراطوری دنیا، رئیس جمهور چین، تا حضور رئیس جمهور در قلب اروپا و معرفی اسلام و تفاوت آنچه که مسلمانان به آن باور دارند تا یک اقلیت تروریست در پی بدنام کردن اسلام هستند، موجب عزت و سربلندی بیشتر جمهوری اسلامی شد.

او افزود: همه کسانی که در عرصه دیپلماسی و دفاع از حرم و حریم مسلمین و ایرانیان دفاع می‌کنند در یک جبهه هستند. سه هفته پیش لبنان بودم و خدمت سید حسن نصرالله رسیدم .در نگاه آنان امیدواری به آینده و اعتماد به حرکت جمهوری اسلامی و حمایت از برجام با هدایت رهبر معظم انقلاب و شجاعت و هوشمندی رئیس جمهور وجود دارد.

  • انقلاب اسلامی معجزه بود

وزیر بهداشت گفت: انقلاب اسلامی به این دلیل اتفاق افتاد که رژیم شاه مردم را تحقیر کرد ، تحقیر همیشه با دشمنی همراه است و لجاجت و سماجت آنها در تخطی از فرامین الهی و مقابله با باورهای دینی مردم و درعین حال بی‌توجهی به معیشیت و رفاه مردم باعث به وقوع پیوستن انقلابی شد که بیشتر شبیه معجزه است.انقلاب اسلامی موجب عزت و سربلندی همه ایرانیان شد و بندهای بر پا بسته توسط قدرت های بزرگ جهانی، گسسته شد و وابستگی‌ها به تدریج کاهش پیدا کرد.

هاشمی افزود: امیدواریم همچنانکه امروز از نظر سیاسی، کشور مستقل هستیم و در منطقه، تعیین کننده و در نظم جهانی اثر گذار هستیم بتوانیم در زمینه‌های اقتصادی نیز بتوانیم وابستگی‌ها را به حداقل برسانیم.

وی یادآور شد: امام و رهبر معظم انقلاب با شجاعت تمام ایران را از یک ژاندارم منطقه‌ای و فرمانبردار به یکی از قدرت‌های بین المللی تبدیل کردند.

  • وقایع اخیر نشان عزت ایران است

وزیر بهداشت گفت: وقایعی که چندماه اخیر اتفاق افتاد، نشانه عزت و سربلندی ایران است. من این افتخار را داشتم که طی چهار روز گذشته در خدمت رئیس جمهور و هیات وزیران به ایتالیا و فرانسه سفر کنم. آنان احترام فراوانی به تاریخ ملت، رهبری ایران و شجاعت و ایستادگی این ملت و علاقمندی به توسعه روابط همراه با ندامت از آنچه که اتفاق افتاد که اگرچه بر زبان نبود اما بر رفتار مشهود بود از خود نشان دادند.

هاشمی افزود: تمایل آنان به سرمایه گذاری و ایجاد روابط جدید اقتصادی و بهره مندی از نظرات ایران در منطقه، خود بیانگر سربلندی انقلاب است، امسال ما سی و هفتمین سال پیروزی انقلاب اسلامی را پشت سر می‌گذاریم و امیدواریم در راستای آرزوهای امام بزرگوار و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و آرمان‌های شهدای انقلاب اسلامی در تحقق یک نظام عادلانه اسلامی‌موفق شویم.

وی خاطرنشان کرد: در تمام جلسات ما در اروپا، رئیس جمهور به روسای جمهور ، نخست وزیران و هیات وزیران آن کشورها بر ضرورت سرمایه گذاری در ایران و ایجاد اشتغال برای جوانان به ویژه 900 هزار دانشجویی که هر سال از دانشگاه‌ها دانش آموخته می‌شوند، انتقال دانش فنی و تکنولوژی ، سرمایه گذاری مشترک و توجه به بازار 400 میلیونی در منطقه و برداشتن گام‌های کمک کننده به اقتصاد مقاومتی و اقتصاد درون زا در کشور ، تاکید کرد.

وی ادامه داد: یکی از مهم ترین هدف ها در جلسات با کارآفرینان جلب توجه آنان به این نکته بود که ایران در پی این نیست که واردات انجام دهد ایران در پی توجه به سرمایه گذاری مشترک و بازارهای بین المللی است. در مورد رابطه با آمریکا و عربستان و سوریه حتما مواضع شجاعانه و صریح رئیس جمهور دررسانه‌ها منعکس شده است. به گفته رئیس جمهور، کلید روابط ایران آمریکا در ایران نیست بلکه در واشنگتن است.

وزیر بهداشت گفت: همچنین در مواردی که برخی رسانه ها، بنای مداخله جویانه‌ای در موضوع سوریه داشتند پاسخ رئیس جمهور، تکرار مواضع رهبر معظم انقلاب بود که تعیین کننده در موضوع سوریه کسی جز ملت آن نیست.

هاشمی افزود: مشکل منطقه ما داعش است ، نه این و آن، که بر حکومت بمانند یا بروند، تصمیم گیری در مورد ماندن یا رفتن برعهده ملت‌هاست. رئیس جمهور در مورد عربستان نیز گفت رژیمی که سر می‌برد آن هم عالم بزرگواری که فقط از حقوق مردم با زبان و کلام و سخنرانی دفاع کرده ، بارها محکوم خواهیم کردیم. عربستان دچار مشکلاتی در داخل است و تمام طرح‌های منطقه ای آن در سوریه، عراق و یمن با شکست مواجه شده و کشتار می‌کند و طبیعی است تا زمانی که تغییر رفتار نداده عامل تشنج ، خود آنها هستند و ایران همواره علاقمند به ارتباط حسنه و موثر با همسایگان خود است.

وی تصریح کرد: این گفته‌های من از سفر به اروپا، هم گزارش کاری است و هم نشان دهنده عزت و سربلندی ما است. امروز بیش از گذشت سه دهه از انقلاب اسلامی، همه این موفقیت‌ها در سایه مکتب امام و رهبر معظم انقلاب و وحدت همه ایرانیان به دست آمده است.

  • زاد و ولد در مسیر تعادل

وزیربهداشت گفت: میزان زاد و ولد در کشور در مسیر تعادل قرار گرفته است. با توصیه‌های رهبر معظم انقلاب برای افزایش جمعیت در کشور و با تمهیدات دولت از جمله رایگان شدن هزینه‌های زایمان‌های طبیعی ، آمارها حاکی از بهبود روند افزایش جمعیت در کشور است.

  • اعزام 10 هزار پزشک متخصص و عمومی به سراسر کشور

دكتر هاشمي اعلام كرد: برای تقویت عدالت اجتماعی در بخش بهداشت و درمان ، 10 هزار پزشک متخصص و عمومی به سراسر کشور اعزام شده اند که سهم مناطق محرم از آن چهار هزار پزشک است.

وزیر بهداشت گفت: طی دو و نیم سال گذشته با قول رئیس جمهور، 11 میلیون نفر بیمه شدند، 80 درصد این افراد به گفته وزیر رفاه ، کمتر از یک میلیون تومان درآمد داشتند. این به آن معناست که در این دولت اغلب افرادی که فقیر بودند و به دلیل نداری امکان مراجعه به مراکز درمانی نداشتند، به صورت رایگان صاحب دفترچه بیمه درمان شدند.

هاشمی افزود: پرداخت از جیب (پولی که مردم در بیمارستان‌های دولتی از جیب می‌پردازند) برای هشت میلیون بستری در سال برای شهرنشینان ، 6 درصد و برای روستاییان به 3 درصد کاهش پیدا کرد . با دستور رئیس جهور حدود دو هزار میلیارد تومان اعتبار با وجود مشکلات ویژه اقتصادی در دولت به این بخش اختصاص داده شد.

  • عذرخواهی از تهرانی‌ها و ساکنان شهرهای پرجمعیت

وزیر بهداشت گفت: حدود 10 هزار پزشک و متخصص در سراسر کشور توزیع کردیم، چهار هزار نفر آنان در محروم ترین نقاط هستند و حتی یک نفر از آنان در استان تهران و حاشیه تهران نیستند.

هاشمی افزود: لازم است از مردم تهران و شهروندان مراکز برخی استان‌ها عذرخواهی کنم زیرا آنان شهد شیرین طرح تحول سلامت را مانند مناطق دوردست و حاشیه نشینان و شهرهای کوچک نچشیدند به دلیل اینکه ما نتوانستیم زیرساخت‌ها را توسعه دهیم.

وی تصریح کرد: ضریب اشغال تخت‌ها در بیمارستان‌های بزرگی مانند بیمارستان امام خمینی (ره) تهران که هزار تخت دارد تقریبا تکمیل است و هیچ شبی بیشتر از 10 تخت خالی ندارد. برخی اورژانس‌ها واقعا شلوغ است بنابراین امید است در شرایط جدید بتوانیم با سرمایه گذاری‌هایی که صورت می‌گیرد این زیرساخت‌ها را توسعه دهیم .

  • ترویج زایمان طبیعی

وزیر بهداشت گفت: در خصوص ترویج زایمان طبیعی تاکنون نزدیک یک میلیون نفر به این شیوه متولد شده‌اند و این خدمت به صورت رایگان در اختیار مردم قرار گرفته است.

هاشمی با اشاره به رتبه اول ایران در سزارین گفت: آمار سزارین به خاطر سیاست ترویج زایمان طبیعی و دیگر سیاست‌های تشویقی کاهش پیدا کرد و در عین حال مشکل زاد و ولد با تاکیدات رهبر معظم انقلاب، به شهادت مرکز ملی آمار و ثبت احوال در مسیر رسیدن به تعادل است و امید است آنچه وظیفه ایرانیان و در راستای امنیت ملی است، اتفاق بیفتد.

  • ویزیت 3 هزار تومانی

وزیر بهداشت گفت: 40 میلیون ویزیت متخصص با قیمت سه هزار تومان در سراسر ایران انجام شد.

هاشمی افزود: هزینه ویزیت تخصصی 35 هزار تومان است و این امکان را برای مردم در نقاط محروم در 570 بیمارستان کشور فراهم کردیم که ویزیت تخصصی را با یارانه‌ای که دولت پرداخت می‌کند به این قیمت دریافت کنند.

  • آمبولانس هوایی در تهران

وزیر بهداشت گفت:آمبولانس هوایی در 19 پایگاه کشور ایجاد شده و هزاران بیمار از مرگ نجات پیدا کردند.

هاشمی افزود: ما هنوز مناطق صعب العبوری داریم که دسترسی به آنها راحت نیست البته دسترسی به مراکز درمانی در حاشیه تهران نیز برای رسیدن به بیمارستان‌ها که متاسفانه درست توزیع نشدند و در این سال‌ها توسعه پیدا نکردند، کمتر از نقاط صعب العبور نیست.

وی اضافه کرد: یک بیمار سکته قلبی تا بخواهد به بیمارستان برسد گاهی سه تا چهار ساعت در راه است . یک بیمار سکته مغزی که حداکثر کمکی که می‌توانیم بکنیم در همان یک ساعت اول است طبیعی است که در اثر دیرکرد یا جان خود را از دست می‌دهد یا به عنوان یک معلول سال‌های سال روی دست خانواده خواهد ماند.

وی تصریح کرد: البته در سفر به دو کشور اروپایی مقدمات دریافت بیش از 30 فروند هلکوپتر فراهم شد و امیدواریم ظرف چند ماه آینده در تهران نیز شاهد آمبولانس هوایی باشیم.

  • نوسازی و بازسازی بیمارستان‌ها

وزیر بهداشت گفت: نزدیک به یک و نیم میلیون متر مربع نوسازی و بازسازی در 570 بیمارستان در حال انجام بوده که 70 درصد کار تمام شده است.

هاشمی افزود: شاید یکی از فعال‌ترین بخش‌ها در نقاط محروم و دوردست و در شهرهای زیر 50 هزار نفر، حوزه بهداشت و درمان باشد.

  • تحریم نبودن دارو دروغ بود

وزیر بهداشت گفت: در سال 91 به خاطر تحریم‌ها، کمبود شدید دارویی وجود داشت، آنها دروغ می‌گفتند که دارو و تجهیزات پزشکی تحریم نیست در عین اینکه داروها به ظاهر تحریم نبودند اما به دلیل مشکلات مالی برای فرستادن پول و واردات مجوزهای لازم در این حوزه، عملا در این حوزه ظلم زیادی به مردم شد.

وزیر بهداشت گفت : صادرات ما در 30 ماه گذشته به دو برابر افزایش یافت. بسیاری از جوانان و دانشمندان مستعدی در حوزه دارویی داریم که امیدواریم در فصل جدید با نوسازی صنعت دارویی کشور بتوانیم در راستای اقتصاد مقاومتی ، میزان صادرات را به چند برابر افزایش دهیم و امیدواریم بتوانیم با رقابت در بازارهای بین المللی کیفیت دارو ، واکسن‌ها و تجهیزات پزشکی را ارتقا دهیم.
هاشمی یادآور شد: یک زمانی در حوزه واکسن نه تنها واکسن خود مان و همسایگان را تولید می‌کردیم بلکه به آفریقا و بخشی از آسیا صادرات داشتیم.

  • رشد علمی ایران ، 11 برابر متوسط جهان است

وزیر بهداشت گفت: در حوزه فناوری،ایران رتبه اول تولید علم را در منطقه دارد . ما از نظر استنادات به مقالات علمی در سال گذشته اولین بار رتبه اول را پیدا کردیم . رشد علمی ایران ، 11 برابر متوسط جهان است.

هاشمی افزود: بسیاری از دانشمندان رتبه برتر یک درصد جهان در رشته‌های پزشکی در منطقه در ایران هستند. هم پزشکان و پرستاران و دیگر نقش آفرینان حوزه سلامت جزو افتخارات کشور هستند.

  • نامهربانی رسانه‌ها با قشر زحمتکش حوزه سلامت

وزیر بهداشت گفت: برغم نامهربانی های که در حوزه رسانه نسبت به قشر زحمتکش سلامت، معمول هست و کاستی‌ها را بزرگ تر از آنچه که برای صنوف دیگر نشان می‌دهند، در مورد این قشر زحمتکش نشان داده می‌شود اما آنان به آینده امیدوار بوده و به خدمت به همه ایرانیان متعهد هستند.

هاشمی افزود: اکنون پرستارانی هستند که در دست نیروهای تکفیری اسیر هستند و مجروح و شهید شدند و برای آزادی آنان از چنگال دشمنان دعا می‌کنیم و به آنان افتخار می‌کنیم.

وزیر بهداشت گفت: دستیابی ما به فناوری‌های نوین مانند بیوتکنولوژی و سلول درمانی افتخار آفرین است.

هاشمی افزود: در حوزه آموزش 60 دانشگاه علوم پزشکی ،180 هزار دانشجو که بخشی از آنان خارجی هستند و 18 هزار استاد داریم .

وی خاطرنشان کرد: در برخی خدمات پزشکی نه تنها در منطقه بلکه در دنیا با بزرگ ترین مراکز مجهز بین المللی رقابت می‌کنیم. بطورمثال ، پیوند کبد که یکی از جراحی‌های سخت و پیچیده است، در دنیا حداقل 500 هزار دلار دستمزد نیاز دارد اما در ایران رایگان انجام می‌شود .

وی ادامه داد: ما در پیوند کبد فقط در یک بیمارستان رتبه دوم جهانی را داریم.پیوند اعضایی مانند روده ، قلب ، ریه، لوزالمعده و پیوند سلول‌های خونی و پیوند بخشی از چشم نیز در کشور انجام می‌شود در پیوند کلیه نیز موفق هستیم و کشورهای منطقه از این خدمات استقبال می‌کنند و افرادی را برای آموزش به ایران می‌فرستند.

هاشمی گفت: در این دولت با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی ، طرح آمایش سرزمین با 13 قطب برای دانشگاه های علوم پزشکی تعریف شد. برای هر کدام قطب‌ها ماموریت در حوزه آموزش و پژوهشی تعیین شد.

  • مغفول ماندن طب سنتی

وزیر بهداشت گفت: بخش عمده ای از طب سنتی که در غرب وجود دارد، مدیون شرق و کشورهای اسلامی و ایران اسلامی در گذشته است.

هاشمی افزود: یکی از افتخارات گذشته ما همین طب ملی و سنتی است که متاسفانه مغفول مانده است. طب سنتی به معنای متداول در عطاری ها است، برخی افراد در این حوزه دچار سودجویی و بداخلاقی شدند و به نوعی از عدم اطلاع مردم در جهت منفعت خود سو استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: متاسفانه در دهه های مختلف در حوزه طب سنتی، افراط و تفریط وجود داشته و بطورمثال کسانی که در طب مدرن کار می‌کنند کلا منکر اثر بخشی طب سنتی هستند در حالیکه مردم به آن باور داشته و از آن با همان روش‌های سینه به سینه، بهره مند می‌شوند.

وزیر بهداشت گفت: طب سنتی در دسترس بوده و ارزان است، البته مخرب هم هست، بیماران متعددی را در بخش های مختلف ویزیت می‌کنیم که به خاطر استفاده از مواد گیاهی ، دچار عوارض شده اند، زیاد استفاده کردن از گیاهان دارویی، مضر است .

هاشمی خاطرنشان کرد: بخشی از مواد اولیه بخشی داروهای شیمیایی، همین گیاهان دارویی هستند.

وی ادامه داد: هم افرادی که منکر اثر بخشی طب سنتی هستند و هم آنانی که فکر می‌کنند همه بیماری‌ها را می شود با گیاه درمانی درمان کرد، مسیر خطایی می‌روند، البته ما هم مسیر خطایی رفتیم . ما باید زودتر طب سنتی را احیا می‌کردیم و امروز باید دانشگاه پیشرفته ای در حوزه ای داشتیم .

وزیر بهداشت گفت: البته در 17 دانشگاه علوم پزشکی ، سلامتکده طب سنتی ایجاد شده اما سرعت ما در این طب کافی نیست.

  • خانه های بهداشت

وزیر بهداشت گفت: دو هزار خانه بهداشت در سراسر کشور ایجاد شده است.

هاشمی افزود: در روستاها به ازای هر 1500 نفر خانه بهداشت داریم و یک بهورز به عنوان خط مقدم خدمات بهداشتی و درمانی فعالیت می‌کند علاوه بر این محل زیست پزشکان تامین شده و 9 هزار نیرو در این مسیر جذب شده اند.: اقلام دارویی خانه های بهداشت به دوبرابر افزایش یافته است.

وزیر بهداشت با اشاره به 11 میلیون نفر حاشیه نشین گفت: متاسفانه تنها دستگاهی که برای این قشر ، حضور موثر دارد بخش بهداشت است.

وزیر بهداشت در خصوص سلامت دانش آموزان نیز گفت: طی سال‌های اخیر به بوفه مدارس توجه شد زیرا اصول بهداشت عمومی باید از دوره دانش آموزی ، آموزش داده شود.

هاشمی افزود: برنامه ای جهت پیشگیری از پوسیدگی دندان حدود هفت میلیون نفر از دانش آموزان در مقطع ابتدایی آغاز شده است.
هاشمی افزود: نقش والدین و معلم‌ها در پیشگیری از افزایش وزن بچه ها و پیشگیری از استفاده زیاد از نمک، موثر است.

وی ادامه داد: هم اکنون 50 درصد موارد مرگ و میر در ایران به خاطر سکته مغزی و قلبی است که فشارخون از عوامل مهم آن است؛ 50 درصد مردم از فشارخون خود بی اطلاع هستند.

وی ادامه داد : باید به سلامت مواد غذایی از جمله روغن، آب معدنی و شیرین کننده ها توجه کرد. متاسفانه ما در قاچاق و تقلبات بسیار کم توان هستیم و امیدواریم در آینده بتوانیم آنطور که شایسته هست انجام وظیفه کنیم.

وی اضافه کرد: به هرحال باید مراقب سلامتی باشیم زیرا به‌رغم انجام برنامه‌های زیاد، ما با آنچه آرزو داریم هنوز فاصله زیادی داریم و به این مساله اعتراف می‌کنیم و از مردم شریف ایران عذر خواهی می‌کنیم تلاش همه ما در وزارت بهداشت، دولت و مجلس این است مشکل در این حوزه ظرف چند سال آینده به حداقل میزان ممکن برسد.

  • ارتباط حوزه بهداشت با متن زندگی مردم

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف جمهوری اسلامی توجه به محرومین، مستضعفین، پابرهنگان، دستگیری از مستمندان، توجه به مرزنشینان و عدالت در دسترسی به خدمات در همه نقاط کشور است. حوزه بهداشت و درمان، یکی از حوزه‌هایی بوده که کاملا به این مسائل مرتبط است . در حوزه بهداشت و درمان، فعالیت‌های زیادی با متن زندگی مردم از قبل تولد تا بعد از فوت، در ارتباط است.

هاشمی ادامه داد:کشورهایی در اطراف ایران وجود دارند که متاسفانه همه آنها گرفتار مصیبت و افراط گرایی و مشکلاتی مانند بیماری‌های واگیر و آب‌های آلوده هستند که بخشی از آن ناشی از جهل مردم منطقه و بخشی از آن ناشی از مداخلات قدرتمندان بین المللی است . بنابراین ما در معرض خطر از نقاط مرزی هستیم.

وی یادآور شد: علم پزشکی هر سه تا پنج سال، یک بار تجدید می‌شود و همه چیز تغییر می‌کند بنابراین دانش، تجهیزات ، مهارت و امکانات جدید نیاز دارد.

وی ادامه داد: آموزش عالی مربوط به رشته‌های درمانی در بخش بهداشت و درمان ادغام شده است. باید در تحقیقات و آموزش بتوانیم با مراکز مهم بین المللی و در راستای چشم انداز 1404 در رتبه اول منطقه قرار داشته باشیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: بخش بهداشت و درمان ، حوزه ای بسیار گسترده و پیچیده ای است و در عین حال اختیارات در این بخش صرفا 20 درصد است یعنی 20 درصد کارهایی که ما باید در حوزه بهداشت و درمان انجام دهیم در اختیار ما و 80 درصد بقیه در اختیار سایر وزارتخانه‌ها مانند وزارت صنعت ، راه و شهرسازی، کشاورزی، ارشاد و فرهنگ اسلامی و وزارت ورزش و نفت است که بخش عمده وزارت نفت در تقابل با سلامتی است به غیر از آن بخشی که می‌تواند بودجه عمومی را برای رفاه ایرانیان تامین کند.

هاشمی اضافه کرد: در پی آن نیستم که دستاوردهای پزشکی ایران را با قبل از انقلاب ، مقایسه کنم، در بسیاری از استان‌ها و شهرها پزشک ایرانی نداشتیم. تعداد مرگ و میر نوزادان ،زنان باردار و مبتلایان بیماری‌های واگیر ، قابل مقایسه با امروز نیست.

هاشمی افزود: نقش والدین و معلم‌ها در پیشگیری از افزایش وزن بچه ها و پیشگیری از استفاده زیاد از نمک، موثر است.
وی ادامه داد: هم اکنون 50 درصد موارد مرگ و میر در ایران به خاطر سکته مغزی و قلبی است که فشارخون از عوامل مهم آن است؛ 50 درصد مردم از فشارخون خود بی اطلاع هستند.

وزير بهداشت گفت : باید به سلامت مواد غذایی از جمله روغن، آب معدنی و شیرین کننده ها توجه کرد، متاسفانه ما در قاچاق و تقلبات بسیار کم توان هستیم و امیدواریم در آینده بتوانیم آنطور که شایسته هست انجام وظیفه کنیم.

کد خبر 323242

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha