همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت بهداشت، از افتتاح ۲۸ بیمارستان جدید و بهره برداری از ۲۶۱۳ تخت بیمارستانی و ۱۳۵۰ تخت مراقبت ویژه درسراسر کشور در ایام دهه فجر خبر داد.

ایرج حریرچی

به گزارش ایرنا، ایرج حریرچی در نشست خبري خود، درباره دستاوردهای وزارت بهداشت بعد از انقلاب و پروژه‌های این وزارتخانه در دهه فجر خبرهای خوشی را اعلام کرد.

وی گفت: در دهه فجر امسال دو هزار و 613 تخت جدید بیمارستانی در قالب 28 بیمارستان با اعتبار هزینه شده هفت هزار و 163 میلیارد تومان و هزار و 350 تخت مراقبت‌های ویژه در قالب 205 پروژه بیمارستانی با هزینه کرد 892 میلیارد تومان افتتاح می‌شود.

وی درباره ارتقای شاخص های سلامت در سال‌های پس از انقلاب نیز گفت: در سال 56 متوسط سن امید به زندگی ایرانیان 55 سال بود که اکنون به 74 سال افزایش یافته است همچنین میزان پوشش واکسیناسیون نوزادان 20 درصد بود که به 98 درصد افزایش یافته است.

حریرچی اضافه کرد: تا سال 63 سالانه 33 هزار کودک زیر پنج سال به خاطر اسهال در کشور می‌مردند اما این میزان اکنون به شدت کاهش یافته است و میزان کلی مرگ کودکان زیر پنج سال از 174 نفر در هزار تولد زنده به 17 مورد در هزار تولد زنده کاهش یافته است و تعداد مرگ مادران نیز به همین نسبت 10 برابر کاهش یافته و به حدود 300 مورد در سال رسیده است.

  • چهار بیماری غیر واگیر عامل 72 درصد مرگ ایرانی‌ها

قائم مقام وزیر بهداشت اضافه کرد: مساله اصلی سلامت مردم ایران اکنون چهار بیماری غیر واگیر شامل بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، بیماری‌های مزمن تنفسی و دیابت است که عامل 72 درصد از مرگ ایرانیان است.

حریرچی درباره موارد بروز سرطان در ایران گفت: سالانه بیش از 90 هزار مورد جدید سرطان در کشور بروز می‌کند و شایع ترین سرطان‌ها در بین هر دو جنس مردان و زنان شامل سرطان‌های پستان، معده، روده بزرگ و مثانه است.

  • میزان بروز سرطان در ایران کمتر از نرم جهانی است

معاون کل وزارت بهداشت به کار بردن عباراتی مانند سونامی یا بمب سرطان در کشور را نادرست اعلام کرد و گفت: میزان بروز سرطان در ایران از متوسط جهانی پایین تر است متوسط جهانی بروز سرطان در دنیا 205 در صد هزار نفر است که این میزان در ایران 165 در صد هزار نفر است البته بروز سرطان در مردان بیش از زنان است به طوری که در مردان شاهد شیوع 134 مورد در صد هزار نفر و در زنان شاهد شیوع 128 نفر در صد هزار نفر هستیم.

حریرچی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره گزارش شیوع رفتارهای پرخطر در بین نوجوانان گفت: مطالعه ای با حمایت ریاست جمهوری در سال 91 در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی درباره شیوع رفتارهای پرخطر در بین نوجوانان انجام شده که در مجلات علمی این دانشگاه نیز چاپ شده است.

این مطالعه به روش علمی انجام شده و آمارهای آن نیز تکان دهنده است و نشان می‌دهد که باید برای کنترل رفتارهای پرخطر در جامعه و به ویژه در بین نوجوانان اقدامات جدی انجام دهیم.

وی گفت: سرپوش گذاشتن بر این مسایل راه حل نیست و همه دستگاه‌ها از جمله آموزش و پرورش باید برای آموزش به نوجوانان درباره روش‌های پیشگیری و راه حل‌های کنترل رفتارهای پرخطر همکاری کنیم غفلت کردن و پاک کردن صورت مساله معضل را شدیدتر مي‌کند.
وی بدون اشاره به آمارهای این تحقیق گفت: آمارهای این مطالعه اعلام شده و نیازی نیست بنده آنها را تکرار کنم ضمن اینکه با وجود معتبر بودن این مطالعه نمی‌شود به صورت صد درصد آن را به کل کشور تعمیم داد.

  • ادعاهای برخی در سازمان نظام پرستاری نادرست است

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره اعتراض نظام پرستاری به برگزاری جشن روز پرستار گفت: پرستاری حرفه پرزحمتی است و وظیفه وزارت بهداشت است که از این نیروهای زحمت کش نظام سلامت تجلیل کند این خواست کل جامعه پرستاری نیز هست و وزارت بهداشت نمی‌تواند فقط به سخنان عده ای معدود که ادعای نمایندگی پرستاران را دارند توجه کند.

حریرچی گفت: تجلیل از پرستاران فقط منحصر به برگزاری یک مراسم و دعوت از یک خواننده نیست تجلیل اصلی این است که برای برطرف کردن مشکلات مالی و آسیب‌های شغلی پرستاران تلاش کنیم تا در معرض آسیب کمتری باشند و رضایت شغلی آنها بیشتر شود.

وی افزود: ادعای برخی از افراد در سازمان نظام پرستاری درباره اینکه کمبود پرستار نداریم نیز نادرست است و اگر با هر شاخصی از جمله نسبت پرستار به تخت بیمارستانی، جمعیت کشور و پزشک محاسبه کنیم حداقل صد هزار پرستار کم بود.

وی افزود: گاهی برخی پرستاران به عنوان اهرم سیاسی و به دلیل اینکه با آموزش کمک پرستار یک ساله مخالف هستند از نبود کمبود پرستار در کشور سخن می‌گویند که ادعای درستی نیست.

حریرچی ادامه داد: مسئولان فعلی و قبلی سازمان نظام پرستاری بارها و به کرات از کمبود پرستار در کشور سخن گفته اند. کمبود پرستار یک واقعیت انکارناپذیر در کشور است که وزارت بهداشت همزمان با افزایش ظرفیت پذیرش پرستار در دانشکده‌ها با آموزش کمک پرستار یکساله درصدد کاهش این مشکل است.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: البته ممکن است در برخی شهرها یا یک استان خاص مثلا در مرکز استان کمبود پرستار نداشته باشیم اما در شهرستانهای مجاور آن کمبود پرستار باشد، در اکثر مراکز استان‌ها و از جمله تهران با کمبود شدید پرستار مواجه هستیم و اغلب بیمارستان‌های دولتی، یا خصوصی و تامین اجتماعی با این کمبود مواجه هستند.

قائم مقام وزیر بهداشت افزود: کسانی که از نداشتن کمبود پرستار دم می زنند بهتر است به متوسط آمار پرستاران کشور و آمارهای جهانی مراجعه کنند.
وی گفت: تجویزهای غیر منطقی و بی توجهی به راهنماهای بالینی پرداخت از جیب مردم را برای درمان بالا می‌برد، میزان پرداخت از جیب مردم در کشور هنوز بالاست. حدود 18درصد این هزینه ها را بیمه ها و 18درصد را دولت می‌پردازد و بیش از 50 درصد این هزینه ها به دوش مردم است.

  • زیکا در ایران نیست

حریرچی در بخش دیگری از نشست در پاسخ به پرسشی درباره ویروس زیکا گفت: ویروس زیکا برای اولین بار در سال 1945 در آفریقا شناسایی شد و در آسیا نیز ابتدا این ویروس در کشورهای آسیای جنوبی و آسیای جنوب شرقی مشاهده شد و بعد مواردی از آن در استرالیا و اخیرا آمریکای جنوبی مانند برزیل گسترش یافته است.

وی افزود: هنوز انتقال انسان به انسان این ویروس ثابت نشده و هیچ موردی از ابتلای انسانی به این ویروس در کشور ما وجود ندارد اما پشه ناقل این ویروس در برخی مناطق ایران وجود دارد.

حریرچی بدون اشاره به مناطقی در ایران که پشه ناقل زیکا در آن وجود دارد گفت: فعلا مشکلی از این نظر در کشور ما وجود ندارد اما باید هوشیار باشیم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا آمار آنفلوانزا در ایران محرمانه است گفت: به هیچ وجه وزارت بهداشت هیچ آماری را از مردم پنهان نمی‌کند و در مورد آنفلوانزا نیز دکتر گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماري‌های واگیر به طور مداوم درباره موارد ابتلا و مرگ این بیماری در رسانه ها اطلاع رسانی کرده است، ضمن اینکه ضرورتی به انتشار آمار استان به استان این بیماری وجود ندارد.

وی افزود: برخی رسانه با بزرگنمایی یک بیماری سعی در ایجاد هیجان و جلب مخاطب هستند، وزارت بهداشت چنین روشی را نمی‌پسندد و هدف وزارت بهداشت از انتشار اخبار تغییر رفتار در مردم و مسئولان و کنترل بیماریها در کشور است و قرار نیست با نگران کردم مردم مثلا کاری کنیم که مدارس یک شهر تعطیل شود بلکه باید منابع کل مردم را در نظر بگیریم.

  • افزایش معقول تعرفه‌های پزشکی

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه نشست خبری دو هفته یکبار خود در پاسخ به پرسشی درباره تعرفه های پزشکی سال آینده نیز گفت: تعرفه گذاری خدمات پزشکی یک ابزار سیاستگذاری برای وزارت بهداشت که خدماتی را که می‌خواهیم گسترش پیدا کند مانند زایمان طبیعی، تعرفه آن را بالا می‌بریم و به عنوان مثال تعرفه زایمان طبیعی را سال گذشته به میزان تعرفه سزارین بالا بردیم و البته هزینه زایمان طبیعی برای مردم در بیمارستان‌های دولتی رایگان شد.

وی گفت: سیاست وزارت بهداشت این است که با افزایش معقول تعرفه‌ها متناسب با تورم، بازار سلامت را سودآور و متناسب کنیم، نمی‌شود به صورت دستوری تعرفه ای پزشکی را پایین نگه داشت اما سیاست دولت این است که با افزایش حمایت بیمه‌ها و اعتبارات دولتی فشاری به مردم وارد نشود.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: تعرفه‌های پزشکی باید هر سال در ابتدای سال اعلام و اجرایی شود اما به علت پروسه طولانی کارشناسی و تصویب تعرفه ها در وزارت بهداشت و نظام پزشکی و بعد از آن در شورای عالی بیمه و دولت و همچنین به علت اینکه گاهی عوامل بیرونی مانند تاخیر در تصویب بودجه سالانه رخ می‌دهد، در سالهای اخیر ابلاغ این تعرفه‌ها با تاخیر صورت گرفته است که مهمترین ضرر کننده این تاخیر نیز وزارت بهداشت است.

  • مجلس با افزایش بودجه وزارت بهداشت موافق است

وی درباره مخالفت برخی کمیسیون‌های مجلس با افزایش بودجه وزارت بهداشت در سال آینده نیز گفت: تصمیم اصلی را درباره بودجه کشور کمیسیون تلفیق مجلس و بعد صحن علنی مجلس می‌گیرد و سیگنالهایی که از فضای کلی مجلس داریم نشان می‌دهد که اکثر نمایندگان مجلس با افزایش بودجه وزارت بهداشت موافق هستند.

  • موافقت وزارت بهداشت با ساخت بیمارستان سوختگی در خیابان مطهری

حریرچی در پاسخ به پرسشی درباره ساخت بیمارستان وقفی سوختگی در خیابان مطهری تهران نیز گفت: شهر تهران با کمبود شدید زمین برای بیمارستان، کمبود بیمارستان و به خصوص تخت سوختگی مواجه است، این بیمارستان مجوزهای قانونی را هم از وزارت بهداشت و هم از شهرداری اخذ کرده، ضمن اینکه نیت واقف را نیز باید مد نظر داشت.

وي گفت: باید مردم را به درستی تعریف کنیم، مردم فقط اهالی یک کوچه نیستند بلکه همه مردم شهر را باید به عنوان مردم تعریف کنیم و به نیازهای اساسی همه شهروندان توجه کنیم در غیر این صورت مجبوریم بیمارستان‌ها را خارج از شهر بسازیم که معلوم نیست چقدر با خواست عموم مردم سازگار باشد.

  • آبیاری سبزیکاری‌ها با فاضلاب کم شده

حریرچی در پاسخ به پرسشی درباره آبیاری سبزیکاری‌ها با فاضلاب نیز گفت: اقدام اساسی برای مقابله با این پدیده به عهده وزارت بهداشت نیست اما وزارت بهداشت گزارش‌های این خلاف را به دستگاه مربوطه ارائه می‌کند به همین علت میزان این نوع آبیاری در سال‌های اخیر به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

وی گفت: در گذشته حتی آبیاری با فاضلاب انسانی را نیز در برخی مزارع سبزیکاری داشتیم که اکنون وجود ندارد، راه حل رفع این مشکل در جاهایی که کمبود آب وجود دارد این است که فاضلاب گندزدایی شود.

  • غربی شدن زندگی عامل گسترش سرطان

حریرچی همچنین درباره علل افزایش سرطان در کشور نیز توضیح داد: افزایش سن و پیری جمعیت که ناشی از افزایش سن امید به زندگی در کشور است و با توجه به اینکه سرطان یکی از بیماریهای سن پیری است یکی از عوامل افزایش این بیماری است.
وی افزود: عامل مهم دیگر غربی شدن سبک زندگی، کاهش تحرک، افزایش مصرف غذاهای آماده و فست فود و به خصوص افزایش مصرف نمک است.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: 35درصد مردم کشور تحرک کافی ندارند، بین 16 تا 32 درصد فشار خون بالا دارند، میزان ورود مونوکسید کربن و ذرات معلق در هوای تهران نیز بیش از متوسط کلان‌شهرهای دنیاست.

  • 2 درصد تولید ناخالص دنیا صرف سرطان می‌شود

وی گفت: آلودگی‌های محیطی قطعا یکی از عوامل ابتلا به سرطان است و سالانه حدود دو درصد از کل تولید ناخالص دنیا برای تشخیص و درمان سرطان هزینه می‌شود که این میزان در کشور ما حدود 10 هزار میلیارد تومان در سال است.

حریرچی افزود: با غربالگری و تشخیص زودتر سرطان می‌توانیم تا 40 درصد موارد سرطان را کاهش دهیم.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: برای ارائه خدمات مناسب تر تشخیص و درمان سرطان 52 مرکز ثبت یک برای غربالگری و شناسایی سرطان، 37 مرکز تیپ دو با حضور پزشک متخصص و 13 مرکز جامع سرطان با امکانات تشخیصی و بستری کامل تا 18 ماه آینده در کشور راه اندازی می‌شود.

  • نیترات آب تهران در حد مجاز است

وی درباره وجود نیترات و نیتریت در آب شرب تهران گفت: میزان نیترات و نیتریت در آب شرب شهرهای کشور از جمله تهران در حد استاندارد است، ضمن اینکه استانداردهای ایران از این نظر بسیار سختگیرانه و از بسیاری از کشورها بالاتر است.

حریرچی افزود: در گذشته در برخی مناطق از آب چاه استفاده می‌شود که موجب افزایش میزان نیتریت و نیترات می‌شد که با این موارد برخورد شده و این چاههای آلوده پلمب شده اند.

وی گفت: یکی از وظایف وزارت بهداشت است که به افراد مبتلا به سرطان درمان مناسب بدهد و کاری کند این بیماریان درد نکشند حتی راحت مردن بیماران نیز جزو حقوق آنان است به همین علت در همه کشورها میزان مصرف مجاز مرفین یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی است که این میزان در کشور ما پایین تر از کشورهای پیشرفته است.

حریرچی همچنین به بالابودن موارد شیمی درمانی در کشور اشاره کرد و افزود: برخی موارد تجویز شیمی درمانی بی مورد است و هیچ تاثیری در افزایش عمر بیمار ندارد، راه حل رفع این مشکل نیز تبعیت پزشکان از گاید لاین و راهنماهای بالینی درمان سرطان است.
وی گفت: راهنمای بالینی درمان سرطان در مراکز معتبر آمریکا تدوین شده و در دسترس پزشکان است، پزشکان ایرانی می‌توانند به همین راهنما عمل کنند، ضمن اینکه راهنمای درمان بومی آن نیز تدوین شده است.

قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه چرا اجرای راهنماهای بالینی اجباری نمی‌شود، افزود: هیچ جای دنیا پزشکان را به عمل به راهنماهای بالینی مجبور نمی‌کنند، چون وضعیت هر بیمار با بیمار دیگر متفاوت است.

کد خبر 323661

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha