همشهری آنلاین: معاون بهداشت وزیر بهداشت در دیدار با کارشناسان آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (JICA) از فراهم شدن نظام مراقبت اولیه شهری برای ۱۰ میلیون نفر حاشیه نشین در شهرها خبر داد.

دکترسیاری

به گزارش همشهري آنلاين، دکتر علی اکبر سیاری گفت: به دلیل استقرار سیستم مراقبت‌های اولیه بهداشتی در روستاها، عملکرد این سیستم در روستا بیشتر از شهرها است. به طوري كه هم اکنون برای هر يكهزار نفر، 2 بهورز در روستاها وجود دارد.
او افزود: این بهورزها بومی در روستاها هستند و در سیستمی غیر از دانشگاه آموزش دیده‌اند و کارائی آنان بیشتر از فارغ التحصیلان دانشگاهی است.

به گفته سياري، در روستاها به ازای هر 4هزار نفر یک پزشک وجود دارد که پس از اجرای طرح تحول سلامت،  2هزار و 200 پزشک به روستاهایی که با کمبود مواجه بودند، افزوده شد.

معاون وزير بهداشت گفت : هم اکنون نظام مراقبت در شهرها نیز با الگوگیری از نظام مراقبت اولیه روستاها باز طراحی شده است.
او خاطر نشان كرد: به علت این که بیشتر مرگ‌ها در ایران مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است، نظام مراقبت شهری باید پاسخگوی نیاز جدید شهروندان باشد. استقرار این سیستم جدید برای حاشیه شهرها یعنی جمعیتی بالغ بر 10 میلیون نفر انجام شده است.

دكترسياري افزود : هم اکنون برای هر 2 تا 3 هزار نفر شهرنشین یک کارشناس مراقب سلامت و برای هر 12 هزار نفر یک پایگاه سلامت ایجاد شده، برای 30 تا 50 هزار نفر یک مرکز سلامت طراحی شده که در حال استقرار و ارائه خدمت است.

معاون وزير بهداشت، نیازهای ساکنان حاشیه شهرها را رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی، بیماری‌های غیرواگیر و بیماری‌های واگیر عنوان کرد.

کد خبر 322842

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha