همشهری آنلاین: سخنگوی وزیر بهداشت، در اولین نشست خبری خود با خبرنگاران اعلام کرد: تخت‌های مراقبت‌ویژه در ۹۴ شهر کشور، افزایش می‌یابد.

حریرچی

به گزارش همشهري آنلاين، در اولين نشست خبري دكتر ايرج حريرچي، سخنگو و قائم مقام وزير بهداشت، خبرنگاران سوالات فراواني مطرح كردند. چرايي كمبود تخت‌هاي مراقبت ويژه در كشور، مشكل ترخيص بيماران كارتن خواب، چگونگي پرداخت‌ها در نظام سلامت كشور، آلودگي هوا، وضعيت بيماري آنفلوانزا، تجميع بيمه‌ها، مطالبات بيمارستان‌ها از بيمه‌ها، ميزان كارانه‌هاي پزشكان، بوفه‌هاي مدارس، اخبار سلامت در شبكه‌هاي اجتماعي، تعرفه‌هاي پزشكان، جزئيات حادثه ميدان فاطمي، همه و همه بخشي از موضوعاتي بودند كه يكشنبه سخنگوي وزير بهداشت به آنها پاسخ داد.

• افزايش تخت‌هاي مراقبت‌ ويژه در كشور

سخنگوي وزير بهداشت گفت: در روزهای آینده ،خبرهای خوشی از افزایش تخت‌های ICU در بیمارستان‌های دولتی را به اطلاع مردم مي‌رسانيم .تخت‌های مراقبت ویژه در بیش از ۹۴ شهر افزایش افزایش می‌‌يابد.درصدی از تخت های ICU در جایی استفاده می‌شود که فایده ای ندارد، به همين دليل، باید به سمتی حرکت كنيم تا بهترین استفاده را از تخت‌های مراقبت‌های ویژه داشته باشیم.

• تجميع بيمه ها

سخنگوي وزيربهداشت گفت : اخیرا جلسه ای با حضور رئیس جمهور تشکیل و در این جلسه تدابیری از طرف دولت اندیشیده شد. اقدامات لازم، در حال انجام است و موضوع تجمیع بیمه ها از دو بعد بررسي مي شود.يكي سازمان دهی و عملیات و ديگري ،منابع مربوط به درمان بیمه ها ،که بايد به صورت تجمیع شده در حوزه بهداشت تجمیع شود.

حريرچي در پاسخ به سوال خبرنگار مهر كه پرسيد : گفته می شود بعد از جلسه دوم وزارت بهداشت با وزارت رفاه، شما برای دریافت مطالبات سکوت و به نوعی عقب نشینی کرده اید، گفت : وزارت بهداشت در موضوع دریافت مطالبات بیمارستان های دولتی از بیمه ها ،نه تطمیع و نه تهدید شده است.

• اعلام میانگین حقوق پزشکان متخصص در بخش دولتی

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین در پاسخ به خبرنگاري مبنی بر اینکه بعد از اجرای طرح تحول سلامت، کدام دسته از کادر درمانی بیمارستان بیشترین دریافتی را داشته اند؟ گفت: در سال ،۹۳ پزشکان متخصص ما در بخش دولتی ماهانه ۱۲.۵ میلیون تومان، پزشکان عمومی ۵.۵ میلیون تومان و پرستاران نیز ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان به طور میانگین دریافتی داشته‌اند.

حريرچي افزود: خط قرمز ما پرداختی از جیب مردم است . تحت هیچ شرایطی نمی‌گذاریم پرداخت از جیب مردم بازگردد و یا عمل زایمان طبیعی از حالت رایگان خارج شودولی با توجه به مشکلات قیمت نفت و تاخیر رفع تحریم‌ها کارهای جدیدی را که می‌خواهیم انجام دهیم مورد سنجش قرار می‌دهیم که چگونه می‌توان برای آن برنامه‌ریزی کرد.

• ميزان مطالبات بيمارستان‌ها

قول‌هاي مساعد كه برای پرداخت هزار میلیارد تومان از مطالبات بیمارستان‌ها وعده داده شده ، هنوز محقق نشده است. حجم واقعی مطالبات بیمارستان‌های دولتی از بیمه ها بیش از ۸ هزار میلیارد تومان است.

• آلودگي هوا

میزان مراجعات روزهای اخیر به اورژانس بیمارستان ها که ناشی از آلودگی هوا بوده است در مقایسه با مدت زمان مشابه نسبت به سال قبل افزایش نداشته است اما در روزهای اخیر این میزان مراجعات، تا حدود زیادی افزایش داشته است.

• آنفلوانزا

شرایط فعلی ما از نظر آنفلوآنزا نسبت به سال گذشته و متوسط سال‌های پیش ، شرایط بهتری در کل کشور داشته و این موضوع جای نگرانی و یا تعطیلی مدارس و مراکز را ندارد.در تهران شرایط در رابطه با آنفلوآنزا عادی است و موج جدید آن در جاهایی که شایع بوده فروکش کرده است و با توجه به اینکه در نیمه دوم سال قرار داریم ممکن است با موارد جدید از ابتلا به آنفلوآنزا مواجه شویم، که این مسئله جای نگرانی ندارد.

• مشكل بيماران كارتن خواب

سخنگوي وزير بهداشت گفت : مشکل بیماران کارتن خواب در ترخیص این افراد است.هر بیماری که به مراکز درمانی ما مراجعه کند، موظف به ارائه خدمات به او هستیم اما مشکل بیماران کارتن خواب در ترخیص این افراد است.هزینه درمان بیماران کارتن خواب مشکل ما نیست این افراد یا باید به فردی تحویل داده شوند یا ارگان های مربوطه آنها را از بیمارستان تحویل بگیرند که متاسفانه کارتن خواب ها از این موضوع خوششان نمی آیند.

• ميزان مراجعه بيماران به مراكز درماني

در سال ۹۲ و اوایل سال ۹۳ هر ایرانی به طور متوسط ، ۱۰.۶ بار، يعني يكبار در ماه ، به مراکز درمانی، کلینیک ها و آزمایشگاه ها مراجعه كرده است. در بخش بستري نيز 10 درصد مردم، در سال يكبار در بيمارستان‌ها بستري مي‌شوند.

• بيمه هاي تكميلي و مشكلات بخش خصوصي

مشکلات بخش خصوصی در حوزه سلامت بیشتر در رابطه با بیمه تکمیلی بوده و به دلیل اینکه این بخش منبع درآمد دیگری ندارد تاخیر در پرداخت بیمه‌های تکمیلی برای آنها تاثیرگذار است و برخلاف تصور 80 درصد از درآمد بخش خصوصی از بیمه تکمیلی است.

• سه هدف اصلي نظام بهداشت

ارتقاي سلامت، محافظت مالي از مردم در برابر هزينه‌هاي درماني و پاسخگويي به نيازهاي پزشكي مردم، سه هدف اصلی وزارت بهداشت است.

• بوفه‌های مدارس

طبق تفاهم‌نامه با وزارت آموزش و پرورش تقریبا بوفه‌های مجوزدار معرفی شده مورد بازرسی قرار گرفته که طبق گزارشات ما برخی از بوفه‌ها به دلیل فروش راحت‌تر و تهیه غذاهای آماده در این زمینه فعالیت داشته اند بنابراين همچنان، نظارت‌های دوره‌ای را باید افزایش دهیم.

• طرح تحول سلامت

حریرچی درمورد اینکه آیا طرح تحول سلامت با کمبود بودجه مواجه شده است یا خیر گفت: هر برنامه‌ای که تا الان اعلام شده با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته و حمایت رئیس جمهور است. اقداماتی که در طرح اعلام کرده‌ایم علی‌رغم مشکلات ،اندازه سر سوزنی کاسته نشده است. البته طرح‌های جدید را با احتیاط و دست به عصا پیش می‌بریم.

• تخلفات تعرفه‌اي

طبق قانون، سازمان نظام‌پزشکی در مورد تعرفه مطب‌ها، نظارت عالیه دارد و رسیدگی بر عهده آنان است. ما خدمات با قیمت مناسب را برای مردم تهیه می‌کنیم و در مورد خدمات بستری هر تخلفی که گزارش شده و توسط هر مقام و رتبه‌ای که انجام شده با آن برخورد کرده‌ایم.

• دقت و احتياط در درج اخبار سلامت

حريرچي گفت: مورد اخبارحوزه سلامت، گاهی مسائلی در فضای مجازی مطرح می‌شود که حتی خبرنگاران حرفه‌ای را تحت تاثیر قرارمي‌دهد. رسانه‌ها ،وزن‌دهی و اهمیت خبر را بسنجند.

• جزئیات حادثه خیابان فاطمی

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به حادثه تصادف زنی ۴۴ ساله در خیابان فاطمی گفت: بیمارستان سجاد وظیفه تشکیلاتی نداشته و تنها بر اساس وظیفه اخلاقی در صحنه حاضر شده است. در مورد این حادثه ابتدا باید دقت کرد که چرا این تصادف پیش آمده است و خودروها با چه سرعتی در حال حرکت بودند که در اثر برخورد دو ماشین، خانمی 44 ساله دچار خونریزی زیاد شده است.

حريرچي افزود: بیمارستان سجاد در حوالی محل حادثه بوده است که ساعت 14:40 دقیقه این تصادف رخ داده و 14:45 دقیقه با اورژانس تماس گرفته شده است که 7 دقیقه پس از حادثه پرسنل بیمارستان سجاد بر سر صحنه حاضر شده و تا ساعت 18:45 دقیقه در بیمارستان احیای مصدوم ادامه داشته است.میزان خونریزی مصدوم بسیار جدی بوده است، حاضر شدن پرسنل بیمارستان سجاد 7 دقیقه پس از حادثه زمان مناسبی بوده و رئیس بیمارستان خودش لوله‌گذاری برای مصدوم را انجام داده ولی متأسفانه بیمار فوت کرده است که این نشانه ضعف بیمارستان نیست و قصوری در کار نبوده است.

او افزود: بیمارستان سجاد وظیفه تشکیلاتی نداشته و تنها بر اساس وظیفه اخلاقی در صحنه حاضر شده است و 4 نفر از پرسنل بیمارستان شامل پرستار احیا و سرپرست اورژانس در محل حضور یافته‌اند.آمبولانسی که بیمار را به بیمارستان منتقل کرده، آمبولانس بیمارستانی بوده و این مسئله را کتمان نمی‌کنیم که شاید با بیمارستان تماس گرفته شده و پرسنل آن پاسخ داده‌اند که ابتدا باید پلیس و اورژانس به محل حادثه برسد البته این مسئله که گفته شده است مصدوم یک ساعت بر زمین مانده را تأیید نمی‌کنم چرا که 7 دقیقه پس از حادثه بیمارستان خصوصی خدمات لازم را ارائه کرده است.

کد خبر 318904

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha