همشهری آنلاین: وزیر خارجه فرانسه در نخستین سفر رسمی‌اش به آمریکا گفت که دو کشور در مورد ایران و عراق نگرانی‌های مشترکی دارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، برنارد کوشنر که در دانشگاه جورج تاون سخن می‌گفت با بیان اینکه پاریس و واشنگتن دارای علاق و نگرانی‌های مشترکی هستند، افزود: دو کشور در خصوص مسائلی نظیر برنامه‌های هسته‌ای ایران و وضعیت عراق نگرانی‌های مشترکی دارند.

وی همچنین گفت: چه بخواهیم و چه نخواهیم عده‌‌ای در اروپا و فرانسه به سختی می‌توانند قبول کنند که مشکلات شما  آمریکایی‌ها مشکلات ما نیز هست.

تا پیش از روی کار آمدن دولت جدید در فرانسه این کشور از جمله منتقدان جدی سیاست‌های خاورمیانه‌ای آمریکا به ویژه در مورد تعامل با تهران و وضعیت اشغال‌ شده عراق بود.

کوشنر همچنین در گفتگو با رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا اظهار داشت که به اعتقاد وی مشکلات آمریکا در عراق به کشورهای اروپایی نیز مربوط می‌شود.

به گزارش ایسنا، کوشنر به گیتس گفت که همین مساله دلیل اصلی سفر وزیر امور خارجه‌ فرانسه به بغداد در اواخر ماه اوت بوده است.

این برای نخستین بار از زمان سرنگونی صدام بود که یک مقام عالی رتبه‌ دولت فرانسه به این کشورجنگ زده سفر می‌کرد.

وزیر امور خارجه‌ فرانسه افزود که علایق مشترک دو کشور وی را مجاب کرد که از همتایان اروپایی‌اش مصرانه بخواهد تا به بغداد سفر کنند.

کوشنر در ادامه افزود که سفر کارل بیلدت، وزیر خارجه‌ی سوئد به عراق در اوایل ماه سپتامبر نخستین پاسخ به درخواست وی بوده است.

کوشنر در واشنگتن بار دیگر بر لزوم اعمال تحریم‌هایی از سوی کشورهای اروپایی علیه ایران خارج از چارچوب معمول سازمان ملل تاکید کرد و گفت که شرکت‌های فرانسوی از پاسخ‌گویی به درخواست‌ها و پیشنهادات تجاری - بازرگانی شرکت‌های ایرانی ناامید شده‌اند.

کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه‌ آمریکا نیز پس از دیدار و گفت‌وگو با همتای فرانسوی‌اش ضمن ابراز خوش‌بینی نسبت به مواضع پاریس - واشنگتن اعلام کرد که تفاوت مشهودی در نوع دیدگاه دو کشور نسبت به مسئله ایران و اقداماتی که جامعه‌ بین‌المللی باید صورت دهد وجود ندارد.

کد خبر 32214

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز