سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۰:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: برنارد کوشنر به عنوان یک وزیر امور خارجه برای اولین بار پس از جنگ عراق در سال 2003 میلادی از فرانسه به عراق سفر کرد.

روزنامه فایننشیال تایمز آلمان گزارش داد، کوشنر در آغاز سفر سه روزه‌اش که با نوری‌المالکی، نخست وزیر و جلال طالبانی، رییس جمهور عراق دیدار کرد، گفت قصد دارد «پیام همبستگی را منقل کند.»

بدین ترتیب فرانسه سیاستی را که تاکنون در قبال عراق دنبال می‌کرد، شکست. دیدار کوشنر از بعد سمبلیک پرمعناست. دومینیک دو ویلپن که در آغاز جنگ عراق سمت کوشنر را داشت، در سازمان ملل علیه اقدام نظامی آمریکا سخن گفت.

از آن زمان وزارت امور خارجه فرانسه خواستار خروج نیروهای آمریکایی از عراق شده بود. دونالد رامسفلد، وزیر دفاع سابق آمریکا در آن زمان فرانسه و آلمان را متهم کرد که همبستگی غرب را تحلیل می‌برند و جزو «اروپای پیر» هستند.

کوشنر اعلام کرد که قصد دارد ورق را برگرداند. او پس از ملاقاتی با هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق گفت: چشم‌انداز جدیدی به وجود آمده است.

زیباری نیز با ابراز امیدواری درباره انجام سفرهای دیگری از اروپا به کشورش گفت: ما می‌خواهیم درباره آینده صحبت کنیم.

المالکی هم پس از ملاقات با کوشنر در شب منتهی به دوشنبه گفت که امیدوار است شرکت‌های فرانسوی در بازسازی عراق مشارکت کنند.

تاکنون نیکلا سارکوزی، رییس جمهور فرانسه که از اواسط ماه مه بر سر کار آمده است، نزدیکی فرانسه را به واشنگتن به نمایش گذاشته است. وی در طول سفرش به آمریکا با جورج بوش، همتای آمریکایی‌اش به پیک‌نیک رفت. روزنامه فرانسوی لوموند این سفر را پیامد مستقیم این نزدیکی دانست.

با این وجود کوشنر با این گمانه‌زنی مخالفت کرد و گفت: این اولویت من از ابتدای در دست گیری سمتم بود. من مدت‌ها پیش انجام این سفر را برنامه‌ریزی کرده بودم. دروغ است اگر بگویم این ابتکار از جانب شخص خودم نبوده است.

کوشنر در خط آمریکا از همان ابتدای جنگ
کوشنر از ابتدای جنگ عراق به عنوان یکی از معدود سیاستمداران فرانسوی در خط مخالف کشورش ظاهر شد و با مداخله نظامی آمریکا برای سرنگونی صدام، دیکتاتور سابق عراق موافقت کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فرانسه می‌خواهد در مسیری که آمریکا می‌رود، پیش رود؟ گفت که به عراق آمده است تا موضوعات را از نزدیک دیده و به گردآوری واقعیت‌ها بپردازد.

کوشنر افزود: ما آماده کمک هستیم، اما راه حل در دستان عراقی‌هاست و نه فرانسوی‌ها.
وزیر خارجه فرانسه از رهبران عراقی خواست تا گسترده‌ترین طیف ممکن از سیاسیون و مذهبیون را در دولت به کار گیرند.

کد خبر 29457

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز