شنبه ۵ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۶
۰ نفر

علی مولوی: «رابرت لاورنس استاین» که با نام «آر. ال. استاین» مشهور است، هشتم اکتبر ۱۹۴۳ میلادی در شهر کولومبوس آمریکا به‌دنیا آمد.

دوچرخه شماره ۸۱۲

دوچرخه شماره ۸۱۲

او مشهورترين نويسنده‌ي داستان‌هاي ترسناك براي كودكان و نوجوانان است؛ تا آن‌جا كه از او با عنوان «استيفن كينگ ادبيات كودك و نوجوان» (يكي از مشهورترين نويسنده‌هاي داستان‌هاي ترسناك در ادبيات و سينما) ياد مي‌شود.

او نويسندگي را از 9سالگي شروع كرد و در جواني با نام مستعار «جوويال باب استاين» چند كتاب براي كودكان و داستان‌هاي كوتاهي در مجله‌اي ويژه‌ي نوجوانان به‌نام «بناناز» (موزها) نوشت.

استاين در 43سالگي اولين رمان ترسناكش را نوشت و بعد از آن شيوه‌ي داستان‌نويسي‌اش به‌طور كلي تغيير كرد. او در سال 1989 مجموعه‌ي «خيابان ترس» را شروع كرد و وقتي رمان‌هاي ترسناك نوجوان را موفق ديد، در سال 1992 مجموعه‌ي «مورمور» (که در ایران با عنوان‌هاي «دایره‌ی وحشت» و «ترس و لرز» منتشر شده) را شروع كرد. اين مجموعه، به موفق‌ترين مجموعه‌‌كتاب ترسناك او تبديل شد و او را به شهرتي جهاني رساند.

مجموعه‌ي «مورمور» تا به حال به 32 زبان ترجمه شده و بعد از مجموعه‌كتاب‌هاي «هري‌ پاتر»، پرفروش‌ترين مجموعه‌كتاب تاريخ ادبيات جهان است. البته با اين تفاوت كه مجموعه‌ي هري پاتر با هفت جلد اصلي و سه كتاب مرتبط تا پايان سال 2014 ميلادي 450 ميليون نسخه فروخته و مجموعه‌ي مورمور با 62 جلد، 350 ميليون نسخه فروش كرده است.

دوچرخه شماره ۸۱۲

 

در سال‌هاي 1995 تا 1998 ميلادي، اولين اقتباس از مجموعه‌ي مورمور در تلويزيون اتفاق افتاد و مجموعه‌اي با همين نام ساخته شد كه در آن، استاين در نقش خودش ظاهر شد و بازي كرد. اين مجموعه در زمان خود هواداران بسياري پيدا كرد و در بيش‌ترشدن مخاطبان اين مجموعه‌كتاب بسيار مؤثر بود.

اما اولين اقتباس سينمايي از اين مجموعه قرار بود سال 1998 به دست «تيم برتون»، نويسنده و كارگردان مشهور آمريكايي ساخته شود كه آثار كودك و نوجوان بسياري هم در كارنامه‌‌اش دارد. اما رئيس كمپاني فيلم‌سازي فاكس معتقد بود اين مجموعه براي تبديل‌شدن به فيلم چندان مناسب نيست و براي تلويزيون‌هاي كوچك و معمولي مناسب‌تر است تا پرده‌ي سينما.

ساخت اين فيلم متوقف ماند تا اين‌كه در نهايت در سال 2014، «راب لترمن»، كارگردان انيميشن «داستان كوسه» و فيلم «سفرهاي گاليور»، هدايت اين پروژه‌ي سينمايي را برعهده گرفت و اين مجموعه به پرده‌ي سينما راه يافت.

آر. ال. استاين معتقد وظيفه‌ي بزرگي دارد و آن سيخ‌كردن مو بر بدن كودكان و نوجوانان است! او مي‌گويد عاشق اين است كه خواننده‌هايش را به جاهاي ترسناك ببرد و معتقد است ترسناك‌ترين مكان، ذهن خود ماست.

البته اين‌ موضوع كه كتاب‌هاي ترسناك براي مخاطبان كودك و نوجوان مناسبند يا نه، سؤالي است كه بارها در بين اهالي اين حوزه مطرح شده، اما به هرحال فروش بالاي اين مجموعه‌هاي ترسناك در فرهنگ‌ها و كشورهاي مختلف، نشان مي‌دهد مخاطبان كودك و نوجوان از ورود به اين دنياي ناشناخته ترسي ندارند و به آن علاقه‌ي بسياري نشان مي‌دهند. البته با تمام اين احوال، جالب است بدانيد «متيو استاين»، پسر استاين مدعي است هرگز هيچ‌كدام از كتاب‌هاي پدرش را نخوانده است!

 

دوچرخه شماره ۸۱۲

کد خبر 318023

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha